• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB-minne läses ej

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Mina 2 SanDisk cruzer micro 4GB och 8GB har fungerat tidigare utan problem men båda slutade fungera i måndags på min Vista 32 Laptop men både fungerar OK på min Vista32 Desktop.
Har bytt enhetsbeteckningar till (I) och (J) för att inte få enhetskollision och har raderat filer enligt SanDisks hemsidor men inget hjälper.
Har rensat LapTop:en med USBscrub.exe m.m men utan resultat.
Utforskaren visar CD-enhet (I) U3 System och dess filer samt Flyttbar disk (J) men om jag klickar på den så visas:
Sätt in en disk i Flyttbar disk (J) Avbryt Se bild.
Någon som vet vad som är galet / fel drivrutin? :confused:

//Eric
 

Bilagor

  • USB-minne fel.jpg
    USB-minne fel.jpg
    18,8 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: USB-minne läses ej

Det er noen år siden jeg såg denne saken sist. Mener det var konflikt mellom bokstav i os og bokstav på drive. Er det på laptop at du låste drivebokstavene? Prøv å låse opp igjen - Vista hadde noe merkelig minne i dette. Absolutt katastrofe var det å lenke en monterbar disk inn i det faste filsystemet - her måtte usbdisken være på plass når en startet os!

Det kan være så banalt at du må bytte om på hvilken usbport minne settes i.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: USB-minne läses ej

Tack för ditt svar Knut,
ja det var på Laptoppen jag låste enhetsbeteckningarna.
Går inte att låsa upp (J) som inte kan öppnas.
Om 4GB-minnet heter (I) och (J) på Laptoppen vad skall det då heta på Desktoppen?
Kan 8GB-minnet heta samma eller måste det heta (K) och (L) på LapToppen?

//Eric
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: USB-minne läses ej

Beklager at jeg ikke husker hva jeg gjorde for å løse den situasjonen i tiden rundt release av Vista (var selv betatester) - mulig jeg fjernet allokeringen av drive i registry. Dette er siste muighet for å løse vanskeige problemer! Men kan du se i og j uten at de står i portene så er det mulig en kan fikse det hele i device manager under diskdrive. Et annet sted det kan være en løsning er i disk manager - denne kan muligens unallokere drive bokstaver.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: USB-minne läses ej

Systemverktyg - Lagring - Diskhantering kan bara radera enhetsbeteckning på (i) men inte på (j) då den inte visas (inget medium).
Enhetshanteraren - Diskenheter - SanDisk Cruser USB Device - kan raderas men kommer tillbaka.
Om jag byter till en annan USB-port på LapToppen så är det samma fel.
Kan enhetsbeteckningen vara samma (i) och (j) på den andra USB-porten eller skall de vara olika?

Var finns allokeringen i Registret - kan du ge exempel?
Tacksam för din hjälp.

//Eric
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: USB-minne läses ej

Fungerar något överhuvudtaget i USB portarna. Minnen, kamera telefon? Annars kan du prova att avinstallera alla USB tillbehören via enhetshanteraren och starta om så installeras dom på nytt och förhoppningsvis fungerar det.
 
Senast ändrad:

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: USB-minne läses ej

Prova med: kontrollpanelen,administrationsverktyg,datorhantering,diskhantering,där kommer usb minnet att synas högerklicka för att ändra enhetsbeteckning och sökväg.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: USB-minne läses ej

Fungerar något överhuvudtaget i USB portarna. Minnen, kamera telefon? Annars kan du prova att avinstallera alla USB tillbehören via enhetshanteraren och starta om så installeras dom på nytt och förhoppningsvis fungerar det.
Ja GPS, fartkameravarnare etc. funkar. Har avinstallerat och raderat i registret men hjälper inte.
//Eric
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: USB-minne läses ej

Det kanske hjälper att formatera minnena i desktopen. Men då förlorar du allt innehåll på minnena förstås.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: USB-minne läses ej

SanDisk cruzer micro verkar inte finnas längre. Köpte ett SanDiskCruser Glide 32 GB Flash Drive som lev. med SanDisk Secure Access "software" och nu visas bara en Lokal Disk (H) med 2 st pdf-filer och SanDiskSecureAccessV2_win.exe (som nämns i pdf:en). Man har tagit bort den extra enhetsbeteckningen (I) och nu visas istället mappen Vault men ingen automatisk inloggning som tidigare.
Detta kanske funkar bättre, tiden får visa.
//Eric
 
Toppen