• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

25 års jubileum firas med ny husbil

J

Jarn

Guest
I år är det 25 år sedan jag köpte min första riktiga husbil.
Det var en Bürstner A570 -88 alltså ett år när jag köpte den.
En alkovbil på 5,7 m och med en bensinmotor på 75 Hk.
Med lite överlast så var både acceleration och stoppsträcka nästan i klass med en tankbåt.
Trots detta så hade vi stor glädje av denna husbil och den användes väldigt flitigt under de 9 år vi hade den.
Den klarade bra att användas på vintrarna bl.a. i Alperna i -15 grader. Då hade man ju inte internet och visste om att den inte var ”vinterduglig”...
Den fungerade bra alla 9 år, det enda som gick i sönder var att 5:ans drev blev utslitet, så det fick bytas ut. Troligen pga låg oljenivå i vxllådan.
Nya Pilotstolar, luftbälgar till bakfjädringen samt ett nytt automatiskt kylskåp var också saker som vi satte in ganska snart.
Har kollat i Bilregistret och den är fortfarande i drift, så det tyder ändå på hyfsad kvalitet både på Fiat och Bürstner.
Kiel + husbil 90032.jpg

För att fira detta 25 års jubileum beställde jag en ny husbil i slutet av oktober -13. Första gången som jag köpte en ny, som inte var lagerbil.
Härlig känsla att sitta och bocka för alla tillbehör man ville ha, .... ända tills man kom till slutraden och såg vad det skulle kosta.
Det är åttonde husbilen totalt som jag haft.

Så nu efter nästan 7 månader var det dags att hämta hem den nya pärlan.
En Hymer B 678 3,0 Aut
Nu är det bara att installera lite småsaker sedan är det dags att ta en sväng till Italien med mina barnbarn. Efter ett tag så kommer hustrun ner, o barnbarnen flyger hem, så då kan vi köra runt själv lite på hemvägen. Totalt är jag väl borta 5 veckor, så jag hoppas den är ordentligt leveranskontrollerad, så inga negativa överraskningar dyker upp.
H.sida1.JPG
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: 25 års jubileum firas med ny husbil

Grattis jag måste bara fråga vilken totalvikt samt lastvikt har du ?

Måste ta del av en erfaren Husbilsåkare!
 
J

Jarn

Guest
Sv: 25 års jubileum firas med ny husbil

Tack Sörren,
totalvikten är 4.250 (2.100 fram resp 2.400 bak i axeltryck)
Väger med all utrustning, full tank och förare 3.650 kg, alltså 600 kg kvar.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 25 års jubileum firas med ny husbil

Även för mig är det 25 år sedan jag köpte en 1988 Frankia 530 hk. Totalt likvärdig med din bil och samma motor. 75 hk i Kasselbackarna , här låg man tillsammans med stinkande Öststats lastbilar. Väcker minnen , tack!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 25 års jubileum firas med ny husbil

Grattis till en ny och fin bil. Vad som slår mig är att ni ger Er iväg på långtur direkt med den nya bilen. Det är litet vågat enl min erfarenhet. Husbilar är komplexa saker som ofta behöver justeringar efter leverans. Hoppas på att ni har tur och slipper problem:)
Fin är dock den nya bilen och man ser ju att det hänt litet på 25 år:)
 
J

Jarn

Guest
Sv: 25 års jubileum firas med ny husbil

Grattis till en ny och fin bil. Vad som slår mig är att ni ger Er iväg på långtur direkt med den nya bilen. Det är litet vågat enl min erfarenhet. Husbilar är komplexa saker som ofta behöver justeringar efter leverans. Hoppas på att ni har tur och slipper problem:)
Fin är dock den nya bilen och man ser ju att det hänt litet på 25 år:)

Tack Bestliner.
Fiat är ju kvalitet vet du väl ? :)

Allvarligt talat så kan jag hålla med dig i funderingarna men samtidigt så tänker jag att reparera Hymer eller Fiat, det kan man nog bättre i Tyskland o Italien än här hemma.
Så händer något så fixar vi det då.
På min förrförra husbil, så la luftmassemätaren av just när jag ensam var på väg söderut med barnbarnen, så det var ingen kraft i motorn.
In på en Iveco verkstad i Bayern och två timmar senare var vi på rull igen.
Gick på garantin
 

Home4us

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
4999
Medlemskap
2024
Sv: 25 års jubileum firas med ny husbil

Även vi firar 25 år som husbilsägare. Köpte -89 en likadan Bürstner fast med turbodiesel. Efter 14 år bytte vi till Hymer 644 och 2011 köpte vi den husbilen vi kör med nu; en Hymer B SL 694. Vi är mycket nöjda fast ökningen av antalet husbilar under dessa år har skett med explotionsartad hastighet, speciellt de fem senaste åren, på både gott och ont.
 
Toppen