• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

M....eine Scheiße HOBBY

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej alla glada husbilsägare....

Nu har det hänt igen...... jag har fått en ny vattenläcka/vattenskada..... det började med att jag vid läggdags märkte att mattan där hundvattnet står var blöt...... lite blöt....då tänkte jag att Wovi har väl haft dåligt bordsskick och spillt lite vatten på mattan.....nu i morse så hade jag glömt att där var vatten på mattan.... jag vaknade till att regnet smattrade på taket.....och kände mig lite irriterad för väderleksprognosen hade lovat fint väder med sol hela dagen....medan jag klär på mig kliver jag på mattan.... det var som att få ett fotbad direkt på morgonen.... f.. också tänkte jag nu läcker taket där jag drog igenom två kablar här om dagen.... snabbt öppnar jag garderobsdörren..... och känner efter..... nä....inget här......känner på de andra genomföringar.... men de är också torra.....kollar solarpumpen och den´s anslutningar.... nä inget fel här heller..... nu är jag nere på golvet och söker....då ser jag att vattnet kommer från utrymmet undersängen..... snabbt upp med sängen..... jag hinner inte värja mig och helt oväntad träffar en mycket tunn och fin stråle med vatten mig..... jag följer strålen med blicken.... och ser hur en fin stråle sprutar ut ur ett metalrör till duschen som sitter utanför (vid den röda pilen....märk väl att pilen har jag lagt dit)....Duschen monterade jag in för ett år sedan när jag lagade en stor vattenskada i husbilen på stranden i Kamares.....
Så nu var det bara att klä sig färdig och gå ut i regnet och skruva av anordningen.... när jag fått in den dåliga husbilsprylen så tänkte jag.... de har väl inte varit så dumma att de har blandat in järn i konstruktionen.... så jag provade med en magnet.... hela skiten lyfte jag upp med magneten... så nu förstår jag att det är mycket svårt att få ordentliga saker till en husbil.... mycket att utrustningen som säljs är tydligen skräp.... och borde aldrig få sälja/monteras i en husbil.... nä nu skall jag inte sitta här och klaga..... MEN JAG ÄR SÅ FÖRBANNAD TRÖTT PÅ ALL SKIT SOM HUSBILSTILLVERKARNA TILLVERKAR :wall:....

JAG & WOVI ÖNSKAR ER ALLA EN HÄRLIG DAG.....
 

Bilagor

  • P1020971.JPG
    P1020971.JPG
    348,7 KB · Visningar: 92
  • P1020975.JPG
    P1020975.JPG
    306,5 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:
F

F.d. 28710

Guest
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

En annan sak att hålla koll på är dom där plast förgreningarna till höger i bilden dom har jag haft mycket problem med o behöver kollas ofta och efterdras annars kan dom läcka lite eller mycket speciellt när pannan värmer för fullt en riktigt billig skit konstruktion
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Har ägt ett par olika Hobby HB av 2003 och 2012 årsmodeller, samt däremellan även några andra påbyggarfabrikat, bla Bürstner.

Har i dessa sammanhang aldrig "träffat" på orginalmonterade metallkonstruktioner från HB-fabrik av den typ som du fotat i någon av mina HB (det är ju vvs prylar som norm används i hus). Rörbiten med anslutningsmuttrar nedre bilden verkar inte fabriksmonterad (men man vet ju aldrig vad dessa påbyggarfirmor kan hitta på när rätt prylar kanske saknas).

Hobby och troligen även de flesta andra/om inte alla HB-påbyggare använder sig normalt av ett std "plastsortiment", troligen för att vinna vikt och reducera kostnad, eller dyl?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Hej Relax... Vi lever nog i olika världar.... det jag skrev handlar inte om något "hemmabygge" eller liknande... Detta är original husbilsdel som jag köpte av en husbilsfirma i Tyskland......men tydligen så snålar tillverkarna på kvalitén....och än har jag inte lyckats hitta ett nytt rör i koppar på 8mm .... här i Grekland har de bara 6mm och 9,3 mm..... så jag får nog be ett av mina barn att ta med en bit när de kommer ner och besöker mig...

Har ägt ett par olika Hobby HB av 2003 och 2012 årsmodeller, samt däremellan även några andra påbyggarfabrikat, bla Bürstner.

Har i dessa sammanhang aldrig "träffat" på orginalmonterade metallkonstruktioner från HB-fabrik av den typ som du fotat i någon av mina HB (det är ju vvs prylar som norm används i hus). Rörbiten med anslutningsmuttrar nedre bilden verkar inte fabriksmonterad (men man vet ju aldrig vad dessa påbyggarfirmor kan hitta på när rätt prylar kanske saknas).

Hobby och troligen även de flesta andra/om inte alla HB-påbyggare använder sig normalt av ett std "plastsortiment", troligen för att vinna vikt och reducera kostnad, eller dyl?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Det där är en standardpryl som tillbehör för utedusch som dom flesta får vid fabriksmontering.
Kanske skulle räcka med en jordklämma på röret?

Som förebyggande åtgärd alltså.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Hej Håkan.... det lät enkelt... är det så lätt att bli av med "galvaniskt ström" ?.. jag tror att det beror på detta.... men jag kan ju ha fel... och det är vanlig rost i ett järnrör....men hjälper din lösning även mot den rosten ??

Varma hälsningar
Peter & Wovi

Det där är en standardpryl som tillbehör för utedusch som dom flesta får vid fabriksmontering.
Kanske skulle räcka med en jordklämma på röret?

Som förebyggande åtgärd alltså.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Det var bara en tanke och galvaniskt är inte lätt att hanera.
Ska öppna upp vid tillfälle och titta på min vår bil hur det ser ut.
Har för mig att det metallrör du har hål i sitter även på min uteduschanläggning.

Som du säger är jag också ganska övertygad att du har ett rör med en rostpor i som börjat läcka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Jo... det är ett litet litet fint hål... i ett järnrör.... men jag fattar inte varför de har blandat in järn i konstruktionen.... har de mässing och koppar så är ju inte järn det bästa att blanda in.... framförallt inte i en husbils vattensystem.....
Jag får vänta att fixa problemet tills någon kommer från Sverige med rätt dim på ett kopparrör...
Annars önskar jag & Wovi alla en härlig helg...










Det var bara en tanke och galvaniskt är inte lätt att hanera.
Ska öppna upp vid tillfälle och titta på min vår bil hur det ser ut.
Har för mig att det metallrör du har hål i sitter även på min uteduschanläggning.

Som du säger är jag också ganska övertygad att du har ett rör med en rostpor i som börjat läcka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Hej Håkan... det låter som ett bra tips... men jag undrar om det finns här nere (Monemvasia-Grekland)... jag har krympslangar i olika diam. men inte med lim... visste inte ens att det fanns med lim.... skall se om jag hittar något på Ebay....

Hälsningar från ett varmt och stormigt Monemvasia

Peter & Wovi


Ta kontakt med en elfirma och be dom krympa på en slang på hela röret. Säg att du ska slang med lim.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Dom med lim används vid kabelskarvningar som ligger i mark. Tror säkert dom har där nere hos dig. Kolla ev med ett elbolag.
Hittar du inget så kan du ju tillfälligt lägga någon massa över hålet. Vänta något tills den stelnat lite och sedan krympa över an vanlig krympslang som då spänner över hålet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: M....eine Scheiße HOBBY

Tack båda för tipsen.... har funderat lite om det går att laga utifrån... då här ligger ett konstant tryck på 2 bar i rören.... sen ang lödning så är det inga problem... jag har allt jag behöver.... men är rädd för att ett nytt hål skall snart dyka upp... det bästa är att byta ut röret mot ett i koppar... Nu har jag inte kunnat använda den yttre duschen sen skadan...men den skulle behövas ibland till Wovi...

Kram från ett lugnt och varmt Monemvasia
Peter & Wovi
 
Toppen