• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordskalv i Sverige

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Skalvet har inträffat mellan Mora och Sveg och uppmätte preliminärt 4,5–5 på Richterskalan. Var visst kraftigaste skalvet sen 1904...
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Jordskalv i Sverige

Kändes väldigt tydligt i Söderhamn.
Satt på balkongen och fikade, förpassade mej
snabbt till dörrhålet.
// Janne
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Jordskalv i Sverige

Jag kände skalvet i Borlänge också och trodde först att det var en tung lastbil som passerade huset, men när jag tittade ut fanns ingen lastbil där. Tack Sonic för att du uppmärksammade det inträffade, annars hade jag nog fortsatt att fundera på om det spökar i huset.

Se vidare länken om intresse finns: SNSNs webbsidor

Johan K.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jordskalv i Sverige

Sex stora skalv

Sex jordskalv i landet har nått en magnitud på minst 4 på Richterskalan, sedan mätningarna inleddes 1904.

2014: I södra Härjedalen uppmättes 4,1 den 15 september.

2008: I Skåne uppmättes 4,3 i december.
– Det var väldigt många som kände av den, den skakade om speciellt Köpenhamn, säger Björn Lund, seismolog vid Uppsala universitet.
Detta skalv kändes som en lastbil körde emot huset. Avståndet till skalvet är 7 mil.

1986: I Skövde uppmättes 4,5.

1985: Utanför Halmstad uppmättes 4,6.

1929: Utanför kusten norr om Skellefteå uppmättes 4,1.

1904: Norr om Kosteröarna uppmättes 5,5.
Skalvet inträffade två månader efter att seismografen installerats i Uppsala och mätningarna kunde börja.
– Det är det största skalv vi känner till faktiskt. Det finns inga rapporter historiskt sett om en jordbävning som känts så mycket. Där sprack skorstenar, säger Björn Lund.
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Jordskalv i Sverige

Jag tänkte också att det var en lastbil som åkte förbi men jag såg ingen
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordskalv i Sverige

Morgonen 2008 är nog den läskigaste jag varit med om mitt liv. Var uppe på morgonen för ett toabesök (vilket jag normalt aldrig är) och lägger mig i sängen igen för att somna om på ovanvåningen. Men allt är läskigt tyst ute, efter en stund hörs ett mycket märkligt ljud sedan skakar hela huset fram och tillbaka. Känns som att allt flyttar sig en halvmeter i sidled och det känns som en evighet. Det ända jag hinner tänka är jag skall ner i vardags rummet och få tag i busschauffören, för i min hjärna ser jag länstrafikens gula buss i mitt vardagsrum. Men det slutade lika fort som det började och där var ingen buss i vardagsrummet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Jordskalv i Sverige

Jag kommer väl ihåg skalvet 1985, Jag höll på vid metallsvaven (flera ton tung), hela svarven skakade och efter det fick den riktas om (de måste stå helt plant).
Även gångjärnen till verkstan fick justeras för att dörren skulle gå att stänga.
 
Toppen