• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spoiler framför främre taklucka

F

F.d. 55396

Guest
Funderar på att sätta en spoiler framför den främre takluckan på min Plåtis med förhoppning om att kunna minska vindbruset.
Om någon har testat detta är jag tacksam att få lite information hur det har fungerat.

Kjelle
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Jag har gjort det. Limmade fast en vindavvisare som jag köpte via Reimo/Campingvaruhuset.se . Reducerade nog bruset med 50-65% skulle jag tro. Har Heki-luckor. Tyvärr ingen möjlighet att leverera bilder nu men kanske i februari om du skulle önska det.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Ja, vi hade en sådan på våran första bil. Visst blev det mindre brus från takfönstret. Felet vi gjorde var att anlita husvagnsfirman i Veddesta, Stockholm ( ej säker på att den finns kvar på Veddestavägen ). De popnitade fast denna, vilket gjorde att vi fick en stor vattenskada via taket ner till skåpen. Den ska naturligtvis limmas.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Jag limmade en sådan vindavvisare på min för 6 år sedan och takluckan blev helt tyst,slipade bort den blanka ytan på taket där vindavvisaren skulle sitta o sedan var det bara på rejält med lim o trycka fast ordentigt.Sedan fick limmet torka/härda över natten,
 

Bilagor

  • IMGP0746 (Medium).JPG
    IMGP0746 (Medium).JPG
    106,6 KB · Visningar: 123
  • IMGP0343 (Medium).JPG
    IMGP0343 (Medium).JPG
    230,9 KB · Visningar: 167
  • IMGP0345 - Kopia (Medium).JPG
    IMGP0345 - Kopia (Medium).JPG
    143,2 KB · Visningar: 134

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Ett billigt tips:

Finns vitlackade plårprofiler i bygghandeln som har samma stuk, en sådan använde jag på förra husbilen som vindavvisare vid solcellen. Limmades med Sikaflex (utan att skrapa bort någon färg), fungerade perfekt och reducerade bruset betydligt !

Ha det gott därute, önskar vi från ett (förhoppningsfullt) tillfälligt vitt Skåne !
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Någon som har en bra lösning på vindbrus dämpning från fönstret ovanför framstolarna .Halvintergrerad .kommer inte på vad det heter .
 
V

vanhobby

Guest
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Jeg har også en plåtis med støy fra takluckan. Hoppas å få se bilder av løsningen din snart.:yes:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Plåtisen har väl "korrugerad plåt", inte slät plast som man kan limma på. Så åter till Maja - hur gjorde ni med fastsättningen? Blir det vatten i dalarna eller är dom öppna.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Kan fortfarande inte leverera bilder än, tyvärr. Men jag limmade med Sikaflex (tror jag) och det så rejält att jag "fyllde ut" vågorna. Kanske ingen skönhetsupplevelse att skåda men vem har uppe på Majas tak att göra :). Blev som sagt cirka halvering av vindbruset och en mycket rimlig arbetsinsats. Har dock inte vågat testa att ytterligare täta själva luckans kanter. Den ska, har det sagts mig, vara lite öppen för ventilationens skull. Går på det.
 
V

vanhobby

Guest
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Noe som heter Tec7 skal visstnok være svært bra. Limmar på allt! Jeg har ikke prøvd det.
2010_bakgrunn_topp_Novatech.gif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Spoiler framför främre taklucka

Noe som heter Tec7 skal visstnok være svært bra. Limmar på allt! Jeg har ikke prøvd det.
2010_bakgrunn_topp_Novatech.gif

Jag har använt TEC7. Mycket bra & sitter som berget. Kan användas som lim eller tätmedel. Är ungefär som Sikaflex men fiberförstärkt. Köpt i bygghandel ca. 200:- & finns vad jag kunde se i grått, svart, brunt & vitt.

Bennie
 
Toppen