• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilsbyte

F

F.d. 53261

Guest
Hej kära vänner!
funderar på att byta vad ska man välja tänka på?
vill ha en som funkar på vintern -25 ca
dubbelsäng
sepparat wc dusch
helintregerad med säng ovan förarplats
inte för stor max 7.80
180hk
automat
för att resa i sverige och europa
hjälp vad ska vi tänka på
Janne och ullis
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Hej kära vänner!
funderar på att byta vad ska man välja tänka på?
vill ha en som funkar på vintern -25 ca
dubbelsäng
sepparat wc dusch
helintregerad med säng ovan förarplats
inte för stor max 7.80
180hk
automat
för att resa i sverige och europa
hjälp vad ska vi tänka på
Janne och ullis

Hej Janne och Ullis!
Jag tycker ni ska kolla in Carthagon. Det är en riktig premiumbil för både sommar och vinter. Finns i olika storlekar efter behov.

JOE
 
F

F.d. 53261

Guest
Sv: husbilsbyte

är det nått bryt år det vill säga stor förändring typ mellan 2012 till 2013 el senare
som bör tänka på ?
Barn sjukdommar ?
Läkage med mm?
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: husbilsbyte

Hej
Vid -25 har du inte så många att välja på, om du samtidigt är ute efter Comfort i Husbilen.
90 % försvinner alla med blåsvärme.
/Vidhem
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

På din efterlysning passar Concorde Credo 783 perfekt in. Finns en fin hos finbil.se:D
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: husbilsbyte

Köp en Frankia på merceds chassie 190 hk då får ni bakhjulsdrift överlägset på vintern. Skippa säng ovaför förarplatsen....bädda ner sittgruppen dom få gånger ni är fler än 2pers. 1pers kan sova i soffan. Glöm inte dieselvärmare om ni ska köra mycke på vintern. Lycka till med bytet.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: husbilsbyte

Hej kära vänner!
funderar på att byta vad ska man välja tänka på?
vill ha en som funkar på vintern -25 ca
dubbelsäng
sepparat wc dusch
helintregerad med säng ovan förarplats
inte för stor max 7.80
180hk
automat
för att resa i sverige och europa
hjälp vad ska vi tänka på
Janne och ullis
Hej, Janne & Ullis.
Med dessa krav blir nog husbilen något längre.
Ja det finns nog inte många som uppnår erat krav.
Men!
Med vänlig hälsning
Skoogis :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: husbilsbyte

Med dubbelseng på tverran bak så holder lengden, langsgående blir litt mer problematisk. N+B Arto serien og de mindre modellene fra Concorde, Carthago, Morello og et par andre skulle passe.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: husbilsbyte

I N B Arto med långbäddar får man egentligen både långbäddar och dubbelbädd på tvären. Mittbiten är tillräckligt lång för att bädda på tvärs om man känner för det. I många andra bilar med långbäddar måste man dra ut en del i mitten för att bädda ihop. Detta gör sen att man behöver stege för att komma upp och inte kommer åt garderoberna under sängarna.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

är det nått bryt år det vill säga stor förändring typ mellan 2012 till 2013 el senare
som bör tänka på ?
Barn sjukdommar ?
Läkage med mm?

Hej igen!
Gällande Carthago så har det inte varit några större problem. Jag har läst att vissa fönster har haft läkage, men jag tror det beror på att står bilen i solen i extrem värme sjunker tätningsmassan ihop och det kommer in lite regnvatten vid regn. Vad jag hört så gäller täthetsgarantin och fönstren tätas om. Oftast är det i överkant tätningsmassan sjunkit ihop och då räcker det med att fylla på med butyl sen är det tätt.
Carthagon är en rejäl bil utan skrammel och lågt vägljud.
Snygg är den också!

JOE
 
Inlägg
20
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
33
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Hej,
Jag vill gärna tipsa dig om att istället för att diskutera vilket märke som du ska välja så rekommenderar jag att du ser över att bilen har exempelvis följande:
alla tankar i dubbelgolv
alla tappkranar och elanslutningar frostfritt och skyddat
dubbla glas i sidorutorna fram
värme för framrutan
stora och många konvektorer
bakhjulsdrift
inga bildörrar fram i bilen
extra isolering mot motorndelen som monterats av husbilstillverkaren
veckade fönsterrullgardiner

Lycka till med husbilsköpet!
Häslningar Sanna
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: husbilsbyte

Hej,
Jag vill gärna tipsa dig om att istället för att diskutera vilket märke som du ska välja så rekommenderar jag att du ser över att bilen har exempelvis följande:
alla tankar i dubbelgolv
alla tappkranar och elanslutningar frostfritt och skyddat
dubbla glas i sidorutorna fram
värme för framrutan
stora och många konvektorer
bakhjulsdrift
inga bildörrar fram i bilen
extra isolering mot motorndelen som monterats av husbilstillverkaren
veckade fönsterrullgardiner

Lycka till med husbilsköpet!
Häslningar Sanna

Kan hålla med om det mesta. Men som jag skrivit tidigare så fungerar det ännu bättre på vintern med en rejält isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel. Enklare att bygga och dessutom slipper man kallras från frontrutan, vilken aldrig går bygga med dubbelt glas. Flertalet av de husbilar jag ägt sedan -79 har varit byggda på detta vis och ett flertal välmeriterade byggare kan leverera sådant. Exempelvis Phoenix, Bimobil och Bocklet.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Kan hålla med om det mesta. Men som jag skrivit tidigare så fungerar det ännu bättre på vintern med en rejält isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel. Enklare att bygga och dessutom slipper man kallras från frontrutan, vilken aldrig går bygga med dubbelt glas. Flertalet av de husbilar jag ägt sedan -79 har varit byggda på detta vis och ett flertal välmeriterade byggare kan leverera sådant. Exempelvis Phoenix, Bimobil och Bocklet.

aake

Det finns färdiga sådana alkovbilar från Concorde och Hobby. De är dock litet längre än 780.
Min är 825 men har långbäddar bak. De finns med drottningsäng men är då 865 för att få plats runt sängen bak. Kan man leva med tvärbädd bak är de 780.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Det finns färdiga sådana alkovbilar från Concorde och Hobby. De är dock litet längre än 780.
Min är 825 men har långbäddar bak. De finns med drottningsäng men är då 865 för att få plats runt sängen bak. Kan man leva med tvärbädd bak är de 780.

Tyvärr måste jag erkänna att både din Concorde och min Hobby har en tunn pappershög jämfört med Aakes Weinsberg, där kan man snacka om välisolerad mellanvägg och dörr. Jag har sett alla 3 i verkligheten så jag har sett skillnaden...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Tyvärr måste jag erkänna att både din Concorde och min Hobby har en tunn pappershög jämfört med Aakes Weinsberg, där kan man snacka om välisolerad mellanvägg och dörr. Jag har sett alla 3 i verkligheten så jag har sett skillnaden...

Jag vet inget om din men min bil är ingen tunn papphög. Jag har 40mm RTM skum med aluminium på båda sidor både i väggar och tak detta utan några reglar som ger köldbryggor. I golvet är det samma men två gånger med 35 cm luft mellan.. Vanliga bilar brukar ha 20-30 mm frigolit och det är mycket stor skillnad mot min. En bil som Aakes Weinsberg har 47 mm i väggarna så det skiljer inte så mycket.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Jag vet inget om din men min bil är ingen tunn papphög. Jag har 40mm RTM skum med aluminium på båda sidor både i väggar och tak detta utan några reglar som ger köldbryggor. I golvet är det samma men två gånger med 35 cm luft mellan.. Vanliga bilar brukar ha 20-30 mm frigolit och det är mycket styr skillnad mot min.

Förlåt, jag var otydlig, jag vet att du har en välisolerad bil, men mellanväggen till hytten är inget jämfört med Aakes...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Förlåt, jag var otydlig, jag vet att du har en välisolerad bil, men mellanväggen till hytten är inget jämfört med Aakes...

Där har du helt rätt. I Aakes bil är mellanväggen också 47mm. Den är nog den ultimata vinterbilen som seriebyggs. Min mellanvägg ligger nog mera runt 30mm. Det skulle dock vara mycket lätt att förbättra med två lösa isoleringsskivor då väggen framme i hytten är helt plan och där är säker minst 30cm i utrymme med stolarna längst bak. Har ju inte riktigt det behovet ännu så jag klarnar mig bra som det är. Att titta på skidskytte några timmar under vintern tar inte så mycket gasol.:) Resten av tiden håller jag den frostfri med hjälp av en elfläkt. Det funkar bra och drar mindre ström än vad man kan tro. Det brukar gå max 2000 kwt per år.:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: husbilsbyte

Jan!
Är det av någon speciell anledning du kör med elfläkt och inte nyttjar bilens orginal värme?

Vi köpte ju nyligen en Carthago med Alde och vi kommer att låta den värmen vara på hela vintern, med lägsta inställningen på termostaten ( runt 8grader).

Så även batterier får sin laddning hela tiden....

Kanske dumt:confused:, detta är våran första bil med Alde (de tidigare 10 bilarna hade Truma och en hade faktiskt Primus )
 
Toppen