• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Har en liten fundering när det gäller hastighetsmätaren, när jag kör 100 km/Tim enligt mätaren så säger GPSen 92 km/Tim, innebär det då att jag inte kört så långt trippmätaren visar? I så fall drar ju bilen mer bränsle per mil. Är det här ett sätt för bilfabrikanterna att få till låga förbrukningar?
Nu är min bil utrustad med 15" hjul kanske stämmer mätaren bättre med 16".
Som sagt en liten fundering bara, är kanske helt i det blå.....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Hastighetsmätaren brukar nästan alltid visa för mycket. Det är en säkerhetsmarginal som biltillverkaren bygger in för att inte dom skall bli skyldiga till ofrivilliga fortkörningar..
Kilometerräknaren brukar ligga närmre verkligheten men det är inte heller säkert.

Har man en "halvny" bil med en mekanisk kilometerräknare så finns det ofta också en elektronisk kilometerräknare inbyggd i bilens styrsystem/databox.
Min bil har exempelvis gått drygt 9.000 mil på instrumentpanelens kilometerräknare men när jag loggar in i styrsystemet har den bara gått drygt 8.300 mil... Det är en avvikelse bara däremellan på ca 8%.

Det bästa är att jämföra både hastighetsmätare och kilometerräknare med en GPS och sen räkna ut och notera den procentuella avvikelsen..

Men ja, förmodligen drar din bil mer bränsle per mil än vad mätarna visar:)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Den Ford vi hade tidigare kollade jag upp och där visade hastighetsmätaren 6-7% fel men kilometermätare visade under 1% fel. Jag kontrollerade mot GPS:en som nog är mycket exakt.

/Håkan
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Jag får mäta och kolla, tack för svaren.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Har en liten fundering när det gäller hastighetsmätaren, när jag kör 100 km/Tim enligt mätaren så säger GPSen 92 km/Tim, innebär det då att jag inte kört så långt trippmätaren visar? I så fall drar ju bilen mer bränsle per mil. Är det här ett sätt för bilfabrikanterna att få till låga förbrukningar?
Nu är min bil utrustad med 15" hjul kanske stämmer mätaren bättre med 16".
Som sagt en liten fundering bara, är kanske helt i det blå.....

Enligt vår erfarenhet så beror diffen på Fiat Ducaton's 15" hjul!
Sen vi bytte till 16" så stämmer hastighetsmätaren och GPS till 99,9%.
Förstår det hela så, att Fiat kalibrerar sina hastighetsmätare efter fordon på 16" hjul (=arbetsfordon på Maxi chassier) vilket ger 15" köparna en hastighetsmarginal via mätaren på den säkra sidan om lagen.

/Stefan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Enligt vår erfarenhet så beror diffen på Fiat Ducaton's 15" hjul!
Sen vi bytte till 16" så stämmer hastighetsmätaren och GPS till 99,9%.
Förstår det hela så, att Fiat kalibrerar sina hastighetsmätare efter fordon på 16" hjul (=arbetsfordon på Maxi chassier) vilket ger 15" köparna en hastighetsmarginal via mätaren på den säkra sidan om lagen.

/Stefan

Detta stämmer inte eftersom även de bilar som byggs med 16" hjul kalibreras att visa för mycket. Sen försvinner ju givetvis en del av tillverkarens marginaler när man sätter på större hjul än bilen är byggd för.

Jag bytte till 225/75-16 från 215/75-16 när jag satte på nya däck och det tog bort mycket av felvisningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Intressant detta med hastighetsmätare.
Det är nog många som tror att sin mätare visar rätt.
Blev själv varse i en skoda jag hade nåt år, höll man max laglig fart så dröjde det inte länge innan man fick en svans, när jag sen kollade min fart med gps.app. så visade det sig att skodan visade ca 10-12km/h för mycket runt 90km/h, äkta glädjemätare alltså.

I andra ändan var en Cheva van den visade så pass rätt, att när jag bytte till bling bling fälgar så visade den 2-3km/h för lite, gick från 15" till 20",
men höll mig inom lagliga +/-5% förändring av rullomkrets, i mitt fall +4,7%.
Så lita inte på din hastighetsmätare, dom är inte linjära heller, utan felvisningen kan skilja rejält beroende på hastighet, dock så kalibreras alla att visa för mycket,
Skulle nog bli många möten i tinget annars :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Det har inte varit någon som ens noterat detta på dom 3 år som jag haft dom.
En annan fördel var att motorvarvtalet sjönk med ca 200 varv eftersom jag nu körde i rätt fart på mätaren.

Vad bilen drar/mil vet jag inte exakt men det är en lampa som tänds när bilen vill "ha mat"...
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Som flera redan nämnt finns det flera trådar i ämnet. :)

En hastighetsmätare får aldrig visa för lite, däremot får den visa en aning för mycket.
Bland annat EU direktivet 75/443/EEG reglerar detta (och även svenska motsvarigheten i VVFS)
Finns också något nyare direktiv tror jag...

Om tex bilens verkliga hastighet är 100km/h så får hastighetsmätaren visa maximalt 100/10+4 = 14km för mycket.
Så när vi kör 100km/h efter GPS'en så får hastighetsmätaren visa allt mellan 100km/h och 114km/h och fortfarande vara helt korrekt.

Eftersom mätaren aldrig får visa för lite så lägger sig dom flesta tillverkare ofta från mitten och uppåt mot maximal felvisning istället för att sträva att ligga nära "äkta värde".
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Hur det får vara stämmer inte alltid med hur det är.
Jag har ägt två husbilar där hastighetsmätaren visade lägre fart än den verkliga. För en av dessa var jag själv ansvarig genom att ha bytt drev i slutväxeln så att bilen gick 14% snabbare på samma varv, men detta var innan GPS fanns så hur det stämde med verklig fart vet jag inte. Men en husbil visade fel, för lågt, med ett par km/h redan som ny. Och av alla personbilar där jag genomfört en enkel jämförelse med GPS så har faktiskt en SAAB 9000 visat exakt i överenstämmelse med navigatorn, men i övriga fall har det varit som angivits i tidigare inlägg, märkligt nog för vissa bilar en procentuell felvisning, men för några en konstant felvisning med några km/h oberoende av fart.

aake
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Ja Saab gjorde tydligen en grej under många år av att ha en hastighetsmätare som visade så korrekt värde som man "tordes" så din spaning angående 9000 stämmer säkerligen ;)

Hur det är bland senare modeller eller om någon annan biltillverkare gjort liknande har jag ingen aning om.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Detta stämmer inte eftersom även de bilar som byggs med 16" hjul kalibreras att visa för mycket. Sen försvinner ju givetvis en del av tillverkarens marginaler när man sätter på större hjul än bilen är byggd för.

Jag bytte till 225/75-16 från 215/75-16 när jag satte på nya däck och det tog bort mycket av felvisningen.


16" är väl alltid 16", omkretsen blir densamma.
>Blasse
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

16" är väl alltid 16", omkretsen blir densamma.
>Blasse

Ja men omkretsen på däcket blir inte den samma.
Profilen (i detta fall 75) är procent av bredden (dvs 225 resp. 215) så omkretsen blir därför olika även om fälgstorleken är 16 tum för båda.

Om jag räknar rätt förändras omkretsen med 4.2% i och med bytet av däcks bredd enligt exemplet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Enligt tabell är nominella rullningsomkretsen för 215/75R16C 2206 mm.

Enligt tabell är nominella rullningsomkretsen för 225/75R16C 2255 mm.

Ökningen är alltså 49 mm, vilket motsvarar 2,22 % av den ursprungliga rullningsomkretsen.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Enligt tabell är nominella rullningsomkretsen för 215/75R16C 2206 mm.

Enligt tabell är nominella rullningsomkretsen för 225/75R16C 2255 mm.

Ökningen är alltså 49 mm, vilket motsvarar 2,22 % av den ursprungliga rullningsomkretsen.

Kan bara hålla med, du har helt rätt det blir inte 4.2% som jag fick fram utan drygt 2%.
Ser nu att jag räknade på skillnaden mellan 205/75-16 över till 225/75-16 och inte 215/75-16 som det egentligen gällde :rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetsmätare och bränsleförbrukning.

Jag kan tillägga att i mitt fall gjorde det ändå ca 5-6 km/h i förändring på mätaren vid en hastighet runt 110km/h.

Bytet från gamla slitna till nya däck med mer mönster lär ju ha påverkat en del samt att jag gissar på att det kan vara skillnader mellan omkretsen på olika fabrikat.:)
Jag gick från Michelin till Continental
 
Toppen