• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 slutat fungera.

M

MatsFo

Guest
Hej,

Jag har haft husbilen stående där jag inte kunnat ha el i någon vecka med termostaten på lägsta läget för Alde 3010 (med gamla manöverpanelen). Det har gett ca 8grader i bilen. Jag stängde av hela värmen för några dagar sedan när jag såg att det inte skulle bli minusgrader på några dagar. Men nu blev det minusgrader i alla fall och jag gick och satte på den igen igår.

Då jag skulle köra iväg i morse var det bara 3 grader i bilen, ungefär som ute och jag antog att den inte gått igång. Det innebär också att det kan ha varit några minusgrader i bilen om det kan spela någon roll.
Jag körde iväg och där jag står nu i Stockholm har jag 230V, men jag glömde att kolla om den gick igång eller inte då vi lämnade bilen i eftermiddags för vi var försenade.

När jag för någon timme sedan kom tillbaka så hade den inte gått igång alls, trots att både gasol och 230V är på på manöverpanelen så nu är det bara 7grader och jag är glad att jag har duntäcke.....

Jag har kollat säkringen i EBL 220 "Heizung" och den är hel. Jag bytte den också för säkerhets skull.

Jag har också kollat glas-säkringarna på Alden och de är hela båda två.

Det står i bruksanvisningen om en säkring mellan 12V kabeln och batteriet som jag läste om precis nu men inte hunnit kolla/leta efter för nu orkar jag inte gå ut mer inatt, så den får jag kolla i morgon bitti.

Vad mer kan man kolla, för jag måste få igång den igen, snarast! ?

/Mats
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

Kolla om det finns glykol i expansionskärlet. Om nivån är under sträcket MIN fyll på vätska. Har råkat ut för detta ett par gånger, ingen värme kommer fast cirkulationspumpen är igång.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

90% sikker på smeltsikringen - den sitter like nedenfor de to glass sikringene. En kan teste denne med en ledning som en kobler direkte over. Funker panna med ledningen så er felet lokalisert og en har en nødløsning til en får byttet kort. Sikringen sitter der for å hindre at det blir for varmt i pannehuset, tror den løser ut ved omlag 90 grader.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

Tack för alla svar.

Hur kan jag veta om cirkulationspumpen fungerar? Inne i pannrummet är det väldigt tyst. Om man vrider på termostaten eller rör några av knapparna (gamla panelen) så händer absolut ingenting heller så jag antar att den inte heller går (eller dem, är det inte en för 230V också)?

Jag åkte iväg med den till en ÅF söder om Stockholm igår och de fortsatte felsöka. Kollade panelen, alla kablar till panelen och allt fick ström.

När de satte tillbaka kablarna för att ev. fortsätta att kontrollera kretskortet så satte den igång! Eftersom det började närma sig tiden för vårt julbord och vi konstaterade att det inte gick att felsöka mer så jag betalade och for iväg.

När jag en halvtimme senare parkerade på Tantolundens ställplats så hade den slutat att fungera igen :(.
Jag provade att ta ut och sätta in de flesta kablar men inget hände. Gav då upp igen och gick på julbord, köpte värmefläkt och satte in den i husbilen.

Nu är det lördag vilket innebär att jag inte kan få någon hjälp och ikväll skall det bli några minusgrader och vara det i minst 1 1/2 dygn så jag vet inte vad jag ska göra. Jag står på 230V så vi kan ha värmefläkten på inomhus, men vi har massor som inte får frysa i dubbelgolvet...

Eftersom felet verkar komma och gå, vad kan det vara då för fel, någon som har någon aning?


Undrar /Mats
 

lyttge

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

Kolla på termostaten den
hoppas att det löser sig ser ut som en liten knapp på våran sitter den över
ingångsdörren (Carthago) Kontaktade Örkelljunga och fick beskedet att kolla
om det hade lossnat någon kabel, och det hade det,har fungerat sen dess
hoppas att det löser sig GOD JUL
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

Bygla mellan stift 2och9 i kontaktstycket ( nödkörning, titta i bruksanvisning), pannan ska då starta på 1kw läge utan termostatstyrning, och gå i kontinuerlig drift.
Denna nödkörningskontakt finns att köpa som ett originaltillbehör från Alde.

Hejs o lycka till

Claes 105
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

På min Alde-panna fungerade inte nödkörningen efter att termosäkringen hade utlösts.

Okänt varför den hade löst ut. :mad:

Fick köpa nytt kretskort i Frankrike i våras på vägen till Spanien, har sedan fungerat ua.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

Om en følger printbanene inne på kortet så ser en at termosikringen bryter all 12V til selve kortet. Dette stopper og relestyringen for 230V inkludert nødkjøringen.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Alde 3010 slutat fungera.

En kompis till mig hade problem. Han besökte ett antal verkstäder för att få hjälp. På Burstnerfabriken fann man till slut felet. På panelen stod knappen fel, det var sommarinställningen, bara varmvatten. Så kan det gå, när knappen ställdes rätt blev det varmt och skönt. Handhavandefel alltså. Kolla så att du inte missat samma sak. Jag tycker den gamla panelen är svår. Jag får stå på knä för att se att allt är rätt inställt.
 
Toppen