• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har dom blivit galna på Agria?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På några få år har Agria dubblerat premien för lilla "Millan" (huskatt) samtidigt som de har försämrat villkoren och ökat självrisken! 1297 spänn ska dom ha den här gången!

Jag misstänker att jag får betala för alla nedavlade, ofta illa hanterade utställnings- och tävlingsdjur som drar på sig sjukdomar och skador i massor bara för att behaga en viss sorts människor som använder djuren för att förstärka sina egon och/eller sina inkomster!

Finns det något försäkringsbolag för vanliga katter som tas väl om hand av sina "ägare", katter som utfodras med riktig mat och som inte utnyttjas till olika ändamål?

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Jag tror att premieutvecklingen beror på att du och jag och många andra numera inte slår ihjäl sina katter när ngt inträffar och på att veterinärvården tar sig an fler och även krångligare fall.
Min i grunden friska bondkatt har blivit påkostad kirurgi för över 25.000 under sina två första levnadsår, bl.a. tarmvred pga att katten dödade och åt upp en bullerskyddspropp av skumplast. Nu har han sluppit sjukdomar och olycksfall de senaste fem åren, men än är det sannolikt många år kvar.

aake
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Jag tror att det beror på att en massa veterinärkliniker har övertagits/köpts av riskkapital bolag, närmare bestämt cirka 80 st över hela landet som köpts av Evidensia. Vi var med vår hund till en sådan klinik för att han hade brytit av sin klo på "sporren", det besöket gick på 3400 kr, före reglering av försäkringsbolaget. Bara den lilla plastkragen, som han måste ha för att inte slicka på tassen, gick på 93 kr, den kan inte kosta mer än någon krona för dom att köpa in. Bara att komma innanför dörrarna, innan dom gjort någonting, kostar 625 kr, då kan man förstå att försäkringsbolagen höjer sina premier.

/Birgitta och hunden Alonso
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

I Expressens artikel finns förklaringen till premiehöjningarna:

agg.JPG

Hela artikeln: Så kapade bolag den svenska djurvården | Nyheter | Expressen

Jag antar att det inte bara är jag som tagits på sängen av de senaste premiehöjningarna! Frågan är hur det står till med konkurrensen mellan försäkringsbolagen. Har alla kliniker höjt sina taxor lika våldsamt?

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Vi lämnade Agria för ett antal år sedan, visserligen hund. Då tvärhöjde dom vissa raser, bytte då till Sveland med nästan halva priset. Nuvarande hundar i Folksam, skiljer ras för ras på hundar vilket bolag som är vettigast. Men sen har ju alla olika villkor så det är inte helt enkelt att jämföra...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Jag tror som flera andra att det till stor del beror på att vården är mycket mer avancerad nu och fortsätter att bli det. Vi har använt både en Evidensia klinik och en oberoende sista åren och ser ingen större prisskillnad. Har tom varit så att Evidensia på vissa saker med fast pris är billigare med upp till 30%.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Dom har nog inte alls blivit galna på Agria, utan dom har helt enkelt
insett att det går att tjäna ännu mera pengar på Djurägare.
Girigheten vet inga gränser.........
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Agria som alla företag har ju som sin uppgift att känna så mycket pengar som möjligt åt sina aktieägare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Till saken hör även att djursjukvården i dag är nästan lika avancerad som mänsklig sjukvård.

Taxorna höjdes kraftigt när riskkapitalisterna såg potentialen i branschen! Många är beredda att betala rejält för att deras husdjur ska få bra vård, det visste dom!

"Nästan lika avancerad som mänsklig sjukvård", alltså sämre. Med de taxor riskkapitalisterna har åstadkommit så borde den vara bättre! Fast en god medborgare har naturligtvis tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt sjuka djur. Har man kapital nog så kan man ju välja ännu bättre vård, ett eller flera pinnhål över normala djurkliniktaxor.

Offren blir ju de stackars djuren som inte kan välja tillräckligt välbärgade hussar och mattor (?) mattar.

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Taxorna höjdes kraftigt när riskkapitalisterna såg potentialen i branschen! Många är beredda att betala rejält för att deras husdjur ska få bra vård, det visste dom!

"Nästan lika avancerad som mänsklig sjukvård", alltså sämre. Med de taxor riskkapitalisterna har åstadkommit så borde den vara bättre! Fast en god medborgare har naturligtvis tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt sjuka djur. Har man kapital nog så kan man ju välja ännu bättre vård, ett eller flera pinnhål över normala djurkliniktaxor.

Offren blir ju de stackars djuren som inte kan välja tillräckligt välbärgade hussar och mattor (?) mattar.

Jappe

Detta är väl inget nytt fenomen. Så har det ju varit bl.a inom svensk sjukvård, äldrevård & tandvård ganska länge. Har man pengar så kan man köpa sig till en bättre vård än merparten av befolkningen. Pengar & tid styr allt idag. Alla som driver någon slag av rörelse vill ju naturligtvis tjäna pengar & helst så mycket som möjligt & avsättning för dessa tjänster finns tydligen. Dessvärre är det nog bara att gilla läget.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Känner inte igen mig i denna eländesbeskrivning. Alldeles för mycket gnäll!

Själv har jag dragit en hel del vård sista halvåret och därför fått frikort och inte betalat många kronor, frånsett 80:-/dygn som inneliggande, vilket väl inte ens täcker matkostnaden. Sedan finns det ju något som heter "vårdgaranti", kan inte det lokala landstinget erbjuda vård inom rimlig tid så har man som patient möjlighet att söka på annat håll.
Katten drog förvisso kostnader när han som ung dödade och åt upp en hörselskyddspropp av skumgummi och drog på sig tarmvred under en påskhelg. Men inte heller detta skäl för klagomål eftersom två veterinärer opererade honom på påskdagen. Detta inklusive drygt ett dygn vårdtid kostade brutto lite drygt 20' men Agria betalade det mesta.
Även tandläkarvården tycker jag är överkomlig, min med mig nästan jämngamla privatpraktiker debiterar i vilket fall betydligt mindre än Folktandvården.

aake
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Jag konstaterar för egen del att veterinären (djursjukhuset) fungerar bättre än primärvården.
När jag ska vårda/serva bilen ringer jag och beställer tid. Klart!
När jag ringer veterinären får jag också en tid. Klart
I båda fallen är det jag själv som begär/önskar lämplig tidpunkt.

Från primärvården kommer ett brev med anmodan om inställelse, annars vite. "Vi ringer upp er" är ett annat alternativ, men då sitter man och väntar hela dan innan dom ev ringer.
Varför har inte sjukvården samma service/administration som bilservice eller djursjukhus. Det handlar ju inte om pengar?!?

Helt rätt har Agria blivit dyrare, men tandläkaren för djur är inte dyrare än för mina tänder. Hmm...kanske ska anlita veterinär nästa gång:confused:
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Jag har haft hundar i många år och försäkrat i Folksam och ersättning utbetalades, Agria utbetalade ersättning, Svealand har det inte inträffat någon skada på någon hund så det vet jag inte deras inställning ännu. Premin är ganska lika i dessa försäkringsbolag med dessa avdrag som man kan välja till. /Bernt
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Har haft Agria, Sveland och nu Folksam. Aldrig några problem vid direkt reglering eller utbetalning...
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Vi hade vår förra hund försäkrad i Agria. Då kostade det ca 1000:-/år. Det hände lite med hunden. Försäkringen gällde inte för det och inte för det. så var det något det gällde för. Så kom avräkningen. Självrisk 1000:-. Att få av försäkringen kronor 0:-
Jag ringde försäkringen och talade om att jag var den dummaste person, som betalat er 1000:- om året under 13 år för ingenting.
Nu har vi en ny hund som vi haft i 9 år utan försäkring. Nu kostar försäkringen ca 2000:- per år. Vi har sparat 18 000:- och dessa pengar gäller för allt, ingen självrisk.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Ja, visst finns det skäl att fundera över kostnaden och nyttan av diverse försäkringar, men skulle jag avvara några så finns det annat än kattens veterinärvårdsförsäkring jag skulle välja. Exempelvis släpvagnsförsäkringar där jag har fyra stycken (två båtsläp och två andra släp) och aldrig har utmyttjat någon av dem. Veterinärvårdförsäkringen ger ändå ett betydande ekonomiskt skydd (upp till 50') vid behov av dyrbar kirurgi, något som kan inträffa när som helst.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Att en veterinärvårdsförsäkring kostar 3 - 4 ggr så mycket som en helförsäkring för en släpvagn verkar rimligt, ja rent av tämligen billigt! Kattens försäkring ersätter kostnader upp till 50' per år utan minskning vid stigande ålder (och sannolikt ökande risk). Ersättning för skador på släpvagnen kan aldrig bli högre än vagnens marknadsvärde.
Aktiverad av denna tråd avser jag nu att säga upp försäkringarna på mina två billigaste släp. Tack Jappe!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Har dom blivit galna på Agria?

Nu har jag fått nytt försäkringsbrev för kattens försäkring och inser att det är rationellt att ändra sig i denna fråga!
Katten är drygt åtta år gammal, premien för veterinärvårdsförsäkringen har stigit till 1.628:- och självrisken har ökat till 1.700:- + 15%. Katten har inte dragit någon veterinärvård de senaste fem åren och risken för skador och olycksfall torde vara liten eftersom vi bor långt från trafikerad väg och dessutom har en både klok och försiktig katt.
Jag bedömer nu att det är rimligt att ta den ekonomiska risken själv och säger upp försäkringen.
Återigen ett tack till Jappe!

aake
 
Toppen