• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UTSLÄPP i Ystad

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Så har det hänt igen.
Två st husbilar öppnar sina gråvattenkranar och kör iväg.
Jag är absolut ingen miljöpolis, men skall alla öppna på samma ställe är inte detta bra.
Det var en husbilsägare som också såg detta och beklagade sig: "Inte nog med detta sa hon, de tömmer tankarna i bajamajorna också! "
Man gör INTE så.:mad:

Jag vill inte här visa vem det är så regnummret är lite bortplockat.
 

Bilagor

  • utsläpp1.jpg
    utsläpp1.jpg
    320,2 KB · Visningar: 68
  • utsläpp2.jpg
    utsläpp2.jpg
    117 KB · Visningar: 42
  • utsläpp3.jpg
    utsläpp3.jpg
    315,2 KB · Visningar: 31

Gert o Sus

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
15188
Medlemskap
2024
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Vet inte vad som hänt med husbilsåkarna, men många beter sig som dom vill.
Var själva i Ystad i helgen och försökte få plats både öster och väster om reningsverket men det funkade inte för att många av husbilarna låg med utfälld markis samt ytterliggare ca: 3m till nästa bil (behöver man så stort utrymme finns det campingplatser).
Tycker detta är väldigt dålig stil, ingen reaktion för att hjälpa till att få en plats.
Åkte till hamnen i stället, direkt kom det fram en kille och undrade om han skulle flytta sig lite så att vi också fick plats, det är väl så det skall fungera.

När det var hamnfest i Simrishamn stod det två husbilar med markiserna utfällda mot varandra på gratisparkeringen och hade dukat långborg. Två bilar tar upp 4 platser, vad tänker man på?

Härlig sommar på er alla där ute.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: UTSLÄPP i Ystad

jag tror att folk skiter i detta har sett det nu i ystad,bödahamn,kalmar,noggesund så jag blir inte förvånad
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Vad är det för korkad insinuation?
Har själv haft segel- och motorbåtar i 35 år, skulle aldrig falla mig in att tömma hur som helst. Det finns väl inget som helst anledning att båtägare skulle bära sig sämre åt än husbilsägare, kanske är det tvärtom?

Hur bar du dig åt med dina segel-och motorbåtar för 30 år sedan.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Bara en tanke.............Om jag, givetvis utan vare sig husbil eller båt, är ute i de djupa värmlandsskogarna och blir sk..nödig vad ska jag görs då efter att ha suttit i mossan och gjort ifrån mig? Ta med det hem? Nej tack!! Jag tog heller inte med det hem på den tiden jag campade vilt med tält!
Men ajabaja om ni skiter i STORA HAVET!!!! Skillnad.....nja...inte så stor väl!?
Som Ni märker så är jag inte ett dugg rädd för att vara människa i vissa (trängande) :wub:situationer!

Med vänlig hälsning. Walle

P.S.
Viktigt tillägg: Skulle aldrig tömma skit från HB där risken finns att andra får obehag av det!
D.S.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Hur bar du dig åt med dina segel-och motorbåtar för 30 år sedan.

Tömde i öppet hav, det fanns inga andra möjligheter.
Hur skulle du gjort om du varit på sjön, samlat i kartonger eller soppåsar?
Nu för tiden är det krav på att hamnar ska ha tömningsanordning för båtar, nya, större båtar är förberedda för att kunna använda dessa.
Kan väl passa på att tillägga att det för husbilar finns helt andra möjligheter till tömning, om det skulle vara obekant.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Vi kom för nån vecka sen på väg norrut på E4 hade 2 barnbarn med oss och klockan började bli dags för att övernatta . så frun satt och bläddrade i ställplatslistan och fann att det var bara en kort körning kvar till Sandarne Båtklubb som har ställplatser (10 st) Hittade dit och svängde ner till hamnen och såg på håll några husbilar så jag svängde dit men tyvärr fick vi inte plats för 3 Hb hade ställt sig i en "halv tattarcirkel" och grillar och möbler ockuperade den sista delen av "tattarcirkeln" Naturligtvis blir man förbannad men jag såg att några av dom var berusade så jag avstod från att "diskutera" deras sätt att parkera , vi satt oss då och tittade vart nästa ställplats inom rimligt avstånd kunde ligga då det knackade på sidan på bilen och en herre med fru kom fram och frågade om vi hade tänkt oss att övernatta , javisst sa jag men vi får inte plats här , följ efter mig så ska jag lotsa dig till en fin plats sa han det är bara nån kilometer dit , jag funderade lite och tänkte varför inte så sagt och gjort paret körde före
och lotsade oss ut till en udde med havsutsikt , en fantastiskt fin plats med brygga och utemöbler. Här får du stå sa han så länge du vill för det är min mark , jag tackade naturligtvis så mycket och frågade vad det kostade ? Inte ett öre sa han det hela slutade med att det äldre paret och vi hade en trevlig pratstund och jag fick tillstånd av honom att stå där när jag ville och bra mete för barnen är det här också sa han, Så vi växlade telefonnummer. Vilken hedersknyffel :):):):):)
 

Tobben

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2024
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Beställ från Transportstyrelsen en karta med rastplatser i Sverige som Vägverket sköter på kartan finns markerat vilka platser du får tömma "skiten" på.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: UTSLÄPP i Ystad

vill du inte beställa Rastplatskartan hämtar du den på närmsta Turistbyrå.Kommer varje år och delas bl.a.ut där
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Ett jädrans otyg att släppa ut gråvattnet! Igår åkte jag nerför Göteborgsbacken. Då pratade jag med Ragge om detta i Ystad och vad är vi på väg att köra om då! En husbil och det bara forsade ur den. Varvid jag lade mig vid sidan o Ragge pekade ner mot utkastet. De måste ha skämts för de saktade farten endel. Men hade jag suttit på den sidan hade jag nog pekat med fingret mot vattenstrålen och .........
Fy skäms på er!
 
Toppen