• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DJI Phantom

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: DJI Phantom

Hejsan.
Jo men man hoppas på många RC-intresserade, borde finnas många i klubben.
Säg till om du behöver hjälp.
Jag kan kanske komma tidigare.
MVH KEJO
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: DJI Phantom

Var i går och handlade delar till min Walkera Quadcopter. Jag fick då lära mig att Lipo batterier kan explodera eller börja brinna både vid laddning och vid förvaring.

Jag har därför köpt en speciell förvaringspåse att användas både vid laddning
och förvaring. Den kostar 125,- kronor hos Carrocar här i Linköping.

Carrocar » Hem

Hälsningar Lars
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: DJI Phantom

Har varit ute och flugit lite med min Quadcopter Walkera, tyvärr blev en landning inte riktigt som var tänkt. Jag lyckades landa på kanten av det ända staket som fanns på flera hundra meters avstånd. Infästningen skadades på ett av benen vilket innebär att detta måste limmas. Materialet är någon form av hårdplast, vilket är det starkaste och lämpligaste lim man ska använda?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: DJI Phantom

Har varit ute och flugit lite med min Quadcopter Walkera, tyvärr blev en landning inte riktigt som var tänkt. Jag lyckades landa på kanten av det ända staket som fanns på flera hundra meters avstånd. Infästningen skadades på ett av benen vilket innebär att detta måste limmas. Materialet är någon form av hårdplast, vilket är det starkaste och lämpligaste lim man ska använda?

Min räddning brukar var Epoxy, har förbrukat många tuber i mina dagar.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
F

F.d. 24414

Guest
Sv: DJI Phantom

Kul tråd, jag blev först denna vecka medveten om vad man kan göra med en "quadkopter" och en GoPro-kamera.
Min gamla "pryo-elev" som bor i Uppsala är en riktigt duktig hobby-filmare och har nyss gjort sin fjärde extrem-action-motorsport-film (snöskoter/cross/vatten).
Det är han som lärt mig att använda GoPro-kamera och jag har faktiskt med ett av mina klipp i hans förra film (lite stolt är jag).
De har alltid fullsatt i lokalen i Uppsala på premiären och sedan släpper de filmerna på nätet, sponsorer står för kostnaderna och de är mycket villiga att vara med.

I den senaste filmen använde de en DJI Phantom med GoPro 3 men jag fattade inte att de hade en radiostyrd kamerabärare när jag såg första klippen i filmen(!)
Jag trodde "-Jaha, de har filmat från en sky-lift" men då kameran plötsligt var 25m upp i luften samt mötte den hoppande crosshojen förstod jag att så var inte fallet.
Det var en liten chock för mig innan jag insåg att luftfarkosten med kameran var radiostyrd.
Jösses vad fina filmer det går att ta med denna utrustning!
Jag måste fixa mig en sådan!

Här är filmen för den som vill kolla på skotrar/crosshojar/vattenskotrar och busiga grabbar.
För den som undrar, mycket är bara på skoj och med ett filmspråk som dagens 20-åringar gillar.
Man kan behöva spola en del (sekunderna 00:21-00:45 t.ex.) och kanske inte ha barn eller mycket unga personer med sig när man tittar.........

FALCONS VOL.4 on Vimeo
 
Senast redigerad av en moderator:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: DJI Phantom

Hej alla glada.
Har idag fått lite grejor från en levrantör via EBAY, måste bara berömma dem beställde 21/1 och de kom idag, 10 dagar från HK, dessutom till bra pris och prylarna ser bra ut.
Det jag beställde var bla, dessa propellrar av kolfiber. 82:- /par, inkl frakt.

DJI Phantom Version 2 9443 CF Carbon Fiber Propeller Self Locking Prop CW CCW | eBay

Flyglungt PeO OBS snö är enl mig inget hinder.

PS. Arbetet med en träff 25-27/4 fortskrider enl plan. DS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: DJI Phantom

Öldrönare får flygförbud
Isfiskare i Minnesota kunde fram tills nyligen få manna från ovan. Drönare levererade öl direkt från bryggeriet. Nu sätter den federala luftfartsmyndigheten i USA, FAA, stopp.

Det lokala Minnesotabryggeriet Lakemaid testade att skicka ut lådor med öl till isvaksfiskare på Mille Lac-sjön – med drönare.

Efter att en reklamfilm för Lakemaid laddats upp på youtube, där en drönare levererar öl ut till fiskare i ett vakbås, så blir det nu stopp.

FAA ger flygförbud till bolagets drönare.
I nuläget är det nämligen förbjudet att använda förarlösa flygfarkoster i kommersiella sammanhang, eller flyga dem över 122 meters höjd, i USA.

Drönarlagar dröjer
Just nu jobbar FAA med lagar som ska bereda väg för att kommersiella drönarflygningar.

Lagarna väntas inte bli klara förrän tidigast 2015 och det kan dröja så lång tid som till 2017 innan drönare får fritt flygrym.

De törstande vakfiskarna i Minnesota får helt enkelt fixa drickan på det gamla vanliga sättet.

Lakemaid Beer Drone Delivery - YouTube
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: DJI Phantom

Jag läste nyss artikeln i aftonbladet och funderar, är hela artikeln ett skämt eller har någon på riktigt fått för sig att man kan leverera öl med en "drönare" av den storleken, öl i låda från bryggeriet till "isfiskare"?
Öllådan (såg ut som flasköl) bör väga runt 15kg......
Reklamfilen är naturligtvis på skoj, att någon myndighet tar det på allvar tvivlar jag på.
Jag tror hela artikeln är en groda.

Jag pratade med min vän om att köpa en DJI Phantom för att filma med min GoPro och ha sa:
-"visst fungerar det men du åker nog på ett köpa en GoPro 3, din kamera är så tung att flygtiden blir löjligt låg"
Då är det några få gram som skiljer.
Nåväl, en GoPro 3+ är beställd så nu kanske det blir en Phantom.
 
Toppen