• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flygplansmodell?

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flygplansmodell?

Bara som upplysning så är den Caproni som finns på Flygvapen museet ingen riktig Caproni. Den byggdes för tv till tvserien "Tre Kärlekar".
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Flygplansmodell?

Smeden, är det bara detta flygplan du är intresserad av eller är det av allmänt intresse? Det medlemmarna inte vet i SFF är inte värt att veta. Gå in på deras hemsida och sök på Focke Wulf Fw 58 Weihe. Dom har värvningskampanj så om du vill så hjälper jag dig att bli medlem och du skall få min värvningsgåva också.
 

Bilagor

  • Focke-Wulf-Fw-58-Weihe.jpg
    Focke-Wulf-Fw-58-Weihe.jpg
    115,4 KB · Visningar: 6

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Flygplansmodell?

Fick svar från Flygvapenmuseet idag:



"Hej!

Jag har tittat på flygplansbilderna och det är inte lätt att se vilken flygplanstyp det kan vara. Man har varit mycket noggrann med att täcka med kapell.
Flygplanen på F 8 Barkaby stämmer inte så bra in på detta. Tittar man i stället på tiden (tidigt 40-tal) och på modellen med två motorer, så undrar jag om det inte kan vara
P6 Focke Wulf FW 58C-2. Den flögs med flygvapnets personal för Rikets Allmänna Kartverk. Formen på kroppen liknar detta flygplan. Det är lågvingat och har två propellerblad.
Hittar du fler bilder kanske vi kan bättre ta reda på vad detta är för flygplan.

Hälsningar Annika Hallinder


[FONT=&quot]Annika Hallinder[/FONT]
[FONT=&quot]Enhetschef samlingarna"

Hälsar
Kåre
[/FONT]
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Flygplansmodell?

Smeden, är det bara detta flygplan du är intresserad av eller är det av allmänt intresse? Det medlemmarna inte vet i SFF är inte värt att veta. Gå in på deras hemsida och sök på Focke Wulf Fw 58 Weihe. Dom har värvningskampanj så om du vill så hjälper jag dig att bli medlem och du skall få min värvningsgåva också.

Tack för inbjudan.

För närvarande är intresset grundat på att jag just nu "släktarbetar", och både min far och svärfar låg då på F8 i Barkaby. Alltid kul att få lite mer "Kött på benen" och skriva lite fakta också.

Återkommer om jag "grottar ner mej".

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Flygplansmodell?

Jag hade ett problem/bild till, men antar att det är väl svårt att utröna vilken modell svärfar flög här. Jag gör ett försök i alla fall, sporrad av det tidigare så goda resultatet!
Gick det verkligen i fyra personer i planet i bakgrunden?

Undrar
Kåre
 

Bilagor

  • Flygplan 1940.jpg
    Flygplan 1940.jpg
    254 KB · Visningar: 2

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Flygplansmodell?

Efter en snabb "Goggling".
Kan det vara en J9:a ?

Undrar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Flygplansmodell?

Jo, men denna bild klargör väl att det är just en J9:a eller......?

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • J9 pa skidor 225p.jpg
    J9 pa skidor 225p.jpg
    16,5 KB · Visningar: 79
Toppen