• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvar efter Bråvallafestivalen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
:music-icon:
Hörde lösryckta meningar i radion: Städning av områdena pågår.

Festivalen besöktes av över 50.000 besökare. C:a 40.000 campare.

Bland allt annat som behöver städas undan finns 19.000 tält. (av c:a 20.000) Rika ungdomar? Bekväma ungdomar?
Överflödssverige?
:music-icon:
 
F

F.d. 19420

Guest
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Var själv nere i år igen men första gången med husbil. Mycket skönare än de gånger jag har festivaltältat. Blev rejält lerigt på campingen och allt var rätt blött. Då tror jag många lämnar kvar sitt tält som kan både ha fått färg/ lera/ mat osv på det. Då de flesta tälten är små iglotält för 200-300kr.

Måste vara ett par tusen stolar osv kvar på campingen också.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

19000 tält de borde göra susen i något katastrofområde.
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Vad skall vi kalla det gänget?? :confused:
Asfaltarbetare är ju redan upptaget, men nedskräpning är nog densamma. :mad:
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Festival besökarna har ju i alla fall betalat för att vara där mer än man säga om andra resande som lämnar skräp o bråte efter sig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Det är väl inte bara tält och stolar som finns kvar. Har jag jag fått rätt info så är många av de kvarlämnade tälten "privata" toalettält som står kvar med X antal fyllda billiga kylboxar som har används som toaletter.
Jag åkte förbi idag och det ser ut som en bild på ett slagfält från sjuttonhundratalet.

Men det var säkert roligt, om man bortser från blixten som tyvärr slog ner mitt i campingplatsen.

Det var ett skapligt men kort oväder, man brukar ju ibland säga att huset skakar......Men den här gången kom en blixt och dundret samtidigt, och mitt hus hoppade så porslin och glas skramlade inne i skåpen

JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Tänk ungdomar, sommar o förhoppningsvis sol. Fest med musik o alkohol. Tält inköpta för 200-300 kr. Röja runt flera dagar. Sedan lämnar man allt och åker hem. Många unga tycker det är coolt. Tycker att dom gör rätt i att leva och ha det kul. Dessa tält skulle inte klara många dagar för en vanlig användare. Varken till nödhjälp eller till en svensk sommar som varar mer än en vecka. Inträdet är nog beräknat att betala artister, sopor och städning.
Glöm inte att vi också varit unga. Redan på 1600- talet förfasade sig människor över ungdomens förfall.
Tänk vad mycket vi har förfallit sedan dess
Kram
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Glöm inte att vi också varit unga. Redan på 1600- talet förfasade sig människor över ungdomens förfall.
Tänk vad mycket vi har förfallit sedan dess
Kram
----------------------------------------------------------------------------------
Ja, jag tycker det är ok. för de som arrangerar festivalen räknar med förödelsen och lyckades i alla fall städa förra gången, även om det tog tid och gnäll. Men med erfarenhet av tidigare händelser så brukar det ju gå bättre gång för gång.

Ja, förfallet på ungdomen har ju fortgått under lång tid. Tänk vilka hedersknyffar med ordning och reda som våra förfäder vikingarna måste ha varit innan förfallet tog fart :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

:music-icon:
Hörde lösryckta meningar i radion: Städning av områdena pågår.

:music-icon:

Man inser att det knappast ens är lönt att tänka tanken på att efterlysa min nyckelknippa med alla reservnycklar (och en del original) till bilen, som med största sannolikhet hamnat nånstans i gräset de 200 metrarna från mitt basecamp ut till asfalterad yta :(
Bara att bita i det sura äpplet och konstatera att det inte kostar mer än festivalbiljetten att koda en ny fordnyckel och byta en del cylindrar i ett par fiamma och thetford-luckor. Jag tänker iaf inte åka 12 timmar och 80 mil tillbaka för att leta.
Värre saker än sånt här kan ju hända på en campingresa :cool:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Man inser att det knappast ens är lönt att tänka tanken på att efterlysa min nyckelknippa med alla reservnycklar ..................... :cool:
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej efter att ha skådat förödelsen idag så är nog chansen att du skall hitta dina nycklar jämnställd med sju rätt på Lotto.

Men det du kanske skulle försöka med är att ev. kontakta polisens hittegods efter någon vecka eller så. Då ökar kanske chansen till samma som fem rätt och tilläggsnummer på Lotto.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Arrangörer av liknande "festivaler" är säkert medvetna om hur det kommer att se ut när "festen" är över och överlämnar platsen till ägarna i ett skick som man rimligtvis kan begära. Att det blir lerigt med regn och mycket folk i rörelse kan man knappast undvika.
Finns absolut ingen anledning och orsak med en jämförelse med den förödelse en del andra "EU-campare" lämnar efter sig på de platser de lämnar.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

TILL TEKNIKPATA

Här är kanske dina nycklar?
Borttappade Bråvallaprylar fyller hittegodsavdelningen - Bråvalla Festival - Norrköpings Tidningar

Lennart

Om du beskriver dina nycklar för mig så kan jag gå ner till hittegodsavdelningen och kolla om de finns där.
Skicka till lennart@bredenholt.com

Tusen tack för erbjudandet! Jag ska försöka sammanställa vad som ska finnas där och hör av mig via mail inom kort.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Kvar efter Bråvallafestivalen

Nog är det ett överflödssamhälle när folk har möjlighet att lämna allting efter sig... Vi var där förra året med husbilen (vilket var betydligt bekvämare än de flesta andra hade det tror jag...) och hade en väldigt bra festivalupplevelse! Men såhär såg det ut när vi åkte därifrån:
Dags att lämna Bråvalla | Freedomtravel
 
Toppen