• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätt av tak

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Tvätt av tak

mjuka skor, största risken för skada är om du halkar själv, så var försiktig!

Men stege/trappstege o mopp funkar bra det också.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Försöker kanske att stå på taket, det blir ju en helt annorlunda och effektivare arbetsställning!
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Har tvättat mitt tak som är av glasfiber, tvättade med högtryckschampo från biltema i en hink och skaftborste, taket blir väldigt halt av tvättmedel.Spolade av med högtryckstvätten, går på taket runt om undviker att gå på mitten där det inte finns några hyllor och garderober som stöttar.
Bilen är nu täkt med en presseniong med pallnin gunder min Snipe antenn. Hann presis innan kylan kom.

Jägarn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvätt av tak

Min normale takvask er en hink med såpevatn en golvmopp og hageslangen.
Først en avskylling av det løse, deretter golvmopp og rikelig med såpevatn - avslutter med an avspyling av såpevatnet. Samme jobb på veggene, hele husbilen på en time :D uten stress.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tvätt av tak

Jag springer absolut inte omkring på taket i onödan, det är en lättkonstruktion oberoende av vad bilen heter. Med en bra fristående stege och en lämplig borste med skaft, når man lätt hela taket utan att gå på det. Dessutom blir taket väldigt halt när man har tvättmedel på det!
 

mlundqvi

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Täby
HBK-Nr
15207
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Håller med. Jag kännde att det var dags att tvätta taket för första gången härom dan. Hittade några rörskålar i garaget som jag "Trädde" på stegen. Hämtade mikrofibermoppen från tvättstugan. Köpte nya fräscha mikrofiberdukar på den lokala ica affären. Köpte Sonax flytvax på den lokala macken. Tvättade taket med tvättsvamp och bilshampoo (med hjälp av moppen). Gick sen på med flytvax. Blev som nytt och vattnet rinner av som på en gås. Behövde aldrig gå upp på taket och "steppa".
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Tvätt av tak

Jag kör med en golvmopp med mikrofiber, grönsåpa och en hög trappstege. Därefter sprayer jag med en pumpsprayflaska Lahega Autogloss Combi som är ett vax för biltvättanläggningar. Sedan är det bara att spola av. Klart. :yes:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Tvätt av tak

Jag använder en saxlift och kör runt. Tvättar med lång borste och skumtvätt. Efteråt lägger jag på wax och sköljer av med avhärdat vatten. Blir kanonfint.
Jag är väl lite bortskämd, min grabb har en biltvätt, med väldigt bra tvättmedel och wax. Dessa är testade mot varann, så det inte blir någon konstig reaktion, dessutom godkända för miljön.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Hej! Har en Kabe WT 2006 och jag går på taket (90kg) vid taktvätt minst en gång om året!
(Jag har dessbättre en reling som går runt halva bakre delen av taket och som förhoppningsvis hindrar mig ifrån att halka ner!)
Mina vedermödor med att få taket rent har gjort att jag frågat på ett företag som tillhör den sk Ditec-gruppen vad de skulle ha för att göra ett proffsigt jobb på hela bilen. Jag fick svaret: 10 -15.000!!!
Finns det möjligtvis någon i klubben som bor i Stockholmsområdet och kan rekommendera någon som kan hjälpa mig till ett något lägre pris???
Tacksam för svar!
ORVAR
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Jag tillhör dem som ett par gånger om året kliver upp på taket, går runt och tvättar och sopar bort barr och löv.

MEN besöket ovan där, har också som syfte att inspektera de ganska ömtåliga takluckorna. Har hittat ett par sprickor i plasten som krävt reparation.

Har också måst skruva bort två av luckorna för att komma åt att göra rent från alger och begynnande mögelangrepp mellan takluckornas plast och tätningslisterna. Mycket skrubba blir det med såpa, ljummet vatten och tandborste. Stora Hekiluckan av Hymers modell, har dessutom en öppningsmekanism som kräver infettning.

Så därför kommer jag att fortsätta mina takinspektioner på plats. Tvätta från stege är naturligtvis helt ok och med långa skaft når man förstås hela ytan. Men jag tycker ändå att man missar detaljstudierna, särskilt nu inför vintern när täckelset ska på, är det gött att sova om natten vetandes att alger och annan lort är effektivt bortstädat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Ska tvätta min husbil inför avställningen och undrar över om man kan gå på taket utan att skada! Tål det detta! Jag har en Travelmaster ET 2006!

Också nybliven husbilsägare, undrar varför man INTE skulle kunna gå på taket.
Jag har tvättat en gång i somras och gick runt på taket utan problem med svabb och slang.
Visst kan det bli halt av tvättmedel, men det går att planera turen.
Jag har inte hört att man inte skulle kunna beträda taket.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tvätt av tak

Ska tvätta min husbil inför avställningen och undrar över om man kan gå på taket utan att skada! Tål det detta! Jag har en Travelmaster ET 2006!

Fram till 2010 hade jag en Kabe och för att kunna känna mig någorlunda trygg när jag gick på taket så lät jag limma (med tvåkomponentlim) några skivor av halkskyddsplåt av aluminium på taket. I första hand avsett för att minska risken när jag skottade snö av taket, men av värde även vid taktvätt.

aake
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Tvätt av tak

Hej.
Att gå på husbilstaket är inga problem så länge man är försiktig, kolla sulorna på skorna så du inte repar taket, gå inte för nära takluckorna och andra genomföringar. Om du ska lägga dig på knä så lägg gärna en frigolitskiva under knäna för att fördela trycket.
Dessa råd fick jag av verkstan på Codat.

Med vänlig hälsning
Tommy.
2227
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Tvätt av tak

Har varit på taket flera gånger och tvättat båda de bilar vi har haft hittills.
Kan inte tro att det finns någon enda bil som inte tål det. Jag resonerar
lite som, hur skulle de lyckas med att montera tackluckor och annat på
taket på fabrik om det inte höll att röra sig på ?

Det är absolut inte riskfritt utan kräver eftertanke och planering då det snabbt blir "snorhalt".

Tips! Alltid mjuka skor på.
Ligg inte på knäskålarna utan att ha något mjukt emellan. Det finns risk för bulor.
Långsamma rörelser och slangen över stegen så du inte repar sidorna på bilen!

Jobbar alltid med gulsåpa och mjuk borste samt vanlig slang för att skölja av.
För mig känns högtryckstvätt lite som att ta till en elefantstudsare när det räcker
med ett blåsrör. Aldrig använt på bilen faktiskt. Tror säkert att den skulle klara det,
med tanke på att många fogar och skarvar numera är limmade. Det räcker dock alldeles
utmärkt med gul såpa, borste och vid tillfällen lite Universal Allputsmedel som ju tar bort
allt man kan önska sig.

Härlig känsla att få det blankt även på toppen !
 
Toppen