• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows Vista mycket lååångsamt

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Använder en ärvd laptop bara till att se Slingbox. Slingboxen är till åren och kan därför ej använda APPar.

Vista är otroligt långsamt och den lägger in drivrutiner lite som den själv vill och ibland inte alls. När den efter 5 -10 minuter fått upp ångan så går den bra.

Behöver tips om åtgärder och bra rens och hot upp program!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Se til at minst 20% av harddisken er fri, er det ikke det så slett innholdet i \windows\temp og rollback data for alle oppdateringer (litt mer krevende å finne rett - så er du usikker hopp over dette).

Kjør defrag (dfrgui.exe) fra systemverktøy menyen. Det hender en må kjøre denne flere ganger :cool:

Men jeg må innrømme at jeg ikke har kjørt Vista siden jeg var beta-tester på produktet - hadde selv win-2003 server på laptoppen frem til jeg sluttet i jobben. Privat gikk jeg fra XP til win-7 og nå win-8, Vista hadde for mange problemer - spesiellt på drivere til 64-bits miljø.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Ja og tøm Internet Explorer for lagrede filer og installerte tillegg som en ikke trenger.

En særhet i Vista 32-bit er problemene ved mindre enn 6 GB ledig diskplass, det blir som å kjøre med handbremsen på. 64-bit utgaven hadde flere merkelige problemer med drivere så der testet jeg ikke så grundig. Det ble et par år feilsøking på arbeidspcene med Vista hos våre it-konsulenter før jeg sluttet helt å jobbe :cool:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Jag har meckat med detta! Nu gick datorn bra i en månad.

Nytt problem : jag kan inte koppla upp trådlöst med denna dator.
ipad fungerar och med sladd fungerar det.

Haft problemet tidigare men då lagade det sig själv.

Nog borde det finnas möjlighet att åtgärda ovanstående problem , några tips tack!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Min VISTA dator har lite olika dumheter för sig ibland, som brukar återkomma när man tror de är helt borta.
När den dj..... rejält så brukar jag starta om den kanske tre gånger i följd utan att använda den alls mellan omstarterna.
Låt den även få god tid på sig att starta upp mellan varje omstart så att lampor som indukerar aktivitet helt har slutat blinka innan nästa omstart.
Ha alla USB-stickor och inkopplingar borta ur datorn när du håller på.
Vänta så den får lugna ner sig helt efter sista omstarten, och stoppa då i en anslutning i taget så den blir klar med en uppkoppling, innan nästa stoppas in o.s.v.

Detta brukar få min att piggna till och väcka upp till synes döda funktioner igen...... Men de är ju små individer, så inga garantier lämnas :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Det finnes også et sted en funksjon for å slå av og på wifi, dette i tillegg til at de fleste laptops har tast for dette (Fn +en F-tast som har et antennesymbol). Prøv begge deler! Funksjonen inne i OS stenger av og åpner i driveren, tastekombinasjonen gjør det samme i hardware. Og Vista var ikke god til å vise hvilken tilstand som er aktiv.
 

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Ladda ner ett program och installera ett program som heter CCLEANER och kör det 2 ggr. Det tar bort en massa onödiga filer och annat som byggts på genom åren. Det räcker med gratisversionen.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

C-Cleaner är ganska bra men ska man rensa Hårddisken ordentligt måste
man göra detta: Klicka på Start och skriv in cmd och klicka på länken som kommer upp. Då öppnas Kommandotolken och där skriver man in: cipher/w:c
och så trycker man på Enter. Kan ta lång tid innan det är klart, ett par timmar
om man har stor Hårddisk. Mycket effektivt, jag frigjorde 5 GB på
min Hårddisk. Alla program skall stängas innan detta utföres.
Vad säger Knut om detta förfarande?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Den kommandoen skulle hovedsaklig slette data som ligger på ubrukte deler av disken. Det som frigis er områder som ikke er allokert korrekt til filer eller directories. Disse områdene blir effektivt slettet før de blir plassert på frilister. Teoreretisk skulle en ikke trenge å kjøre denne kommandoen.

Noe jeg alltid gjorde med pcer som ble sløve var å tømme TEMP og rollback for windows update før jeg kjørte defrag et par ganger.

Cipher/w bør ikke kjøres sammen med andre programmer og den bør bruke timer.

Vesentlig for Vista var at om fri diskplass kom under 10% eller 6GB så gikk det mye tregere, og defrag med mindre enn 20% fri var svært lite effektivt.
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Du kan också testa om du fått in något "skräp" i datorn t.ex med SpyHunter 4 som du kan ladda ner gratis. Kostar dock en peng om du vill kunna ta bort ev. fynd (ca 30$)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Här ett likadant som städar bort skadlig kod som letat sig in.

Fast Gratis , glöm inte att uppdatera innan man låter programmet leta i pc'n

downloadsf.com
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Windows Vista mycket lååångsamt

Efter att ha provat det mesta gick datorn bra i en månad. Sedan blev den helt hopplös. Läste mig till via internet att det var bra att använda extern wifi sticka med nya drivrutiner. Detta gjorde susen!
 
Toppen