• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern Hårddisk

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Attans! Jag råkade stoppa in fel strömkabel i min externa hårddisk av märket Verbatim 500 GB. Modell 47510. Det bara rök till, sen var den död! Finns det någon räddning för den? Jag är inte rätt man för att skruva i den. Var kan man finna hjälp? Där är sparat mycket i den som jag gärna skulle vilja ha tillbaka, bl.a foto sen över tio år tillbaka. Tacksam för hjälp!
Mvh.Ce-en!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Extern Hårddisk

Förhoppningsvis så är det kabinettet i sig som brunnit.
Är det så, kan själva hårddisken ha klarat sig.

Du kan skruva isär den och plocka ut hårddisken ur den. Sedan kan du köpa ett nytt externt kabinett och stoppa den i.

Sådana finns exempelvis på kjell.com, webhallen m.fl.

Ta gärna med själva hårddisken så att du får rätt kabinett.
Sedan flera år är det "sata" som gäller, men är disken gammal så kan det vara "ide" också - om det är så behöver du en annan typ.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extern Hårddisk

Hvilket power plugget du inn, det kan fortelle mye om hvor mye skade det kan ha blitt. Et raskt google søk forteller at det er en 3.5 tommers SATA disk i den, sannsynligheten for at disken er skadet er svært liten.

https://www.youtube.com/watch?v=rUackB29YEM viser måten en piller ner denne boksen.

Ser av videoen at det er endel power management rett innenfor kontakten, regner med at det er der noe luktet apa.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Extern Hårddisk

Hej Knut! Tack för visat intresse av mitt problem. Tyvärr så fick jag tag i fel omformare. Tog den som skulle sitta i laptoppen (19Vdc - 3,42A) istället för den som var till externa hårddisken som är på 12Vdc-2,0A. Tråkigt! Jag får försöka skruva isär den externa hårddisken och sedan kolla om jag kan hitta felet. Jag är lite orolig för att jag är inte rätt man för att ge mig in ibland alla dessa konstiga saker som finns i densamma.
MVH... Ce-eN! :rolleyes:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Extern Hårddisk

Ta med hela externa disken till Kjell&Co och be dom plocka ut själva hårddisken och sätta in den i ett nytt kabinett som du köper där. Är övertygad om att dom gör det utan kostnad när du köper nytt kabinett. Sedan är det bara att tuta och köra, själva disken är säkert hel.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Extern Hårddisk

Ta med dig hela hårddisken och gå till vilken liten datorbutik som helst som har service. Det tar dem 5-10 minuter att kolla och fixa ditt problem.

(lite sen, dåligt uppdaterad sida innan jag började skriva)

/Mats
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Extern Hårddisk

Hej igen! Nu har jag varit hos Kjell & Company. Blev servad av väldigt trevlig personal. Vi delade den externa hårddisken och killen hämtade en "kabinett" och provade sen om min hårddisk funkade. Tyvärr så var hårddisken totalt död. Så jag får väl anse nu att loppet är kört. Jo, man kunde visst skicka in hårddisken till superexperter så kanske kunde de hitta något att spara. Men det skulle visst kosta multum med money,förmodligen massor av tusenlappar. Killen bakom disken sa,vilket han i Kjell & Companis namn, inte rekommenderade att jag kunde försöka med att lägga hårddisken i frysen ???? Skoja han med mig ?
MVH.... Ce-eN ! :mad:
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Extern Hårddisk

Nej han drev inte med dig, men det hjälper bara om det är fel på lagren i disken då kan lura igång den en stund så att man hinner ta en kopia.
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Sv: Extern Hårddisk

Informationen finns fortfarande kvar och kan återvinnas. Det är hårddiskens kretskort som har gett upp, men har man tur och hittar en likadan disk så är det enkelt att skifta kretskort mellan.

Idag finns det flertal företag som kan hjälpa med att rädda data ur diskar till ett rymligare pris.

Är det viktig info och du absolut vill ha tillbaks det så kan det vara värt en sökning efter företag på nätet. Det går att få offert på jobbet.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Extern Hårddisk

Hej! Tack för all hjälp, HBK är fantastiskt! Jag vill nog försöka att få ut iallafall bilderna som finns sparade. Semestrar, bilder på barnbarn och barnbarnsbarn, mina motorcyklar, bilar och mycket mera. Men nu är det så att vi åker till Spanien i morgon och stannar kvar där över vintern. Så jag låter den externa hårddisken ligga i malpåse tills vi är tillbaka i maj månad. Om det då finns några slantar kvar i börsen får jag ta fatt i problemet på nytt. Som upplysning sa har jag laddat hem ett program som heter "BIX" och finns hos min e-post leverantör "one.com" Där enl. reklamen skall det vara säkert att spara det man är rädd om. Det är väl något liknande Molnet.
Så än en gång tack! Och ta nu bra på er så ni inte fryser i vinter. Vi skall tänka på er som stannar i Sverige!
Hälsn .......Ce-eN ! :msn_sunglasses:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Extern Hårddisk

Ta med hårddisken till Spanien och fråga i datorbutiken vid Merkadona om de kan fixa det.
Förmodligen mycket billigare än i Sverige. De bytte moderbord i min laptop för 800:-
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Extern Hårddisk

Ta med hårddisken till Spanien och fråga i datorbutiken vid Merkadona om de kan fixa det.
Förmodligen mycket billigare än i Sverige. De bytte moderbord i min laptop för 800:-

Hej Jerry! Jag kan ju ta med mig hårddisken och höra mig för. Jag har ju inget att förlora på det. Som du kan se så åker vi i morgon. När åker ni?
Conny!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Extern Hårddisk

Vet inte riktigt, jag skall in på röntgen men har inte fått någon tid ännu.
:mad:
Men vi kommer att ta det lugnt genom Frankrike och Portugal så vi får se när vi dyker upp där nere i SP.
Vi ses.
 
Toppen