• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tack och lov nästan myggfritt!

H

hianders

Guest
Det är bara att buga och tacka för att vi hittills i år haft nästan myggfritt i södra Dalarna. Normalt har åtminstone jag många myggbett vid den här tiden på året.
Även lite getingar vilket vi också tackar för:yes:
Vad kan detta bero på? Våren var väl ganska gynnsam i kläckningstiderna eller?

Mitt värsta kliande i år uppstod efter resa t Småland och knottbett då jag glömt att smörja mig med motmedel innan kvällen kom! Där alkoholen går in går vettet ut!

Har fler upplevt denna nästan myggfria sommar?

fru hianders/Inger
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi gör vår första norrlandssemester med husbil i år. Är det så här lite mygg så är det inget att oroa sig för men tror det är ovanligt lite mygg i år.
Men vår resa är inte klar än så man får väl se.
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi åker norrut på lördag .Upp till Mora först och sen får vi se hur vädret blir.I allafal norrut mot Haparanda.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Här i Lappland finns det ivarjefall mygg så det räcker och blir över.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi "lämnade" Lappland igår och kom in i Jämtland efter ett par veckor i norr och inte hade vi några mygg så det störde. Var tom ute i skogen i, på och runt myrar på kvällen utan att se värst mycket mygg alls. En helt fantastisk tid:)

Men dom kanske kom när vi åkte Ralph?:wink:
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi låg i Lima några mil från Sälen i Dalarna över midsommar. Tack vare regn skurarna så hade vi massor med knott. på kvällarna var det bara att hålla sig inne.

Hasse o Lena
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Har övernattat Piteälven/E45 o visst finns det mygg men sparsamt.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi kommer att åka upp till Norrland i mitten av nästa vecka för att sedan styra färden till Finska Lappland och avsluta mot trakterna till Helsingfors....vi chansar inte, jag var iväg och köpte "myggkillers ThermaCell" på jula och kommer att komplettera med djungelolja av något slag.
ThermaCell skall användas utomhus och drivs med butangas, det skall bli intressant och se vilken verkan den gör!

Med vänlig hälsning
ArTii
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Här är det också laddat med medikament.
Termacell led lykta, armband som rekommenderats här tidigare, myggmedel från sjö&hav (luktar gott) o mygga som luktar skunk.
Tror att man ska köpa på sig en del för det verkar som att om man gör det behövs inget;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Här är det också laddat med medikament.
Termacell led lykta, armband som rekommenderats här tidigare, myggmedel från sjö&hav (luktar gott) o mygga som luktar skunk.
Tror att man ska köpa på sig en del för det verkar som att om man gör det behövs inget;)

Så gjorde vi också, tom myggjackor som går över hela huvudet...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi kommer att åka upp till Norrland i mitten av nästa vecka för att sedan styra färden till Finska Lappland och avsluta mot trakterna till Helsingfors....vi chansar inte, jag var iväg och köpte "myggkillers ThermaCell" på jula och kommer att komplettera med djungelolja av något slag.
ThermaCell skall användas utomhus och drivs med butangas, det skall bli intressant och se vilken verkan den gör!

Med vänlig hälsning
ArTii

Har mycket bra erfarenhet av den i de värmländska skogarna...
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Kan rekomedera dessa anti mygg tabletter annvänder dom en 230v och 12v apparat räcker med en halv per dygn
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    662,8 KB · Visningar: 5
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Kan rekomedera dessa anti mygg tabletter annvänder dom en 230v och 12v apparat räcker med en halv per dygn

Vi köpte sådana i Kiruna. Säljaren rekommenderade en uppklippt ölburk utan botten med ett värmeljus i och tabletten ovanpå. Funkar lika bra som dyra el/gasolapparater.
Nackdel - burken blåser lätt omkull. Jag nu sågat till en liten lerkruka i stället (luftintag) - ej testat ännu, men verkar bra i teorin......
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Annvänder denna ute tycker att funkar bra
Har varit en vecka och tagit undan lite stormfällen i norra finland
Det är värre med bromsar och blindingar
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    589,3 KB · Visningar: 1

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

En halvliter ølburk som åpnes i siden så en får inn et varmeljus og settes med botnen upp slik at en får en skål til tabletten fungerer hel supert. Har en ikke skåret for langt i retning botnen reduserer en noe på varmen og tabletten varer lengre. Trekken kan justeres ved å benytte dørene på åpningen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Vi har en 12-volts apparat som tar 6 watt, funkar kanon!!!
 
H

hianders

Guest
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Men nu har vi denna värmebölja fått getingar som nu tydligen förökar sig explosionsartat. Lite saft i en flaska och ett glas.........

Kommer kanske många ihåg sommaren 1959, då var det geting- och ormtider!!

Uschianimej!!

Inger
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Tack och lov nästan myggfritt!

Tack Knut!
Inlägg Nr, 17 , En bild hade suttit bra!
Mvh.
 
Toppen