• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag trodde det var förbjudet.

Håller med om att det är vidrigt.
Intressant det där med åsikten om att samhället inte borde betala för skadorna som dom frivilligt ådrar sig.

Då borde det väl även gälla alla rökare som frivilligt suger i sig gift som långsamt förgör kroppen, samt alla ekonomiska följder som alkoholdrickande personer åsamkar samhället...

Eller var ska vi dra gränsen?

Rökare och alkoholister betalar sina sjukvårdskostnader i förväg via höga skatter på "njutningsmedlen"!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet.

Håller med om att det är vidrigt.
Intressant det där med åsikten om att samhället inte borde betala för skadorna som dom frivilligt ådrar sig.

Då borde det väl även gälla alla rökare som frivilligt suger i sig gift som långsamt förgör kroppen, samt alla ekonomiska följder som alkoholdrickande personer åsamkar samhället...

Eller var ska vi dra gränsen?

Ett litet farligt resonemang. Överviktiga får stå för sina skador. Trafikskador får man ju också då betala själv. Idrottskador ersätts inte heller. Rökare står för sitt. Alkoholskador lika så. Om man halkar på isen på gatan när man inte behövt gå ut får man själv betala.
Det blir enligt min syn litet svårt att dra gränsen för vad som blir kvar att betala för. Vem skall avgöra vad som skall ersättas?
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

MMA= idioti inte sport. Här uppmuntras man får applåder och jubel när man sparkar någon i huvudet. Om man då lyckas sparka eller slå så hårt att motståndaren faller då fortsätter man att slå mot huvudet. I det verkliga livet, det som vi lever, kallas detta grov misshandel och renderar några år i fängelse.

Jag tycker att all media skulle låta bli att glorifiera detta genom reportage och visningar i tv. Om det inte behandlas utan lämnas därhän av sportspegeln m.fl då blir man inte kändis för att man sparkar och slår en annan människa.

Om misshandeln inte får någon uppmärksamhet, om utövarna inte får kändisstatus, om utövarna inte glorifieras så kommer det inte att finnas några pengar i eländet. Då kommer det att dö ut av sig själv.

Vi kan ju börja med att låta bli att köpa från de företag som väljer att vara med och sponsra detta så visar vi att vi bryr oss.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

"Samhället!" Tänk efter hur ordet har tillkommit!
Samhället har "bildats" för att vi skall ta hand om varandra. Det inbegriper att vi kollektivt hjälper varandra, även ekonomiskt, vid olyckshändelser. Detta oberoende av orsaken!
För att "systemet" inte skall utnyttjas eller missbrukas har vi (samhället) skapat ett regelverk som medför begränsningar för hur vi får bete oss. Det är ganska självklart att regelverket inte tillåter att människor medvetet skadar varandra, detta borde inte undanta dem som, i oförstånd, frivilligt låter sig skadas. Personligen bryr jag mig inte så mycket om kostnader även om jag är väl medveten om att balans måste finnas mellan inkomster (skatter) och utgifter (samhällskostnader). Alla invånare i samhället skall skyddas från onödigt lidande, även de som inte förstår sitt eget bästa!
För mig handlar det alltså inte om pengar! Det handlar om människosyn, moral och humanism!!!
Därför borde MMA-utövandet starkt begränsas! Och opinion för detta kan skapas även på HBK-forum!
Sista inlägg i ämnet! (hoppas jag i.a.f.:))
Ha en himla bra dag! Julian
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Jag tycker också MMA är en tveksam idrott om det nu är en sådan. Om man accepterar det som en sport skall skadorna täckas precis som vid fotboll, utförsåkning och andra former av sport. Det skadas nog flera i skidbackarna än i MMA ringarna i landet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Skillnaden är att alla MMA-utövare skadas om de får ta emot slag mot huvudet!
Skador som upptäcks först efter flera år. Det kan räcka med ett enda hårt slag.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Nästan all elitidrott ger mer eller mindre skador. För ett antal år sedan debatterades flitigt om amatörboxningens vara eller inte vara.
Motståndarna hävdade då det stora antalet hjärnskador som påstods uppstå som underlag till ett förbud (amatörboxare har huvudskydd).

En stor undersökning gjordes om det fanns någon relevans i påståendena.
Ett stort antal ((flera hundra utövare av varje sportgren )från ett flertal olika idrotter undersöktes angående uppstådda hjärnskador, de som utförde testerna visste inte vilken idrott som de olika personerna höll på med.

När resultaten sammanställdes blev det ett något överraskande resultat. Inte någon av amatörboxarna uppvisade några hjärnskador. Där de däremot fann ett flertal hjärnskador var det högst hos utövare av simning och fotboll.
Förklaringen som gavs till det var att simmarna (elit) fick hjärnskador av syrebrist på grund av att de höll huvudet under vatten för lång tid under hård ansträngning.
För fotbollsspelarna angavs skälet vara nickar som tagit fel, främst med blöt boll.
En blöt boll med hög fart som träffar fel ger ett mycket kraftigt slag mot huvudet.

Jag försvarar inte MMA utan vill bara påvisa att skador finns i stort sett överallt inom idrotten
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

De som såg intervjun med den unga kvinnliga hjärnforskaren på TV häromdagen ändrade nog uppfattning angående hjärnskador orsakade av slag mot huvudet. Det kan räcka med ett enda hårt slag för att få en bestående hjärnskada! En hjärnskada som aldrig läker!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Håller fullständigt med om att MMA är vansinne.
Men att dom själva borde stå för kostnaderna för sina skador eftersom det är frivilligt, tycker jag däremot är fel. Förbjud det istället, utövas det ändå är det ren misshandel.

Det var därför jag drog parallellen med andra frivilliga påhitt som rökning t.ex. Visst kan man kalla rökning beroende, men individen har själv en gång gjort valet att börja.
De som utövar MMA är säkert beroende av adrenalinkicken, sen lär dom ju bli mer och mer hjärnskadade efter varje match, och har förmodligen svårt att sluta.

Jag tycker absolut INTE att rökare och alkoholister ska stå för sina egna kostnader, om nån nu trodde det, ville enbart väcka frågan vart man drar gränsen i och med att någon tyckte att MMA-utövarna ska stå för sina sjukvårdskostnader.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jag trodde det var förbjudet.

Ett litet farligt resonemang. Överviktiga får stå för sina skador. Trafikskador får man ju också då betala själv. Idrottskador ersätts inte heller. Rökare står för sitt. Alkoholskador lika så. Om man halkar på isen på gatan när man inte behövt gå ut får man själv betala.
Det blir enligt min syn litet svårt att dra gränsen för vad som blir kvar att betala för. Vem skall avgöra vad som skall ersättas?

Tycker snarare att den som föreslog att MMA-utövare ska stå för sina sjukvårdskostnader är ute i ett farligt resonemang.

Det var ju just det jag sa, vart ska man dra gränsen??
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

I idrott tävlar man i olika grenar för att om möjligt vinna över sina motståndare i "ädel kamp". Det är inte många idrotter där denna "ädla kamp" består i att tillfoga motståndaren skada genom misshandel. Där skiljer sig MMA, boxning och div. andra kampsporter radikalt från all annan idrott.

Att kalla den här sortens slagsmål för idrott är löjligt. Det är slagsmål och kostnaderna för de skador som dessa "idrottsmän" råkar ut för borde betalas av arrangörerna.

Jappe
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Håller med dig Jappe. Av arrangörerna och de andra som tjänar pengar på att folk skadar sig själva och varandra i dessa moderna gladiatorspel.

Det som de gamla romarna tvingade sina undersåtar till för sitt eget höga nöjes skull motsvaras väl av dagens MMA. Då som nu kan 30000 personer sitta och skrika och hylla den som lyckas slå den andra sönder och samman. Colosseum rymde 55000 åskådare. Jag trodde värden hade kommit lite längre på 2000 år.

Att sedan de flesta som ägnar sig åt detta är fd folk som slogs på gator och torg är typiskt. Nu får dom fortsätta och slåss och sparka varandra i huvudet och blir kallade hjältar och idoler så väldigt sjukt.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Nästan all elitidrott ger mer eller mindre skador. För ett antal år sedan debatterades flitigt om amatörboxningens vara eller inte vara.
Motståndarna hävdade då det stora antalet hjärnskador som påstods uppstå som underlag till ett förbud (amatörboxare har huvudskydd).

En stor undersökning gjordes om det fanns någon relevans i påståendena.
Ett stort antal ((flera hundra utövare av varje sportgren )från ett flertal olika idrotter undersöktes angående uppstådda hjärnskador, de som utförde testerna visste inte vilken idrott som de olika personerna höll på med.

När resultaten sammanställdes blev det ett något överraskande resultat. Inte någon av amatörboxarna uppvisade några hjärnskador. Där de däremot fann ett flertal hjärnskador var det högst hos utövare av simning och fotboll.
Förklaringen som gavs till det var att simmarna (elit) fick hjärnskador av syrebrist på grund av att de höll huvudet under vatten för lång tid under hård ansträngning.
För fotbollsspelarna angavs skälet vara nickar som tagit fel, främst med blöt boll.
En blöt boll med hög fart som träffar fel ger ett mycket kraftigt slag mot huvudet.

Jag försvarar inte MMA utan vill bara påvisa att skador finns i stort sett överallt inom idrotten


Var kan man få tag på undersökningen du hänvisar till. Och vem ligger bakom.
Det skulle vara intressant att läsa.
>Blasse
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Undrar hur mycket otränade överviktiga människor kostar samhället i jämförelse med mma utövare?
Om man tycker att det är en sport eller ej är upp till var och en, men att mena att de ska betala sin egen sjukvård känns väldigt långsökt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Man kan dra paralleller med biltävlingar i olika former.

Självklart skall den vanliga fordonsförsäkringen även täcka skador som uppstår på bilarna ute på banan eller i skogen när förarna kraschar. Helförsäkringen borde betala alla plåtskador med bara en vanlig självrisk.
Det är dåligt att den inte gör det idag.

Visserligen går väl premien upp för dem som kör försiktigt eller bara åker till konsum och handlar men det är ju inte tävlingsförarnas fel.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Undrar hur mycket otränade överviktiga människor kostar samhället i jämförelse med mma utövare?
Om man tycker att det är en sport eller ej är upp till var och en, men att mena att de ska betala sin egen sjukvård känns väldigt långsökt.

Vad är detta? Om jag är otränad och tjock vad i he-vete har du för mandat att döma.
Om jag är tränad och spelar i korpen som är den största skade sporten som finns ska dessa också dömas ut liksom dom feta???
HaDe Hasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Har inte detta spårat ur en aning? Jag anser att det är en STOR skillnad på att ha orsakat sin övervikt & sitt drogberonde mm jämfört med att fortsätta banka någon i huvudet som redan är halvt medvetslös. Den som inte håller med om detta är nog på den nivån att denne skulle platsa i MMA-cirkusen.:D

Bennie
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Jag trodde det var förbjudet! MMA.

Har inte detta spårat ur en aning? Jag anser att det är en STOR skillnad på att ha orsakat sin övervikt & sitt drogberonde mm jämfört med att fortsätta banka någon i huvudet som redan är halvt medvetslös. Den som inte håller med om detta är nog på den nivån att denne skulle platsa i MMA-cirkusen.:D

Bennie
Övervikt eller undervikt kan bero på många orsaker så varför döma innan fakta???

:mcride:
 
Toppen