• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Garmin Camper

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny Garmin Camper i juni inför en längre europaresa. Det började med att jag var tvungen att köpa ett nytt sd kort för att få plats med de senaste kartorna som givetvis inte låg inne vid köpet. Snålt men ok litet får man ta. Vad som dock inte är bra är att håtdaran tydligen är så svag att den inte orkar beräkna vägen ibland.Vi ett flertal tillfällen sa aset stt den inte kunde beräkna vägen till en poi som jag valt som resmål. Vid andra tillfällen tog det 25 minuter innan det var klart. Den börjar också ibland räkns om vägen utan orsak vilket också kan ta 25minuter och då får man inga instruktionet och kan köra fel. När semestern är slut ä, nar jag kontakta garmin och reklamera skräpet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ny Garmin Camper

Jag köpte en ny Garmin Camper i juni inför en längre europaresa. Det började med att jag var tvungen att köpa ett nytt sd kort för att få plats med de senaste kartorna som givetvis inte låg inne vid köpet. Snålt men ok litet får man ta. Vad som dock inte är bra är att håtdaran tydligen är så svag att den inte orkar beräkna vägen ibland.Vi ett flertal tillfällen sa aset stt den inte kunde beräkna vägen till en poi som jag valt som resmål. Vid andra tillfällen tog det 25 minuter innan det var klart. Den börjar också ibland räkns om vägen utan orsak vilket också kan ta 25minuter och då får man inga instruktionet och kan köra fel. När semestern är slut ä, nar jag kontakta garmin och reklamera skräpet.


Hej jag köpte samma maskin i Juni på rabatt här på HBK.
Nu har jag inte provat att lägga in resmål längre bort än 50mil,
men har inte upplevt någon slöhet, tar ca. 5-10 sekunder att beräkna 2-3 färdvägsalternativ. Samtidigt håller den konstant kontakt med BT backkameran,
där har jag dock upplevt en liten fördröjning ibland.
Jag var också tvungen att sätta i ett sd-kort, minnet så gott som fullt vid leverans.
satt i ett 16Gb klass 10 kort, där jag lagt in alla husbilsplatser från HBK, funkar kanon och fort med bild och info.

Kan det vara så att ditt sd-kort är för långsamt, ifall du lagt kartorna där (?)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny Garmin Camper

Har en likadan. Den kan inte visa vägen till en sparad plats. Inte heller om jag skriver in en adress. Vad är detta? Jag trodde garmin var bra grejor. När jag markerar på en sparad plats händer absolut ingenting. Har laddat ner garmins kartor enl. anvisningar. Gör jag något fel?:confused:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny Garmin Camper

Beklagar oturen för er, hoppas det går att reklamera, är inte kul när det inte fungerar.

Köpa till ett SD-kort känner jag igen men annars har vår Garmin Camper 760LMT-D fungerat klockrent nu i 500 mil genom åtta länder till rivieran och tillbaka. Jag är mycket nöjd med den, för oss och vår husbil har funktionen varit helt utan anmärkning. :)
 

Bilagor

  • GarminCamper.jpg
    GarminCamper.jpg
    334,9 KB · Visningar: 9

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Ny Garmin Camper

Hej. Jag har också en garmin camper som jag köpte på årsmötesträffen av en av utställarna.Hur jag än letar vänder och vrider på den så hittar jag inget ställe där det går att stoppa in ett minneskort.Finns det olika modeller av samma vara, min heter 760 lm.Vidare så går det inte spara eller lägga in kordinater och det mesta som finns på den så är det platser som finns i Danmark.Hastighetsskylten nere i vänstra hörnet går bara upp till 80km mm.mm.Min gamla 760 nuvi är mycket bättre.
M.V.H. Göte27
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Ny Garmin Camper

Hej. Jag har också en garmin camper som jag köpte på årsmötesträffen av en av utställarna.Hur jag än letar vänder och vrider på den så hittar jag inget ställe där det går att stoppa in ett minneskort.Finns det olika modeller av samma vara, min heter 760 lm.Vidare så går det inte spara eller lägga in kordinater och det mesta som finns på den så är det platser som finns i Danmark.Hastighetsskylten nere i vänstra hörnet går bara upp till 80km mm.mm.Min gamla 760 nuvi är mycket bättre.
M.V.H. Göte27

:)Hei.

Om du går inn på datoren og finner Garmin | Sweden | Home vil du finne svensk
bruksanvisning for utskrift.
Den hjelper deg med de problemenr du nevner.

Vi har brukt vår Dezl i 12000 km, og den fungerte eksemplarisk tur/retur
Gibraltar.

Det er mulig du trenger en mykvareoppdatering via PC.

Håper det ordner seg, fortsatt god sommer.

Hilsen Regent.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ny Garmin Camper

Hej
Jag har ett snabbt sd kort men problemen uppstår när poi, n ligger långt borta och det finns mycket störningar och olyckor samt att jag har en profil för tung bil. Här hemma fungerar den fint men inte i tyskland och runt paris, Den verkar få för mycket data att räkna på. Trist
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Ny Garmin Camper

Vår Garmin var också konstig i början, den orkade inte att beräkna vägen när man kom in i städer, men efter en kartuppdatering så fungerar den perfekt och beräknar snabbt vilka vägval man ska ta. Vi har ca 600 mil på senaste resan utan något problem. I stället för att sätta in ett minneskort valde vi bort alla röster på utländska språk, efter det finns det gott om plats.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny Garmin Camper

Beklagar oturen för er, hoppas det går att reklamera, är inte kul när det inte fungerar.

Köpa till ett SD-kort känner jag igen men annars har vår Garmin Camper 760LMT-D fungerat klockrent nu i 500 mil genom åtta länder till rivieran och tillbaka. Jag är mycket nöjd med den, för oss och vår husbil har funktionen varit helt utan anmärkning. :)

...men minns nu ett irritationsmoment, det enda jag kommer ihåg från vår Europa-resa med den, och det var när jag ville ha en rutt mellan Schweiz och Frankrike där jag ville använda motorvägar i Schweiz eftersom vi har årsvignette där, men inte hamna på betalmotorvägarna i Frankrike. Man kan bara välja antingen eller när det gäller betalvägar, så antingen valdes motorvägarna bort i Schweiz från rutten eller fick man de franska också... Men det är inte något som är unikt för den modellen eller Garmin öht.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ny Garmin Camper

Hej
Jag har ett snabbt sd kort men problemen uppstår när poi, n ligger långt borta och det finns mycket störningar och olyckor samt att jag har en profil för tung bil. Här hemma fungerar den fint men inte i tyskland och runt paris, Den verkar få för mycket data att räkna på. Trist

Hej,

Jag har också tung bil (6ton) men valde att sätta vikten i profilen på 3,5ton.
En "bugg" sätter max. tillåten fart till 80km/h annars,
samt alla platser där "man inte vill ha tung trafik" undviks.
Har även för mig att du kan välja bort typ olyckor, iallafall kan du ändra tidsvinsten på omvägen, höjer du den så borde den inte föreslå en massa omvägar.

Jag uppdaterade mjukvaran via PC direkt när jag fick min Camper, har du testat det ?
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny Garmin Camper

Vår Garmin var också konstig i början, den orkade inte att beräkna vägen när man kom in i städer, men efter en kartuppdatering så fungerar den perfekt och beräknar snabbt vilka vägval man ska ta. Vi har ca 600 mil på senaste resan utan något problem. I stället för att sätta in ett minneskort valde vi bort alla röster på utländska språk, efter det finns det gott om plats.

Hej. Hur gjorde ni för att ta bort alla röster på utländska språk ? Tacksam för tips.

Per
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ny Garmin Camper

Hej. Hur gjorde ni för att ta bort alla röster på utländska språk ? Tacksam för tips.

Per

Ett sätt är att koppla gps:en till datorn och gå på jakt inne i mapparna, det har jag gjort och jag tog bort alla onödiga röstfiler, inmatninsspråk och manualer som jag inte har någon nytta av.
En bra sak kan ju vara att säkerhetskopiera innan man gör en sån manöver utifall man råkar gå bärsärkagång i mapparna. :D

mvh jocke
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny Garmin Camper

Ett sätt är att koppla gps:en till datorn och gå på jakt inne i mapparna, det har jag gjort och jag tog bort alla onödiga röstfiler, inmatninsspråk och manualer som jag inte har någon nytta av.
En bra sak kan ju vara att säkerhetskopiera innan man gör en sån manöver utifall man råkar gå bärsärkagång i mapparna. :D

mvh jocke

Hej och tack för tipset. Har nu tagit bort en massa onödiga språk som bara tog plats. Nu fungerar det att söka en destination. Här köper man en gps för 4000 kr och installerar originalprogram - då visar det sig att minnet är överbelastat !! Fy f..n vad ynkligt att sälja den med ett minne som inte ens klarar originalprogrammet. Har för säkerhets skull köpt till 8gb minne så nu blir det dubbelt så mycket. Detta borde Garmin informera om från början eller helt enkelt sälja den med 16gb minne istället så det räcker till. Det skiljer inte många kronor mellan ett 8gb och 16gb minne. YNKLIGT Garmin.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ny Garmin Camper

För mig blev det galet med minneskort också, jag löpte en 3597 och jag hade läst en del om minneskort och var förberedd.
Jag köpte till ett 8gb redan i butiken och när jag kom hem och skulle stoppa i kortet gick det inte... det satt redan ett kort där!
Så påläst och förberedd var jag...:swoon:
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Ny Garmin Camper

Jag har en Garmin nuvi 765 som jag har köpt life uppdateringar till. När vi kom till Slovenska gränsen var det stopp. Även i Kroatien var borta? Förra året fungerade det perfekt. Vad har hänt? Har Garmin gjort nåt med kartorna eller har jag gjort nåt fel vid uppdateringen?

JOE
 
Toppen