• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förmer än andra?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Förmer än andra?

Jag fattar inte detta vinkande, ok en positiv gest.
Men orka,
åker hd som medicin på sommarn, likadant där, ett evigt vinkande.
Slutade vinka på alla riskokare, och vinkar idag bara på hd-åkare.
Blir väl samma sak där såsmåningom bland husbilar,
vinka på dom man känner connection med.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Förmer än andra?

Gör nu ett "höftande" e. sommarens utflykter... Efter ca. 2500km. Varav 700km i Danmark.
Andelen "Vink" i hast. Under 70km på mötande väg min åsikt:

Ca. Var 10e svensk reg. HB hälsar/vinkar på oss. Men så vi påminner ju mer om en buss
Vilket kan förklara de ca. 2 av 10 busschaufförer som hälsar! :)

Försöket själv i all trevlighet alltid att hälsa, men missar såklart emellanåt.
Har en uppfattning om att "större HB" oftare hälsar åtminstone på oss...
Utlandsreg. HB hälsar ytterst sällan.

Mvh. Magnus
"Helintegrerad Crescendo"
Vink, Vink! ;)
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Förmer än andra?

Har varit på en 2 veckors resa genom Sverige och upptäckt att det finns tydligen dom som tycker att dom är lite förmer än andra. Det jag syftar på är när man hälsar på varann när man möts. Dom som kör helintegrerat har tydligen väldigt svårt att hälsa. Körde c:a 100 mil utan att nån som körde en helintegrerad bil hälsade tillbaka, jämfört med dom övriga som hälsade var det c:a 7 av 10. Kanske hälsningsfrasen är passe för dom förstnämda. Tråkigt tycker jag.

mvh
Janne

Jaha då var man klassad som "lite förmer" av denna vetenskapliga test. Synd att vi inte möttes så hade det i alla fall blivit en som hälsade tillbaka. Häggen i Umeå
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förmer än andra?

Jag måste erkänna att det kändes mer angeläget att hälsa för 30-35 år sedan, då när man dels inte mötte husbilar varje dag och dels vi nästan alla körde något hembygge.
Men visst, även nu besvarar jag hälsningar och hälsar själv aktivt när jag möter någon ute i extrem vildmark eller när husbilarna är få, exempelvis mitt i vintern. Däremot känns det inte så angeläget att hälsa när husbilar är det dominerande fordonsslaget, som det var vid en tur efter kusten i Nordtröndelag för en månad sedan.
Och ju längre bort jag kommer från Sverige, desto angelägnare blir jag att hälsa på andra skandinaver. Dessutom vinkar jag till alla som har HBK's logga, till alla som drar fiskebåt (oberoende av dragbil) och till alla som har Ornitologiska föreningens klistermärke i vindrutan. Och naturligtvis håller jag hög beredskap för att vinka till de få som kör LEV (samma slags expeditionsbil som jag kör), men ännu efter två år har jag inte mött någon.:oops:

aake
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Förmer än andra?

Synd att du inte mötte oss !!!

Hasse o Lena
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Förmer än andra?

Jag skulle nog välja att tolka intresset av att hälsa eller inte som att det börjar bli rätt
många husbilar på våra vägar nu.

Några år tillbaka i tiden så hälsade som jag uppfattar det huvuddelen av förarna
på varandra. Kanske är det så fortfarande. Värt att noterat är dock att det tillkommer
ju rätt många tusen nya fordon varje år så om samma procentuella andel inte hälsar
idag så är det ju betydligt fler än tidigare till antalet. Risken att vi stöter på just dessa
har alltså ökat dramatiskt.

Den tidigare "originaliteten" och känslan för sin medmänniska med samma unika
intresse riskerar att minska i takt med att antalet bilar ökar. Det är min tes i alla fall.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förmer än andra?

Dig skulle jag nog ha sett, värre är det med Ornitologiska föreningens märke; inte mer än lite drygt 5 cm i diameter.:D
aake

För att kunna se Ornitologiska föreningens märke krävs det väl "örnblick"!?

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förmer än andra?

För att kunna se Ornitologiska föreningens märke krävs det väl "örnblick"!?

Jappe

I det närmaste lika svårt som att få syn på mitt HBK-märke, eftersom det ligger inne i en plastficka i dörren till dess vi stannar på en ställplats eller motsvarande.:)

aake
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Förmer än andra?

Har varit på en 2 veckors resa genom Sverige och upptäckt att det finns tydligen dom som tycker att dom är lite förmer än andra. Det jag syftar på är när man hälsar på varann när man möts. Dom som kör helintegrerat har tydligen väldigt svårt att hälsa. Körde c:a 100 mil utan att nån som körde en helintegrerad bil hälsade tillbaka, jämfört med dom övriga som hälsade var det c:a 7 av 10. Kanske hälsningsfrasen är passe för dom förstnämda. Tråkigt tycker jag.

mvh
Janne

Är det den svenska avundsjukan som sticker upp huvudet kanske...
Ingen anledning. De integrerade är inte dyrare än många andra vanliga bilar.

jyrki
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Förmer än andra?

Vi har kört genom hela Finland från norr till söder i ca 3 veckor denna sommar och finländarna hälsar till 90-95 % alltid, jag och hustrun diskuterade detta och tror att vägarna i Finland (förutom motorvägarna) är lite smalare och man får ögonkontakt lite bättre kanske är detta en orsak??

//ArTii
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förmer än andra?

Vi har kört genom hela Finland från norr till söder i ca 3 veckor denna sommar och finländarna hälsar till 90-95 % alltid, jag och hustrun diskuterade detta och tror att vägarna i Finland (förutom motorvägarna) är lite smalare och man får ögonkontakt lite bättre kanske är detta en orsak??

//ArTii

På smala vägar vill jag hålla båda händerna på ratten vid möte och om vägen är riktigt smal, vilket är fallet på en del fjällvägar jag kör på vintern, då kör jag åt sidan och stannar i plogkanten vid möte. Trots detta har jag lyckats skrämma någon mötande med personbil och skotersläp att köra av vägen och då får man tillfälle att både hälsa och bekanta sig i samband med att man drar upp den mötande ur snödrivorna!

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Förmer än andra?

På smala vägar vill jag hålla båda händerna på ratten vid möte och om vägen är riktigt smal, vilket är fallet på en del fjällvägar jag kör på vintern, då kör jag åt sidan och stannar i plogkanten vid möte. Trots detta har jag lyckats skrämma någon mötande med personbil och skotersläp att köra av vägen och då får man tillfälle att både hälsa och bekanta sig i samband med att man drar upp den mötande ur snödrivorna!

aake

Ha,ha de e bra Aake:):)
Med vänlig hälsning
ArTii
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Förmer än andra?

Som någon skrev tidigare det är ibland svårt att se om någon hälsar i en helintergrerad då det speglar sig i framrutan. Plåtsiarna ser man ibland för sent. Men hej till alla jag missat :)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Förmer än andra?

Kan det vara så att det kommit så många orutinerade husbilsförare dom senaste åren. Snart vill nästan alla ha husbil även om man inte är van att köra lite större bilar. Jag har tyckt mig se många vita knogar på dom som inte hälsar. Det kanske är obehagligt att möta en till husbil. Vi kan kalla det koncentration. Vita knogar och skräck i ögonen kan bli allt vanligare. :bye:

JOE
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Förmer än andra?

Hälsar på alla vi möter, kan vara svårt med plåtisar dom kör så fort så innan vi hinner heja efter att kollat att det inte var en budbil har dom redan passerat, får öppna sidorutan och vinka, kolla i backspegeln så kommer ni se att vi hälsar ;)

/Pelle
 
B

brittsan

Guest
Sv: Förmer än andra?

Naturligtvis hälsar vi på alla husbilar ! Men ibland glömmer man bort att vinka . Vi är ju så många idag :)
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Förmer än andra?

Jag fattar inte detta vinkande, ok en positiv gest.
Men orka,
åker hd som medicin på sommarn, likadant där, ett evigt vinkande.
Slutade vinka på alla riskokare, och vinkar idag bara på hd-åkare.
Blir väl samma sak där såsmåningom bland husbilar,
vinka på dom man känner connection med.

För detta riskokare vi sa det dom viinkar aldrig HD åkarna dom är fullt upptagna
Samla ihop delar som skramlar loss.
Hoppas du tar det med glimten i ögat.
:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Förmer än andra?

Hahaha!

Intressant, vi med 255cm bred bil (drygt 10m) händer det att jag häpnar...
(Själv har jag ifs. tränat... kört 15m x 2,6 x 4m buss med stel boggie tusentals mil.)

Jag kör vid möte på mindre väg, så långt det bara går åt högerkant, hejar/vinkar,
ingen vink tillbaks, vita knogar och minst en halvmeter kvar till väg-gren på det mötande fordonet... :wink:

(nu absolut inte alla, men en hel del... Jag ler & skrattar) :)

Körlektioner för nyblivna förstagångs HB ägare? (lugn, skoja bara..) :twitcy:
Vink, Vink. Magnus


Kan det vara så att det kommit så många orutinerade husbilsförare dom senaste åren. Snart vill nästan alla ha husbil även om man inte är van att köra lite större bilar. Jag har tyckt mig se många vita knogar på dom som inte hälsar. Det kanske är obehagligt att möta en till husbil. Vi kan kalla det koncentration. Vita knogar och skräck i ögonen kan bli allt vanligare. :bye:

JOE
 
Toppen