• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter och avgifter

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Böter och avgifter

Motorvägsavgift från Italien, nästan 2 år efteråt.
Jag ägde inte ens bilen då.

Som tur var betalade bilfirman :)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Böter och avgifter

Fortkörningsböter Norge. Flyttade lite senare, tro mig dom skydde inga medel för att driva in och hitta, kopplade tom in lokalpolisen då eftersändningen inte fungerade! Fick senare höra att det finns en polis i Karlstad som har ett heltidsjobb driva in svenska böter från Norge. London parkerade vi lite olämpligt med mc under OS. Fanns en böteslapp på 100 pund som vi aldrig fått påminnelse om. Vet också att vi blivit fotade vid kamera med hb i Tyskland utan åtgärd, men det kan ju bero på dålig kamera e.d.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter och avgifter

Italien och Holland skall vara stenhård/tuffa nu.

I Tyskland får man oftast/för det mesta betala direkt om man nu inte smiter undan i en sidoväg. Är ju billigare med direktbetalning.

Men varför tror så många att svenska lagar gäller i andra länder?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Böter och avgifter

Italien och Holland skall vara stenhård/tuffa nu.

I Tyskland får man oftast/för det mesta betala direkt om man nu inte smiter undan i en sidoväg. Är ju billigare med direktbetalning.

Men varför tror så många att svenska lagar gäller i andra länder?

I Spanien kan man numera inte betala direkt till polisen, men om man betalar inom x dagar, så får man 20% rabatt. Betalar man senare så blir det bara dyrare och dyrare ju senare man betalar.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Böter och avgifter

Irland med hyrbil. Fotot tagit bakifrån utanför Dublin. Adressen på brevet var så felstavat det kunde bli så jag är förundrad över att det hittade fram.
Böterna var på 80 Euro och ökade med 10 Euro per vecka efter förfallodagen. Tror detta var 6-7 år sedan o fakturan är fortfarande obetald så risken är att det blir dyrt att besöka Irland igen. :)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Böter och avgifter

Fick fortkörningsbot från Tyskland då jag kört en hyrbil.

Med snyggt foto när jag körde.
Då det var skrivet på kanslityska så blev jag irriterad och väntade på en påminnelse för att då kontakta dem.
Kom aldrig någon påminnelse.
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Böter och avgifter

Har fått parkeringsbot i Tyskland för ca 8 år sen, vilken jag slängde direkt.
Blev fotograferad av fartkamera i samma land för ca 4 år sen. Har inte fått någon påminnelse från dessa tillfälle.
 
F

F.d. 19780

Guest
Sv: Böter och avgifter

  • Har fått fartsbot fra sveits i posten og i østerike måtte jeg betale 240 euro for manglende penger på gobox kort eller kontant var spørsmålet fra polisen
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter och avgifter

Läste att sedan 2013 är det hårdare samarbete mellan myndigheterna i EU.

Men varför inte hålla sig till lagar i respektive land?
 
Toppen