• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man köpa Ducato?

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Den enda erfarenhet jag har av husbil på Fiat-chassie är några månader med en Dethleff alkovbil för många år sedan. Den slirade på plan mark på våt gräsmatta så den sålde jag raskt innan vinterfiskesäsongen började. Men –92 lät jag Pillos bygga en husbil på ett fabriksnytt fyrhjulsdrivet Peugeot-chassie, vilket väl är ungefär samma sak som Fiat, och den gav inte heller mersmak; två haverier på drivlinan på fem år och 8.000 mil.

Det är möjligt att dessa erfarenheter skrämde upp mig mer än vad som är befogat, men sedan dess har jag hållit mig till mercedes. Detta gäller även den Kabe Travelmaster som jag ägde under några år, liksom mina två senaste husbilar.

Det byggs ju en imponerande antal husbilar på Fiat Ducato och dessa bilar tycks ju hålla ihop i åratal och man behöver rimligen inte ha samma krav på basbilens slitstyrka som för exempelvis en skolbuss, vilka ofta är byggda just på MB Sprinter och som vanligen rullar många tusen mil per år. Bodelen på en husbil kanske ruttnar upp långt innan motor och chassie är utslitna?

Men så länge merkostnaden för ett bygge på MB eller VW Crafter inte är större än vad den är så väljer jag hellre någon av dessa. Eller kanske den nya tyngre (och bredare) Ford Transit om den håller vad den lovar?

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Det är nog inget problem om man kan leva med en framhjulsdriven bil. På belagda vägar så tar man sig fram men i djup snö, eller med tungt släp funkar det ju inte men det vet du ju redan. Om man köper en på max 4 ton så tror jag drivlinan håller rätt bra men man kanske inte bör köpa de största bilarna som ju kan väga 5,5 ton och då frestar man nog drivlinan väl mycket. Rost klarar dom nog bättre än MB som ju brukar rosta så man nästan hör det.
Automatlådan skulle jag nog undvika då det finns flera trådar om rasade lådor. Det var ju samma på MB innan de gick tillbaka till riktiga automatlådor. Det blir täta oljebyten om man har 3l motorn och partikelfilter men det går ju att leva med. Backa får man göra med bra fart för utväxlingen blir annars en plåga för kopplingen som lätt börjar lucka bränt. Jag har min fjärde husbil och den tredje på Fiat men när jag körde MB känndes det lugnare och krånglade mindre. Hade jag råd att byta igen så blev det inte Fiat. Är dock nöjd med resten av bilen så jag hoppas Fiatdelen håller ihop.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Man undrar ju varför 90-95 % av alla husbilar är byggda på Fiatchassi när man läser så mycket negativt om dem. Själv måste jag väl haft en ofantlig tur som inte haft ett fel på dem sedan första köpet 1999, visserligen inte kört mer än 1000 mil om året. I går startade jag upp den för första gången i år och den vibrerade inte det minsta i år heller.
Bertil
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Ja vad ska man svara på det?
Du verkar ju ha bestämt dig :)

Men skämt åsido, framhjulsdrift o stora överhäng där bak är ju inte det bästa på vintern.
Iveco.MB med bakhjulsdrift är väl bättre val.


Jag tordes dock köpa Ducato. Men jag jobbar o sliter på vintern så då finns ingen tid för att fastna i drivorna :yes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Varje gång en tråd som denna kommer upp så påstås det att så många inte kan ha fel och att Fiat gör bra bilar. Ändå är detta forum fullt med trådar med rasade växelådor, rasade kopplingar, frusna kamremmar, tända varningslampor, fel utväxling , flagnande färg och en massa strul. Fiat är en billig distrubitionsbil som pga lågt pris och bra leveransförmåga prioriteras av husbiltillverkarna. Om den inte överbelastas och sköts väl håller den för det mesta för sommarkörning. Bygger man för tunga bilar över 4 ton riskerar man problem pga överbelastning? Kvalitet kostar och eftersom man inte betalar för det när man köper Fiat så får man inte det heller.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Såja, det blev lite napp!

Denna brandfackla inkastad eftersom jag upplevt brist på debatter ett tag (frånsett den lite träliga tråden om elkablar).

Tror ni inte att man får tillbaka en del av merkostnaden för ett dyrare chassie när man säljer eller byter in?

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Alltid litet kul att kicka igång debatten. Att köpa något litet dyrare bruksr tyvärr betyda att man förlorar mera. Givetvis får man litet mera i absoluta pengar för en dyrare bil men samtidigt förlorar du troligen mera både i procent och i absoluta kronor.
Vill du få riktig fart på en tråd skriv något negativt om hundar. Typ "Det borde vara förbjudet med hundar på camping och ställplatser då de bars ylar, skäller och stör". Det brukar ta skruv snabbt.:)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

En i nær familie er spesialtekniker inom MB systemet på de mest avanserte elektroniske systemer de leverer, og han er aldri arbeidsledig...... Men alle skriver som om MB er feilfritt... Er det noe jeg ikke forstår?.

Hadde Fiat og Alfa Romeo laget en bil i moderne tid som hadde rustet som MB, hadde de blitt totalslaktet etter halal metoden(halshugget) omgående.
:wink:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Såja, det blev lite napp!

Denna brandfackla inkastad eftersom jag upplevt brist på debatter ett tag (frånsett den lite träliga tråden om elkablar).

Tror ni inte att man får tillbaka en del av merkostnaden för ett dyrare chassie när man säljer eller byter in?

aake

Vi har tittat bl.a. på några Frankia då bl.a. med MB chassi, 4-5 år gamla och då har det varit ungefär samma pris oavsett MB eller Fiat chassi. Frankia gör ju i princip samma bil med båda chassi. Så där har inte merkostnaden lönat sig, inte på de 840 GD vi tittat på i alla fall. Men det är ju ett bra köp med en begagnad på MB chassie då. Skiljer väl mellan 50 och 100.000 nytt...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Orsaken till att Fiat säljer bäst är att det finns mycket litet utbud på något annat utom i högre prisklasser runt 2 mille och uppåt. Detta beror på att husbilsfirmorna vill ha smidiga leveranser till låga priser och något riktigt alternativ saknas tyvärr. Ford är ju inte så mycket bättre och ingen annan har bilar upp runt 5.5 ton utom Iveco och MB vilka är mycket dyrare.
Man har sin monopolliknande ställning trots sin kvalitet inte tack vare densamma.
Reservdelshållningen är också ett skämt om du jämför med riktiga märken som Volvo, Scania och MB.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Törs man köpa Ducato?

JA, det törs man!
Vi har haft tio husbilar med Fiat chassie, i början bensinare och nu en chippad nyare modell.
Vi har aldrig haft några problem med nån faktiskt ,trots att en del av dem hade hyfsat många mil bakom sig!

SEN, har jag kört några MB baserade husbilar och personligen kör jag mycket hellre Fiat!:oops:
Varför?
Jo, mycket bättre väghållning i Fiatbilarna överlag med sina (oftast)lågbyggda chassin..
Samt mycket lägra soppaförbrukning i Fiatbilarna....ja jag har testat!
Sen är MB bilarna många gånger bara i 3500 kg chassin och där lär de förbli

Jag kan också säga att våran 2,3 liters motor i otrimmat utförande är bra mycket piggare än en 3 liters MB baserad ( Rapido). Detta testat på slät väg samt i på riksväg 40 i Jönköpingbacken mot Göteborg.

Att det sedan finns folk som vriddödar vx.lådor och inte har vett att köra (inte åka) sina husbilar det är en annan sak.

Nää, jag är iaf skitnöjd med våran Italienska!


Anders som gillar Italienska bilar, he he. (Om ingen förstår det:D), trots att jag åker MB som sommarbil och Alfa som bruksbil.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Monopolliknande ställning, hm hm..

Jag ser det snarare så här att dom som försökt ge sig in på samma marknad som Fiat har misslyckats i både kvalité och pris och därför gett upp dom marknadsandelarna..

Finns inte många som vill/kan betala för världens hållbaraste produkt, det är ett samspel mellan kvalité och pris.. Det verkar vara en marknad som Fiat är överlägsna på, i alla fall då det gäller chassin till husbilar..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Anders skriver "Sen är MB bilarna många gånger bara i 3500 kg chassin och där lär de förbli".
Min bil är på 5 ton och de alternativ jag kikade på före köp (Bimobil, Woelcke och Bocklet) var också byggda på MB Sprinter i denna viktsklass.

Flera inlägg om rostande bilar, men där har jag svårt att uttala mig. Här hemma rostar inte bilarna och det gäller nog alla fabrikat, eftersom vi inte har salt på vägarna.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Jag har en systerson som har ett Bilskadecenter och han säger att rostskadorna på MB Sprinter är deras största enskilda inkomstkälla. Det ligger säkert någonting bakom ryktena.
Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Törs man köpa Ducato?

MB meldte seg ut av markedet for husbiler over 5 tonn ved siste modellendring på Sprinter. Før det var det en 6 tonn utgave, nå er 5 tonn tyngste - det plasserer Sprinter i konkurranse med Fiat ALKO som husbilchassi. Prisforskjellen og golvhøyden gjør valget enkelt for volumprodusentene. De som bygger mindre serier for spesiellt bruk er ikke like prisfølsomme. Volummarkedet på over 5 tonn er i praksis overlatt til Iveco Daily - også en del av Fiat gruppen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Min förra bil, en plåtis på MB 316, sålde jag till en kille som arbetade i Räddningstjänsten i S-vall och han hade lång erfarenhet av bilmodellen i arbetet. Bilen dessförinnan, en Kabe på MB 316, sålde jag till en ägare av en bussfirma i Dalarna. Han hade redan 9 st Sprinter med samma motor (skolbussar) i företaget och den som gått längst hade rullat 95.000 mil utan motorbyte.

Professionella användare tycks finna ekonomi i Sprinter.

Mitt första husbilsbygge (-79) var på en några år gammal MB 206D och den bilen rullar fortfarande, även om bilens lilla personbilsmotor har behövt bytas ut några gånger. Bil nr två var ett hembygge på en MB 508 (-73:a) och även den tycks fortfarande vara vid liv enligt uppgifter från Transportstyrelsens hemsida.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen