• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-28,6 i Åkersjön

F

F.d. 29841

Guest
Sv: -28,6 i Åkersjön

Hej
Du tog dig fram i snön,å har säkert bara elen inkopplad.För inte säger du väl sanningen att du har även gasolen på.
Utan el 2 dygn med en P11.
/Vidhem
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Hej
Du tog dig fram i snön,å har säkert bara elen inkopplad.För inte säger du väl sanningen att du har även gasolen på.
Utan el 2 dygn med en P11.
/Vidhem
.

Jag står på el och toppar med gasol för det här är första gången vi är ute när det är så här kallt och då vi inte har haft bilen så länge så vill vi testa att allt fungerar.Vi använder ingen extra värmefläkt utan vill veta att man kan hålla värmen utan.Naturligtvis har vi inte lika bra vinterbil som du vidhem men som du skriver skulle jag nog kunna hålla +20 i minus 28 utan el i 2dygn med en p11.Golvärmen värmer skönt under fötterna.Jaja kanske lite fusk men jag har även med mig ett elverk om gasolen skulle tryta.

Det är ju så här att vi nybörjare måste ju prova oss fram för att förstå att utan en Nordic husbil får man frysa men som sagt det blir en lärpeng ;)
Att jag tog mig fram i snön kan ju för vissa vara ett bekymmer men om man som jag bor på ett ställe som gud glömde och har gett oss vintervägar 7 månader om året så har jag hunnit tränat en del för här har vi inget salt på vägarna och i stället för plogbil så får vi spåra själva men det fungerar :D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: -28,6 i Åkersjön

Vi har också varit ute i de minusgraderna i min "sommar-tysk" som är vinteranpassad, med luftvärme och el-golvvvärme, inget vintertäcke, så hade även vi över 20 grader i husbilen, jäkligt mysigt!:)

//Pilot;)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Jo uppe i Åkersjön var man för måååånga år sedan och åkte skidor men då bodde vi på hotellets annex .

Ha det så gott där uppe .
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Det är väldigt spännande att ta husbilen till många grader kallt! De mest oväntade saker händer.
Att en gasoltub tar slut kl 04,00 är väl känt.
Gråvattentanken fryser, eller dess avtappning. Okey, jag tar varmluftpistolen och värmer upp kranen och fäster en hink vid avloppet. check!
Men sen fryser avloppsledningen från köket till tanken! Okey, fram med varmluftpickan igen och ser till att det rinner ner i gråtanken. Ser till att det blir fall på köksledning till tanken. Dvs i mitt fall. upp med framhjulen lite. check.
Färskvattnet fryser vid ytterväggen, en slang som ligger lite risigt till. Varmluftpickan igen! Öppnar skåpet, så att det kommer fram värme till den kalla ledningen. check.

Men varmt å skönt i bodelen hela tiden är det!!! Och spännande!!! Äventyr!!

För att inte tala om å köra fast, i diket eller trassla till det i onödan! Ibland blir man överaskad av hur mycket snö det kan falla på ett dygn! Men kul är det.
Och i mitt fall, få umgås med ungarna en helg, med skidor och massor av blöta skidkläder, eller svettiga!!! Men det finns ju garage! he he
Till er alla som ännu inte provat bilen i snö och kallt-världen, kör på, men var beredda på nya upplevelser! Var beredda på att ändra alla planer med omedelbar verkan!
Med varma hälsningar,
Fredrik
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: -28,6 i Åkersjön

Det är väldigt spännande att ta husbilen till många grader kallt! De mest oväntade saker händer.
Att en gasoltub tar slut kl 04,00 är väl känt.
Gråvattentanken fryser, eller dess avtappning. Okey, jag tar varmluftpistolen och värmer upp kranen och fäster en hink vid avloppet. check!
Men sen fryser avloppsledningen från köket till tanken! Okey, fram med varmluftpickan igen och ser till att det rinner ner i gråtanken. Ser till att det blir fall på köksledning till tanken. Dvs i mitt fall. upp med framhjulen lite. check.
Färskvattnet fryser vid ytterväggen, en slang som ligger lite risigt till. Varmluftpickan igen! Öppnar skåpet, så att det kommer fram värme till den kalla ledningen. check.

Men varmt å skönt i bodelen hela tiden är det!!! Och spännande!!! Äventyr!!

För att inte tala om å köra fast, i diket eller trassla till det i onödan! Ibland blir man överaskad av hur mycket snö det kan falla på ett dygn! Men kul är det.
Och i mitt fall, få umgås med ungarna en helg, med skidor och massor av blöta skidkläder, eller svettiga!!! Men det finns ju garage! he he
Till er alla som ännu inte provat bilen i snö och kallt-världen, kör på, men var beredda på nya upplevelser! Var beredda på att ändra alla planer med omedelbar verkan!
Med varma hälsningar,
Fredrik

Bra med en som håller sig till sanningen om sommar bilar.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Inte var mitt inlägg ovan att avgöra vilka hb som är bäst eller sämst i extrem vinterkyla! -30 C är väääääldigt kallt, t.o.m extremt kallt, och det händer oväntade saker hela tiden, även med en Nordic eller Kabe (om de nu är "vinterbilar?").

I en hb med Nordisk design, där man kastat in en fin filt, kan faktiskt vara orsaken till att man överlever, om ALLT går åt "pipsvängen". Gasolen tar slut, strömmen går och bilen inte startar, telefonen är urladdad och jag fricampar vid vägs ände! Men, en extra filt kan jag kasta in i vilken hb som helst. Och då blir alla bilar vinterbilar?
Bara jag är väl förberedd och alltid är beredd på det oväntade, så funkar det med att använda nästan alla bilar vintertid, även om det blir kaaaaallt! Och fortfarande varmt i bodelen.

Om jag istället åker till Portugalien på vintern, så har jag då en vinterbil? Jo, kanske de! Det sitter ju vinterdäck på kärran. Och det snöade på vägen dit.

Förberedelser är alltid A och O när det gäller husbilsåkande. Vare sig det är varmt å skönt, eller extremt kall väderlek, oavsett modell eller märke!
Förberedelserna sker redan vid inköp av kärran. Hur ska den användas? Vid extrem kyla? Eller bara vid + grader, eller kanske vid nått enstaka besök i vinterlandskap. Hur mycket mer ska jag lägg upp (hundra tusen-tals kr) för att kanske vara mer förberedd på extrem kyla? Dubbelgolv, vattenburen värme etc etc.

Själv tycker jag att min bil är vinterbil, golvvärme (el) med en truma luftvärme.

Var i Tyskland för ett par år sen, och då var det extrem kyla där! -15. Men inte frös vi. Alltid varmt å skönt i bodelen. Likaså i Lofsdalen med - 28. Och vad är extremt? -2 i Alicante, eller -40 i Niikaluukta? (fl´åt för ev felstavning)

Lev väl alla hb-vänner, ta´t kallt
Fredrik

ps. tar hellre en kall öl, än extremt kallt väder ds :)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: -28,6 i Åkersjön

Hej, mycket bra inlägg på ett ständigt återkommande trätoämne Fredrik L.
Mvh
Pilot
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Det enda problemet vi hade varade i 5-10 minuter och det var för att jag satte på lite för mycket värme på den separata värmefläkt som vi hade mellan stolarna i fram.

Vi har ju Trumapannan i bak och då jobbade den inte så mycket och då blev heller inte dom vitala delarna i dubbelgolvet uppvärmda och frös lite men det var lätt åtgärdat med att öka värmen lite på Truma pannan.
Vi hade då ca - 25—-30 uppe i Idre.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: -28,6 i Åkersjön

Tycker det mesta av ovanstående kan hända oberoende av vilken bil man har.

Så du menar att gasolen aldrig tar slut kl 04.00 i en Kabe? I så fall ska jag definitivt köpa en sån :wink::wink:

I vår Kabe tar aldrig gasolen slut kl 04.00 på morgonen, det behöver den inte göra för er andra i heller om ni har en väl fungerande gasolomkopplare (ovärderlig).
Vi var ute med vår Kabe för två helger sedan, då hade vi som kallast -32 grader. Elen på 2000w och stöd av gasolen klarade vi att hålla 20-21 grader enkelt. Det var dock lite kallras i hytten när man satt och kollade tv men så hade vi inte något vintertäcke utvändigt men väl original vintergardin fördragen i hytten. Framrutan var det också mycket kondens och is på så innan vi skulle iväg fick Webaston värma lite. Vi hade inget som frös annat ett lås som fick tinas upp till en av luckorna till lastutrymmet.
Ha de gott.
// Tommy
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: -28,6 i Åkersjön

Gasolen kanske tog slut kl 4.00 ändå, fast med omkoplaren märkte ni det inte för den gick över på den andra flaskan.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: -28,6 i Åkersjön

Det är väl skälvklart med en gasol omkopplare det skall man väl ha på alla bilar och vagnar, fins det inte så skall det dit innan köpekontraktetskrivs under annars blir det ingen underskrift, och den skall vara gratis av samma anledning,så har jag fått på dom vagnar jag har köpt, och även bilen dom får välja antingen dän eller ingen afär.
 
Toppen