• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jag ser en skilnad i ditt sätt att berätta om "fricamping" kontra muskattens i en annan tråd. Muskatten har ju varit i polemik med myndigheten.

Att jag skriver i tråden är för att belysa problemet. Det är ju tråkigt att någon ny besökare för för sig att det är fritt fram för fricamping när det i verkligheten inte är tillåtet.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

"Befälhavaren", den nya, har bestämt att vi skall ta det lite lugnare söderut, inte bara för att hon kör lite lugnare (läs långsammare) än "Styrman", men också för att den till åren komna "Vakthållare" tillika "Utkik", inte mår riktigt bra efter den senaste Leptospirosvaccinationen. Dagsetapperna har alltså kortats betydligt (läs halverats) men eftersom vädret i vår del av världen är enastående bra just nu, gör det inte så mycket. Vi har sällan bryt oss om att dokumentera, ens nämna, hur vår resa söderut har fortlöpt, vi ville bara, fortast möjligt, komma ner till medelhavet. På begäran kommer jag alltså att skriva en hel del "rappakalja", de närmaste dagarna, om vår resa söderut.

Vi vaknade av tystnaden vid Grimeton. Efter frukost visade det sig att museet håller öppet endast på vardagar, så här års. Men vi gjorde den imponerande rundvandringen och fick lärt oss mycket nytt. "En dag då man inte lär sig något nytt, är en meningslös dag!" Mitt motto!
Trots att vi inte träffade en "kotte", kände vi oss mycket välkomna på denna plats!
Dags att köra vidare söderut. Dags för lunch! Vi är nära havet, Skummelövsstrand! "Vi ställer oss på stranden!" utropar Navigatören, vi har n.l. extremt god vana av det!
http://maps.google.com/maps?q=56.46229,12.91464&iwloc=A
Det finns tre förbudsskyltar: Campingförbud, Hundförbud, Husvagnsförbud. Vi har inte tänkt campa, hundförbudet gick ut 15 sept. och vi kör en husbil. Det sägs att husvagnsskylten också gäller husbilar, må så vara (eller inte), vår husbil är en personbil enligt svensk lag. Den sista skylten gäller alltså inte oss! Dessutom är storleken på skyltarna av fel format för att gälla i enlighet med lagen. Det finns flera personbilar på stranden, folk sitter med bord och stolar utanför sina bilar och nyttjar lunch. Världens självklaraste sak! Vi gör visserligen inte så, vi äter oftast inne! Men efter lunchen sätter vi oss också i en stol på utsidan. Jag är väl medveten om att alla HBKare som har varit här (väääääldigt många), gjort så och även stått här parkerat på natten.
Då kör polisen förbi på stranden, jag hälsar glad med handen, de hälsar glatt tillbaka. Vi känner oss mycket välkomna på Skummelövsstrand!
Tyvärr måste vi vidare, målet för dagen är Malmö. På eftermiddagen är vi framme på Parkeringen vid Sibbarbsbadet i Limhamn, också här känner vi oss alltid välkomna, även nattetid! Då kom jag på att slå en signal till Mona & Charlie för att höra var de håller hus. Vi blir bjudna hem, vilket vi självklart hade hoppats, hade en himla trevlig kväll och bjöds på frukost dagen efter vid nio. Det är så härligt med goda vänner! Tack så hjärtligt M&C, vi ses snart igen!
Vi kör över Öresundsbron, kostar 360SEK med Brobizz och Stora Bältbron som kostar 400SEK.
En liten omväg på ca. 20 mil jmfrt. med Rödby-Puttgarden. I pengar räknat går det inte ut på nå't, vi vinner kanske lite på friheten, beroende på hur man ser på saker och ting. Målet för dagen var egentligen Kaltenkirchen men Bonnie börjar tröttna så vi svänger av vid Rendsburg och ställer oss på Stelplatz vid kanalen för 10€.
http://maps.google.com/maps?q=54.30535,9.71181&iwloc=A
Här är fullt med endast tyska husbilar, helgen börjar. Vi fick sista lediga platsen, många efter oss fick vända. Som enda utländska husbil känner vi oss väldigt välkomna!
Som sagt, det går inte fort men vi kommer väl fram nå'n gång!
Hälsningar,
Stina, Bonnie & Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Om vänligheten i detta land uteblir får man nog söka orsaken hos sig själv. Då menar jag vänligheten människor emellan. Förhållandet till djuren är dock en annan historia som jag inte vill gå in på.

Själva har vi nu varit på Lefkas i tre veckor. Platsen är Santa Mavra Camping i Desimibukten. Utan vår gummibåt hade vi här drabbats av lappsjuka. Båt är en förutsättning för att kunna ta sig till andra platser och öar för sol, bad och proviantering. Alternativet är scooter.

Det är 6 km. kuperad vandring till närmsta samhälle, Nidri. Det har vi gjort en gång. Puuuh! Första och sista gång. Det blev taxi hem. Kuperat i Grekland är verkligen kuperat för oss skåningar.

Vädret här, var första veckan labilt med åska och regn blandat med sol. Det har sen stabiliserats och är nu soligt och fint. Vattnet är behagliga 27 grader varmt.


Hela vistelsen har vi som granne haft HBK:arna, Hjulnissarna. Mycket trevligt! I nästa vecka kommer vi att skiljas åt, då de så sakteliga beger sig hemåt. Själva bryter vi upp om ca. en vecka för att ge oss ut på de grekiska vägarna igen. Vi kommer då att stanna på platser vi finner trevliga, det som en del kallar fricamping. Det som gör att vi ibland måste söka oss till nån camping är bl.a. för att kunna tvätta plagg och sängkläder.

Måhända Amstel, träffas vi här nere i nån krok. Tills dess, trevlig resa!

Varma grekhälsningar från Fy & Bi :):)

IMG_7333.JPG
Vathi på Meganisi

IMG_7334.JPG
Blått o gult

IMG_7293.JPG
Vårt lilla färdmedel
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Lördagmorgon vid Kielkanalen i Rendsburg. Redan kl.8 är många Tyskar från bakre raden husbilar uppe och lurpassar om någon i den främre raden skall ge sig av. Alla vill ju stå på första parket med fri utsikt mot kanalen och passerande fartyg. Det är en mäktig syn när de största containerfartygen passerar på endast femtio meters avstånd. Vid niotiden är det två husbilar som skall åka och i de rakt bakomståendefordonen sitter föraren med handen på startnyckeln, den tomma platsen fylls lika fort som om det vore ett svart hål! Den här ställplatsen är tydligen eftertraktad. Redan kl.10 fylls de två platserna på andra parket på, med nya husbilar utifrån. När började dom köra idag? Hur länge blev den resan? Tyskarna börjar alltid dagen tidigt, det har vi lärt oss på sjön! Det var alltid Tyskar som klampar över däcket kl.7 på morgonen när man låg flera rader bredd i hamn. Kul med olika rutiner, vanor och traditioner. Själva tillhör vi dom mindre duktiga som gillar att sitta uppe en bra bit in på småtimmarna och sova ut till åtminstone nio på morgonen. Så även denna morgon, då vi inte kommer iväg förrän kl.11, snurrar förbi Lidl för att komplettera lite mat och sedan är vi på Autobahn igen.
Lidl ja! Vårt ogillande har på senare år förbytts till någon slags hatkärlek. Det som är bäst är att man hittar varorna där de ska' va', varhelst i Europa man än går in i afär'n!
Inga lastbilar att trängas med idag, då kan man köra på lite, trodde vi! Stau! Stau! Stau! Köarna avväxlade varandra! Vi borde veta bättre efter alla dessa år på Autobahn men det är ju så bekvämt och vi har inget behov av att se på tyskt landsbyggd, den har vi sett nog av.
KL.17.00, som en veckarklocka, säger Utkiken ifrån "Waowaowaooo...grhgr...hohohohoooooo!" Hon har fått nog! Precis i höjd men Hannover Münde svänger vi av och hittar lätt till Stelplatz Hannmünde, här har vi varit förr.
http://maps.google.com/maps?q=51.41915,9.64926&iwloc=A
Nästan fullt med husbilar men där det finns hjärterum! 6€ för ett dygns parkering, vatten 1€, tömning gratis, ström finns också men det behöver vi aldrig. Målet för dagen var Fulda. Tredje dagen då navigatören inte uppnår sin målsättning! Det är snart dax för lite myteri!:cool:
I morgon skall jag ta fram kameran, jag har tre att välja på, tar nog den minsta! Det saknas bilder här! Men det ska' va' enkelt, jag är nog lite tröt (läs lat)! Som Styrman och Navigatör får man ligga i på den här skutan! Inte f'n hinner man leka fotograf också!
SBJ / Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Om vänligheten i detta land uteblir får man nog söka orsaken hos sig själv. Då menar jag vänligheten människor emellan. varmt.
Måhända Amstel, träffas vi här nere i nån krok. Tills dess, trevlig resa!
Så klokt och sant!
Inte "måhända", jag är ganska så säker på det!
Tack! Trevlig resa ni med!
Julian
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Amstel i Grekland

........................................Att jag skriver i tråden är för att belysa problemet. Det är ju tråkigt att någon ny besökare för för sig att det är fritt fram för fricamping när det i verkligheten inte är tillåtet.

Ditt sätt att skriva om fricamping tyder på oerfarenhet av husbilslivet alternativt att du vill värna om campingplatserna. För mig utesluter inte det ena det andra, båda övernattningsmöjligheterna kan/får användas allt efter eget behov.

Parkera och övernatta i husbilen är inte camping även om en del lobbar för att det skall räknas dit, hoppas att du inte tillhör den kategorin. :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Igår glömde jag berätta något riktigt glädjande! När vi skulle lämna Rendsburg frågar befälhavaren: "Skall du inte tömma gråvattnet?" - "Tömma gråvatten, var det!" svarar jag, fast jag vet att vi knappt har använd något vatten. Innan vi körde från ställplatsen öppnade jag gråvattenkranen vid brunnen i gatan. Det kom inget. Konstigt den har stått i öppnat läge hemma på tomten sedan jag ställde av bilen efter Midsommar och jag är säker på att jag stängde den när vi åkte hemifrån. Det visar sig att det sitter en skitpropp i kranen. Vi har kört omkring med 90 liter (/120?) gråvatten och det förklarar övervikten på vågen, när vi lämnade Orust. Nåväl, en lätt backspolning med vattenslangen och det forsade ut. Nu är vi 90 kilo lättare.
Ingen är lyckligare än jag. Det är nämligen så att jag medvetet har jobbat med att banta husbilen, det är betydligt lättare än att göra det själv. Många saker har vi lämnat hemma, plockat av en del tillbehör, m.m. Allt i syfte att få med mig hem, två stycken stora vackra grekiska lerkrukor. Nu ser jag Charlie skratta! Jag bjuder på det med!
Tänk så förvånat jag blev ner jag upptäckte att vi trots mina ansträngningar, ändå vägde 90 kg för mycket! Men nu när mysteriet är löst har jag plats för ca. 180 kg (nästan tom vattentank) och då har jag inte räknat med den vikten som jag skall lämna till råttfångaren i Monemvasia!
En och annan som läser detta, tänker väl: "Han har inte alla hästar i stallet!" Helt rätt! Mina hästar rymde från stallet när jag började ge dem öl istället för vin att dricka!

Idag regnade det! Liten kort promenadtur i Münde för att plocka pengar ur bankväggen, fylla fullt med vatten och upp på Autobahn igen, kl. 11.30.
Ingen "Stau" idag, förvånansvärt lite trafik, ihållande duggregn avvväxlat med korta kraftiga skurar. Men det är fuktigt varmt! Målet för dagen var Passau men "det skiter sig", idag med. Denna gång var det mitt fel, jag blev sömnig vid femtiden innan mitt körpass var slut och tyckte att det får räcka för idag så jag bad BFH att få stanna i "Neumarkt in der Oberpfalz", det vet väl alla var det ligger! Begäran godkändes och först tittade vi in hos Fritz Berger som har ställplats vid afär'n, där stod det ett femtal husbilar men vi tyckte att det var för nära vägen så vi fortsatte till Festplatzen i samma stad med det långa namnet. Kul tänkte vi, kanske det skall bli fest ikväll. Nu står vi helt ensamma på en megastor parkering vid Festplatzen.
http://maps.google.com/maps?q=49.28129,11.44658&iwloc=A
Här är tyst "som i grimetongraven", långt ifrån nå'n fest, inte ett ljud, förutom när tåget rusar förbi en gång i timmen. Man vänjer sig snabbt! Några kottar var här och plockade kastanjer men även de har försvunnit. Fridfullt! Endast ett lätt smattrande av regnet på taket. Myteriet? Det skjuter jag på framtiden! Just nu orkar jag bara inte!
God natt!
SBJ / Julian
BonniesTosti0.JPG

BonniesTosti1.JPG

BonniesTosti2.JPG

BonniesTosti3.JPG

Münde1.JPG

Münde2.JPG

Münde3.JPG

Münde4.JPG

Münde5.JPG
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Gomorron! Nu efter att ha torkat bort tårarna efter en skrattattack, ställer jag bara frågan: Skall du placera din portugisiska skorsten mellan de grekiska krukorna eller använda krukorna till gurkinläggning???
Kör lugnt och ha det bra. Hälsa Stina och Bonnie.
PS. Tur att proppen till gråvattnet inte gick ur när ni stod hos oss. Då hade vi aldrig fått sålt gården.
Hälsningar Charlie och Mona:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Beklagar! :oops: Skall inte upprepas! Det kan ibland vara svårt att leva som man lär!:cool:
Särskild när man kommer på att man har glömt smöret och springer in på en tappstation. Det kanske hade gått lika bra med hjullagersmörjfett? Vi brukar använda äkta smör!:)
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

En ny gryning, en ny dag, ett nytt liv och vi mår så bra!
Vi vaknar av att det slutat regna. Efter frukost letar jag efter en brunn att tömma "pottan".
För några generationer sedan, tömde man i rännstenen (om det fanns nå'n) eller i ett dike bakom huset. Det blev lite skitigt, luktade illa i längden och var en grogrund för sjukdomar. Då bildades, det vi idag kallar kommunstyrelser som bestämde att kommunen skall ta hand om avskräde och träck så att folk blev tvugna att sluta med att slänga skiten varhelst de själva tyckte. Jag antar att det var en av kommunbildningarnas allra första uppgifter. Inget fel i det men idag tycks de ha glömt sin viktigaste uppgift att ta hand om vårt avskräde. Här finns inga soptunnor och där det tidigare fanns ett tömningsställe, sitter nu ett litet anslag, att tanka vatten och tömma toaletter kan man göra hos Fritz Berger, ett megastort campingtillbehörsvaruhus några Km härifrån. Här, som där, som hemma i Sverige. Överallt förväntas det att privata vinstintressen skall ta över även de mest elementära behoven. Jag lägger inga stora värderingar i detta även om vem som helst som läser detta, förstår min åsikt i detta delikata ämne. Måhända är det bra att Fritz Berger, antagligen största företag i kommunen, ordnar med "Entsorgung" så att "kommunen" kan egna sig åt andra viktigare saker. Skriva ut parkeringsböter t.ex? Va, har de lejd bort det med? Vad gör kommunerna egentligen nuförtiden?
I min enfald undrar jag dock bara om Fritz Berger skickar hit nå'n gubbe för att städa upp allt skräp, mycket med signaturen McDonald, som folk har slängt omkring sig på parkeringen. Eller gör MacDonalds det?
Så, nu har jag värmt upp, inför resans fortsättning!

Visst var det lugnt och stilla på parkeringen till Festplatzen, Jurahallen och de fantastiskt fina idrottsanläggningar här i "Neumarkt in der Oberpfalz". Inte för att vi är missnöjda, verkligen inte, men vi kunde ha gjort ett ännu bättre val igår och parkerat hos Fritz Bergers mycket fina Stellplatz, med alla nödvändiga faciliteter, t.o.m. husbilstvätt, alles gratis.
http://maps.google.com/maps?q=49.31302,11.48662&iwloc=A
Nå ja, gratis? Vem kan låta bli att gå in i "der Fritzes geschäft"? Ich nicht! Och det tog sin lilla tid.
Jag vågar inte ens berätta allt jag köpte där för då får jag väl Hawkeye-Jappe på mig igen! Kram! :D
Men visst är affärsidén lysande! Ännu en företagare som har fattat galoppen!
Så nå'n gratis tömning av pottan blidde det inte! Det blev den dyraste toakassettömning någonsin! Äntligen, jag innehar ett världsrekord!
Efter lunch fortsatte vi tillsammans med vårt näriga sällskap (alla långtradare), till Passau där det började ösregna utan hejd, så vi valde att ställa oss här: http://maps.google.com/maps?q=48.57415,13.42777&iwloc=A
I skymningen av dagens slut, skall vi nu vila och sova gott!
SBJ / Julian
NeumarktOberpfalz.jpg

Entsorgung.jpg

BergerStellplatz.jpg

FritzBerger.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nej det är ingen tältplats här! Eller? Det tror jag inte Fritz har något emot, det står en och annan husvagn också. Tältet är ett av ett tiotal utställningstält / visningstält som kom med på bild. Fritz säljer allt inom camping, även många husbilar och reparationverkstad. Filialen här är mycket stor och några år gammal. På GoogleEarth/Maps syns bara skog än så länge.
Sväng in här när ni är i trakten, det ligger ganska nära Autobahn A3.
Om ställplatsen inte finns i listan skall jag anmäla den när jag får tid. En riktig bra Stellplatz! Här kunde vi stått kvar istället för att åka till regniga, kalla Passau och en husbilsparkering med ett ständigt högt ljud av trafiksbrus. Ett riktigt skitställe, vädret gör ju att vi heller inte letar efter nå't bättre och Passau får ligga kvar där det ligger, inget besök i år heller. Vi fortsätter in i Österike till Thomas & Ulli som driver en camperpark vid gränsen till Slovenien, de har visst god mat i sin restaurang också. Nu börjar det regna igen!
Ciao!
Julian
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Det är inte planerat så men vi kanske ändrar oss! Vi bör vara i närheten efter första vecka i oktober och Porto Katsiki lockar. Vi får se! Lite för tidigt att bestämma sig. Tack för erbjudandet! Får gärna stå kvar!??! Kul! Skall fråga befälhavaren!
Julian

Hej
Vi har inte varit på Lefkas med husbil men det lockar:yes:
Men vi har varit där flera gånger med charter och körde runt på ön på scooter.
Kan starkt rekommendera stranden vid Agios Nikitas ca. mitt på
västkusten. Nog den mest fantastiska stranden vi har varit på och med
ganska få besökare. Lite mysiga tavernor finns det också. Man kan köre
helt ner på stranden och parkera, säkert plats för husbilar också.
Vet tyvärr inte om det är tillåtet att övernatta men kan tänka mig det inte är något problem utanför säsong. Vi var där i säsongen och alltid massor av plats.
här är en länk till google map -hoppas det fungerar:

https://www.google.se/maps/@38.7764252,20.6017379,1454m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Följer med intresse era fortsatte reseskildringar:):):)
 
Toppen