• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En liten varning

F

F.d. 55734

Guest
En liten varning till våra medlemmar.Jag var ute för en överspolning vid tankning i sommar på St1 i Hagfors och fick mina nyinköpta kläder och skor förstörda av diesel.Döm om min förvåning när jag vid en skadeståndsanmälan till bolaget fick totalt avslag.Jag har under många år arbetat med service av bensin och dieselpumpar på stationerna och på den tiden var det inga problem att få ut ersättning när något sådant hände.
JAG HAR KLIPPT MITT KORT HOS St1
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: En liten varning

dom är ju inte ens billiga längre, här är Q-star alltid minst 10 öre billigare.
o lås funktionen i pistolerna är bortplockade .:yes:
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: En liten varning

Har du allrisk på din hemförsäkring så går det nog bra där.
Råkade själv ut för samma missöde.
/Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En liten varning

Konstigt så olika man tänker, jag har också fått mig någon dusch, men har aldrig kommit på tanken att skylla det på någon annan? Jag sorterade in det under gjorda erfarenheter/eget slarv, skall om möjligt inte ske igen, men det gör det nog någon gång, tyvärr! :wink:
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: En liten varning

Konstigt så olika man tänker, jag har också fått mig någon dusch, men har aldrig kommit på tanken att skylla det på någon annan? Jag sorterade in det under gjorda erfarenheter/eget slarv, skall om möjligt inte ske igen, men det gör det nog någon gång, tyvärr! :wink:

Kan ju faktiskt bero på fel i handtaget. T.ex. att den helt enkelt inte går att stänga av.
Det värsta jag sett var en person som fick panik och råkade rikta bensinstrålen mot sin 10-åriga son. Det berodde på att handtaget inte slog av automatiskt då tanken var full.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En liten varning

Men man rycker väl inte ur handtaget medans pumpen går, det hörs ju om det stänger av? Fast telefonen var kanske intressantare?
 
F

F.d. 55734

Guest
Sv: En liten varning

Jag kan tala om för dig att pumpen var inte igång när jag lyfte ut pistolhandtaget,jag vet vad jag gör har arbetat med bränslepumpar i 50år men du verkar ju vara en riktig besservisser som kan allt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En liten varning

Sorry, bara spekulationer eftersom man ser alltfler som är fullständigt absorberade av telefonen, vad dom än gör/skulle göra i övrigt. Köra bil/tanka/vara med barnen...? Men det var faktiskt inte jag som förde in telefonen i diskussionen! :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: En liten varning

Sorry, bara spekulationer eftersom man ser alltfler som är fullständigt absorberade av telefonen, vad dom än gör/skulle göra i övrigt. Köra bil/tanka/vara med barnen...? :wideeyed:

Dessutom befinner man sig inom Ex-klassad zon där det är förbjudet att ha med sig utrustning som kan orsaka gnistbildning. I princip inga av våra mobiltelefoner uppfyller det kravet
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: En liten varning

Tack för varningen. Det är definitivt inte kul att bli nedsprutad av diesel/bensin utan att man gjort något fel. Och sedan skall man försöka få av sig käderna utanför bilen på en, som jag misstänker, obemannad station.
Vad gör man sedan av kläderna, slänger dom?

Då tycker jag att en ersättning borde vara på sin plats .... Helt klart!

Tråkig historia för dig, verkligen!

Maggan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En liten varning

Jag kan tala om för dig att pumpen var inte igång när jag lyfte ut pistolhandtaget,jag vet vad jag gör har arbetat med bränslepumpar i 50år men du verkar ju vara en riktig besservisser som kan allt.

Det vore ìntressant att höra från ett proffs vad dieseln kom ifrån om pumpen inte var igång?
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: En liten varning

Kan ha varit bilens tank som spottade ut överskottet. Överfyllskyddet bryter lite sent. Det har hänt mig några gånger. Nu försöker jag ¨lyssna när det är dags att stoppa.
Blasse
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: En liten varning

Diesel skummar KRAFTIGT vid hantering/tankning, (kanske inte alla visste)
Man kan därav bli "lurad" när man glor på räkneverket och tror att det är långt kvar till fullt, handtagen verkar heller inte blixtsnabba på skummet som kommer farande upp i halsen.
Lyssna är ett bra tips, eller tanka lite långsammare, eller gör ett par pauser under tankningen så minskar risken för sköljning :)

Vi har 4st. dieslar.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: En liten varning

Kanske skiljer det lite mellan olika bilar också. På vår Hymer hände det emellanåt att det utan förvarning kom en dusch ur tankhålet, på vår Arto har det aldrig hänt, verkar som om rören är rakare/grövre?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: En liten varning

Diesel skummar KRAFTIGT vid hantering/tankning, (kanske inte alla visste)
Man kan därav bli "lurad" när man glor på räkneverket och tror att det är långt kvar till fullt, handtagen verkar heller inte blixtsnabba på skummet som kommer farande upp i halsen.
Lyssna är ett bra tips, eller tanka lite långsammare, eller gör ett par pauser under tankningen så minskar risken för sköljning :)

Vi har 4st. dieslar.

Konstigt att jag aldrig upptäckt att det skummar, det måste vara något skumt. Kör ca 10000 mil om året med dieselbil.

MVH
Stig
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Usch, vad trist med en sådan händelse! Och dåligt av St1 att inte ens vara intresserad av kundvård och att erbjuda ngn form av kompensation.

OCH vad trist med en sådan "otrevlig" ton i tråden! Varför detta? Varför detta behov av att "mästra" någon som berättar vad han/hon råkat ut för?

Har man inget trevligt att tillföra så kan man faktiskt hålla tyst!

vänliga hälsningar
Ika
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: En liten varning

Kanske skiljer det lite mellan olika bilar också. På vår Hymer hände det emellanåt att det utan förvarning kom en dusch ur tankhålet, på vår Arto har det aldrig hänt, verkar som om rören är rakare/grövre?

Jaa, raka rör minimerar "problemet"

Läste detta på nätet:
En del av de större leverantörerna: Preem, Shell (ST1) och Statoil tillsätter skumdämpande medel i sina tankbilar i resan från cistern till station. OKQ8 gör det inte, Skumning beror ofta på att handtaget på macken har något fel eller att du inte kört in det hela vägen. Det beror väldigt sällan på dieselkvalitén

;)
 
Senast ändrad:
Toppen