• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Även Concorde:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Även Concorde:

Så går det när man försöker bygga kvalitetsbilar på för lätt chassi. De har dock slutat med att bygga på fiat och gått tillbaka till att bara bygga på Iveco, MAN och MB.
Klokt beslut. Synd om de kunder som blivit drabbade men tyvärr borde de kollat bättre då det ju alltid är köparens ansvar. Dock svagt att bygga på det viset. Kunden borde ha varnats när han la ordern vilket kunde gjorts då Concorde har kundorderstyrd produktion. Svagt.:(
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Även Concorde:

På min har jag bra marginal bak med 500 kg+. Får dock vara mera försiktig fram för när jag har 300kg kvar av lastvikten har jag bara 100kg kvar fram. Om vi var 4 personer i bilen skulle vi klara totalvikten men troligen ligga runt 50 kg över fram. Att minska vatten eller gråvatten skulle inte hjälpa mycket då de ligger vid bakaxeln men då de är på 250l st skulle det nog fixa en flygande kontrollvägning. Bilen i artikeln är nog hopplöst överlastad bak gissar jag.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Även Concorde:

Har selv sett en stor Charisma med 7.5t totalvekt og 7,3t egenvekt. Den var nok ikke laget for å ha så lav totalvekt men den var skiltet ned for å kunne kjøres på førerkort C1.


Min Credo ble for en tid siden veid til 4,3 t med totalvekt 4,5 t.

Men da var bilen fylt opp med mine saker og ting etter å ha bodd i bilen noen måneder i strekk. Masse "ræl" inklusive sykkel, vatn 80% full, møbler, verktøy, mange bøker, ekstra TV. Og meg selv. Plus fastmontert markise, parabol etc.

Så 200 kilo margin er OK.

Var tidligere på tur med 2 voksne og 2 barn. Da ble sykkel, bøker, ekstra TV og mere tatt ut før turen. Før vi kjørte hjem veide vi oss for å vite hvor mye vi kunne ta med hjem fra utlandet. Hadde ca 100 kilo å laste for.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Även Concorde:

Dessa borde haft en aksel mera = 5000/5200 Kg.
Har alltid 3-400 Kg til godo på min N+B Arto.
 

Bilagor

  • Niesmann Bischoff Arto 79F 3,0 ltr Aut.jpg
    Niesmann Bischoff Arto 79F 3,0 ltr Aut.jpg
    12,8 KB · Visningar: 913

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Även Concorde:

Visa bilaga 92352

Hoppas kunden får rätt i ARN, så dessa avarter till husbilsförsäljningar tar slut!

Jyrki



Om Forsbergs inte avrått kunden från att lägga till så mycket extra utrustning på denna 4,5 tons bil, så är det naturligtvis illa !

MEN det är ändå kunden som, med hjälp av broschyren där det klart framgår vad varje extra artikel väger, som är ytterst ansvarig vid beställning.

Om ARN tillstyrker kundens krav, så är dom helt fel ute - tycker vi !

Bosses och Gerds husbilsresor
 
Toppen