• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell till Schaudt elblock?

F

F.d. 29989

Guest
I min bil, en Deth Magic 2011 sitter det ett Schaudt elektroblock EBL 101.
Jag har en 12 V 75 W solcell som jag har idér att koppla in till elblocket.
I den tyska bruxen finns det ingång för solcell, och misstänker att man måste ha en Schaudt-regulator som passar till blocket. Är det någon som har gjort en solcell eftermontering i ett motsvarande Schaudt elblock?
Mvh Philip
 

Bilagor

  • DSC_1642.JPG
    DSC_1642.JPG
    320,5 KB · Visningar: 79
G

Göran T625

Guest
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Hej Philip!

jo det stämmer, Schaudt har en laddregulator anpassad till sitt EBL-block. Den heter LR 1218 på deras språk. Satsen innehåller alla kablar som du behöver för att få ihop installationen.

Själv köpte jag hem 2 st 90 watt paneler från Tyskland och skall väl igång och montera så snart vädret tillåter.

Ring om jag kan hjälpa dig! Brigitte hälsar!

Göran T625
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Vi har också eftermonterat enl konstens alla regler med LR1218. Men om det inte behövs laddning på bilbatteriet räcker det med vilken sol-regulator som helst. Det finns säkert många i HBK som har både regulatorer och kablar över, det hade vi men dom har gått åt.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

För säkerhets skull, skicka ett mail med en fråga vilken regulator som SCHAUDT rekommenderar till EBL101. Bästa lösning är ju om bodelsbatterierna laddas först och därefter bilbatteriet och att regulatorn LR1218 och dess kabelsats klarar det.
Du kan skriva på engelska om du inte föredrar tyska.

Udo.Lang@schaudt-gmbh.de
Är den person som jag ställde frågor till.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Hej Gunilla & Kenth.
Jag hade solcellen tillsammans med från en NAPS NC15 regulator från LEGO elektronik, en bra regulator med många funktioner, W tot in/ut från batteri, V, A in/ut etc. Problemet att den gav c.a 1 Volt spännigsförlust pga att den var inkopplad mellan batt och förbrukning, detta för att få all info om laddstatus/statestik mm. Spänningsförlust vill man inte ha HB:n + att elblockets visning av förbrukning, spänning, förbrukning (A) blir gararnterat störd av en "parallell" regulator.
Så jag satar på Schaudt LR 1218 solregulator. Ser att 24V.eu har den för 895:-. Glimrande. Tack alla för info.
Mvh Philip
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Hej!
Jag läste HBK att du hade kopplingsschema. Vore mycket tacksam om du kunde maila över ett schema. Vad jag misstänker ska jag även kunna avläsa på displayen inne i min bil.
Har inkopplingen för dig fungerat? Är du nöjd?
Jag Har för avsikt att montera inför 2014 våren.
Med vänlig hälsning, Janne Back
back.janne@gmail.com
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Hej Janne/mfl

Jag kopplade in LR 1218 i slutet på förra säsongen och det har fungerat bra.
Säkringen till solcellsladdningen gick typ 15A? Tog ett tag innan jag hittade varför det inte kom något från solcellen.
Märkligt, min solcell laddar bara 75W/ c:a 3A. Så kolla säkringen efter montering.

Brux till inkoppling följer med LR 1218. Laddning indikeras på in/ut-panelen som vid vanligt laddning.

Lycka till.
 
E

Elis13

Guest
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Hej, såg att du redan 2012 hade manual och kopplingsschema till Schaudt ebl 101. Undrar nu om du har ngt ex kvar som du kan sända till mig, nybliven ägare till en Dethleffs T6611 -08?
Tacksam för all hjälp med att få tag i dokumentation, allt är bara på tyska och det var 50 år sedan man gick i realskolan och lärde sig tysk grammatik som man för länge sedan har förträngt!
Hälsningar/Lars-Erik/7411
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Solcell till Schaudt elblock?

Om du går in på den här sidan, Schaudt nedladdning är det bara att skriva EBL 101 i den understa av rutorna. Då kommer flera olika versioner av EBL 101 fram för olika språk. Inget på svenska, men engelska finns.

/Mats
 
Toppen