• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Käbbel om iOS

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HBK ställplatser.

Knarrevik, om jag bönar och ber, skulle du då kunna låta bli att skriva om iPhone/iPad där det inte har något med tråden att göra? Jag har bett om det några gånger förut, men lyckades inte då (heller?), men skam den som ger sig :).
Alternativt att du upplyser mig om vad informationen har i denna tråd att göra där en person har ett problem att ta ned en pdf-fil på en Android?. För hur jag än försöker så förstår jag inte det. Och det är ju inte direkt första gången heller.....

Rubriken heter HBK ställplatser, inget annat!

Jag försöker visa att felet inte ligger i filerna utan i Androids system som så ofta kommer till korta. Det kan vara till gagn för dem som står i valet och kvalet vilket system han/hon skall välja.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: HBK ställplatser.

OT (igen):
Rubriken heter HBK ställplatser, inget annat!

Jag försöker visa att felet inte ligger i filerna utan i Androids system som så ofta kommer till korta. Det kan vara till gagn för dem som står i valet och kvalet vilket system han/hon skall välja.

Knarrevik, ärligt talat, jag förstår mig inte på dig.
  1. Det "du försökte visa" kunde du inte ens skriva i klartext. Hur skall någon som är lite mindre teknisk ha en aning om vad du anser är fel i det du skrev?
  2. Vad har pico34 för någon som helst nytta av din information?
  3. Så länge har du väl ändå varit i forum att du vet att tråden inte handlar om rubriken utan vad TS (trådskaparen) skriver i första inlägget, och i fortsättningen.
  4. Till råga på allt lägger du nu också till ett ovanligt subjektivt och okunnigt påstående som förklaring till varför du förstör många trådar (inklusive det här) med din "reklam" för iOS.
  5. Istället för att skriva alla dessa subjektiva påståenden i varendra tråd du hittar som inte handlar om iOS, kan du inte starta en tråd och i den informera alla om varför "Androids system så ofta kommer till korta" och varför iOS alltid är bäst i allting. Så slipper vi andra att läsa dina ovidkommande inlägg i var och varannan tråd där det inte har med saken att göra.

Jag vill fortfarande hävda att det är synd att du gör så här, även för dig själv. För du har ju massa kunskap så både du och forumet skulle tjäna enormt på att du blev (mycket) mer objektiv och kanske inte uttalade dig om saker du inte vet så mycket om (Android t.ex.) och istället skriver om saker du vet mer om. För det är ju mycket du har stor kunskap i, tycker jag mig ha sett.

Så snälla, sluta "trolla" någon gång.

/Mats
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HBK ställplatser.

Jag vill fortfarande hävda att det är synd att du gör så här, även för dig själv. För du har ju massa kunskap så både du och forumet skulle tjäna enormt på att du blev (mycket) mer objektiv och kanske inte uttalade dig om saker du inte vet så mycket om (Android t.ex.) och istället skriver om saker du vet mer om. För det är ju mycket du har stor kunskap i, tycker jag mig ha sett.

/Mats

Man skall inte behöva vara dataexpert för att kunna ladda ned en vanlig pdf-fil för att kunna använda den offline vid ett senare tillfälle!

Inte ens en så enkel sak som att ta en skärmdump finns enhetliga regler för i Android!

Enkelhet framför allt, det var därför som jag övergav Android till förmån för det enklare iOS.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: HBK ställplatser.

Snälla, kan du inte göra ett anständigt försök att läsa vad jag skriver, det här är bara pinsamt.

Jag försöker inte diskutera om Android är bättre än iPhone, jag försöker lära dig lite forumvett, men det verkar inte fungera, och jag förstår inte vad svårigheten är.
Om det är något i mitt inlägg du tycker jag behöver förtydliga så säg bara till, men snälla du, sluta få in iOS i dina svar, det räcker nu.

Har du någonsin sett någon lägga in ovidkommande saker i något annat ämne här på forumet, förutom du, som ständigt gör det. Jag har det inte, i alla fall inte på samma sätt. Visserligen kan en del trådar ändra inriktning, men aldrig på grund av någons "kall" att förändra världen och se till att alla använder det allsmäktiga iOS. Och du gör det ständigt och jämt.

Hur ofta är det du ser svar i en tråd där någon har ett problem i iOS, där någon annan skriver till svar att "det där kan man göra mycket bättre i Android/Windows Phone" eller vad som helst? Jag kommer inte ihåg att jag sett det alls. Men det är regelmässigt från dig så fort det är något som är motsatt till det du har bestämt dig för är bäst.

Jag tycker det är helt otroligt att du inte ser det själv, och att du inte ens kan ge ett svar på varför du gör det, och framförallt inte varför du inte kan sluta.

Snälla, kan vi inte sluta att få alla möjliga trådar förstörda av ovidkommande subjektiva påståenden från dig, snälla!

Läs gärna Knuts länk t.ex. Där är det flera som kan både iOS och Android.

/Mats
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Käbbel om iOS

I tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t82469/ ställde jag denna fråga till dig, Knarrevik:

Finns det någon inbyggd funktion för att hitta mina NAS-hårddiskar också?

Vi har nu haft en padda i två år men ännu har jag inte lyckats ansluta NAS till den så att jag kan plocka upp bilder eller dokument.

För ett par månader sedan köpte jag en liten minilaptop, 10 tum med löstagbar skärm. När jag startade den och valde mitt nätverk samt angav lösenordet för detta så tog det inte många sekunder innan datorn hade hittat mina NAS-hårddiskar.

Varför är det så svårt för paddan att hitta dem?

(Jag vet inte vilken modell av padda det är, men då hette den "Nya iPad". Det har kanske kommit ännu nyare iPads men vad de heter vet jag inte. "Ännu Nyare iPad" kanske?)

Svaret var följande:

Här är en förklaring, jag har inte provat själv.

Torrentklienten blev iTransmission för att ladda ner till paddan. iFile för att flytta den nerladdade filen till annan mapp (Filebrowsermappen) och till slut Filebrowser för att flytta filen från paddan till nas-disken. Lite krångligt men det funkar.

Jag är inte helt pantad när det gäller att använda en dator men jag måste erkänna att jag inte blev klokare av ditt svar ovan. Det verkar som att jag måste starta ett flertal program i paddan för att kunna se en bild från NAS-enheten. Skall jag dessutom behöva göra det varje gång jag vill visa en bild för någon eller titta själv verkar det vara en aning krångligt, till och med krångligare än att ladda ner en PDF-fil till en androidplatta efter att problemet med Adobe Acrobat har uppmärksammats.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Käbbel om iOS

I tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t82469/ ställde jag denna fråga till dig, Knarrevik:



Svaret var följande:



Jag är inte helt pantad när det gäller att använda en dator men jag måste erkänna att jag inte blev klokare av ditt svar ovan. Det verkar som att jag måste starta ett flertal program i paddan för att kunna se en bild från NAS-enheten. Skall jag dessutom behöva göra det varje gång jag vill visa en bild för någon eller titta själv verkar det vara en aning krångligt, till och med krångligare än att ladda ner en PDF-fil till en androidplatta efter att problemet med Adobe Acrobat har uppmärksammats.

Som jag nämnde har jag inte testat själv!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Käbbel om iOS

Förstår mig inte på hur vissa tänker!

Vi har en bra och kunnig ambassadör med enorm nyfikenhet & kunskap på Iphone/Ipad och appar till dessa, men även Android till viss del.

Om han nu framhåller hur enkelt det är och fungerar med Appleprylar tycker jag att vi skulle vara tacksamma & glada i stället för att hela tiden ifrågasätta varför!

När jag för några år sedan gick i Ipadköpartankar fick jag själv erfara okunnigheten hos försäljarna i minst 3 olika butiker, på en rak fråga om jag behöver ha 3G versionen för att kunna använda den som navigator fick jag i samtliga butiker SVAR JA, att det har inget med Gps:en att göra.

Om jag inte varit påläst här på forumet framförallt vad Knarrevik har skrivit, skulle jag säkert köpt detta felaktiga svar, och det är inte speciellt enkelt/roligt att reklamera dataprylar i efterhand.

Jag har för egen del inte använt någon Androidlur, och kommer säkert inte heller att göra det, men jag har flera i familjekretsen och bekantskapskretsen som gjort det och suttit i timmar med dom och försökt fixa med uppdateringar, appar som strulat osv. Men numera är dom precis som jag glada över att kunna använda Appleprodukter fullt ut med all den enkelhet som detta innebär.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Käbbel om iOS

Så värst mycket ambassadör är jag inte och inte heller så kunnig!

Det som stör mig mest i vissa trådar är att några uttalar sig så tvärsäkert utan att ens ha erfarenhet av prylar som debatteras. Det gäller inte bara Android/iOS utan även appar, navigatorer, datorer, husbilar, m.m. En del tror sig veta att all ny teknik är av ondo och att allt var bättre förr.

För mig betyder ny teknik att jag sparar tid till väsentligheter som tex naturupplevelser på mina husbilsresor.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Käbbel om iOS

Jag vet inte om jag uttalar mig tvärsäkert men viss erfarenhet av både PC och iPad har jag eftersom vi har både ock i familjen. Det gör att jag ibland upptäcker begränsningar hos iPad. Att då läsa applefrälstas lovsång av sina appleprodukter blir då en aning frustrerande. Det är trots vad Knarrevik brukar skriva inte allt som går att fixa på paddan med en eller två knapptryckningar. Ibland kan det vara så att man (jag) vill göra saker med prylarna som apple inte har tänkt sig.

Att dessutom trådar med direkt ställda frågor om PC eller Android allt som ofta belamras med inlägg , ofta tidigt i trådarna, om iOS som knappast hjälper trådskaparen är helt onödigt. Det är ofta bättre att hjälpa frågeställaren med sitt problem och ta eventuella tyckanden om andra operativsystems förträfflighet i separata trådar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Käbbel om iOS

Visst är de giltiga pdf-filer!
Med iPhone/iPad och appen iBooks läggs filerna automatiskt in för att sedan kunna användas offline.

Detta inlägg är det mest uppskattade inlägget i HBK's historia (?) och har fått fler än 500 tack.

Mitt svar var att filerna är OK eftersom de gick att öppna i IOS!
Sedan att någon tolkar detta som reklam för Apple får stå för honom.

Heder åt Hjulnissarna som lagt ned mycket arbete på dessa filer!
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Käbbel om iOS

Förstår mig inte på hur vissa tänker!

Vi har en bra och kunnig ambassadör med enorm nyfikenhet & kunskap på Iphone/Ipad och appar till dessa, men även Android till viss del.

Om han nu framhåller hur enkelt det är och fungerar med Appleprylar tycker jag att vi skulle vara tacksamma & glada i stället för att hela tiden ifrågasätta varför!

Tommy (och Knarrevik),

Om du läst vad jag och andra skriver så är alla tacksamma och glada så länge Knarrevik håller sig till ämnet, men det är ju inte det vi diskuterar här, utan det motsatta.

Däremot tycker jag och andra det är extremt irriterande då det kommer ett inlägg om iOS (eller något annat som Knarrevik tagit under sina vingar) för något som inte har med iOS att göra, precis som det var i tråden som den här diskussionen började i.

Dessutom är det alltför ofta rena fel, ofullständiga och subjektiva bedömningar som skrivs och det kliar i fingrarna att bemöta inlägget. Men jag och andra vill inte förstöra tråden, vilket gör att man låter bli i möjligaste mån att skriva ett svar. Ändå finns det en uppsjö med inlägg från de som undanbett sig Knarreviks felplacerade inlägg.

Jag förstår inte ens vitsen med det. Tänk er en tråd om ett iOS-problem, för sådana finns, trots iOS förträfflighet i alla lägen ;). Tänk er då att någon hela tiden skriver inlägg om hur man skulle gjort det på ett mycket bättre sätt i Android, och/eller att det minsann fungerar där utan problem?
Dels är det irriterande att behöva läsa, dels för det ju inte trådskaparens möjlighet att få sitt problem löst, eller hur? Är det dessutom felaktiga och subjektiva svar (som i det här exemplet) så är det ännu värre.

Tommy om vi fortsätter med exemplet ovan, skulle du allvarligt fortfarande skriva på det här sättet om personer som skriver om Androids (felaktiga) förträfflighet i iOS-trådar om problem: "Om han nu framhåller hur enkelt det är och fungerar med Android tycker jag att vi skulle vara tacksamma & glada i stället för att hela tiden ifrågasätta varför!"
Skulle inte tro det.

Jag förstår inte att ni inte förstår det.

De som administrerar denna web håller dessutom med om det jag säger med all rätt (det är min fetstil i citeringen nedan) för det Knarrevik gör i en del trådar är ingenting annat än systematiska Off Topic-inlägg. Men jag är ytterst osäker på om det kommer att förbättra i fortsättningen eftersom Knarreviks (brist på) svar på det jag skriver inte tyder på det.
Vilket är otroligt synd för hans stora kunskap inom vissa områden är till väldigt stor nytta och glädje för många!

Sju stycken inlägg som handlar om iPhone/iPad eventuella förträfflighet har flyttats till denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t83084/ . Frågan här var varför det inte går att ladda ner PDF-filer till androidplatta och har således inget med iOS-enheter att göra.

//HBK Web

/Mats
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Toppen