• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Balanserad Elcykel!

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej!
Där skrives mycket & många undrar vilken eller vilket märke av elcykel som bör köpas!
Alla vet att det är en smaksak eller hur.
Men där är många som jag läst på forumet som har åsikter på dålig livslängd på acken (batteriet)!
"MEN" hur många har ställt sej tanken varför där inte är en ""lipo balanserar""
kontakt på våra elcykel "Ackar" (batterier)?
Är ämnet helt främmande för det "cyklande" folket?
Googla på.
www.google.se/searchq=Balanser&oq=B...=122&ie=UTF-8#es_sm=122&espv=210&q=lipo+balan

Obs! Behövs en sådan balanser som funkar på våra Ackar (Batterier) eller vi
köper en ny "acke" så fort det "strular" efter ett litet tag (strömmen tryter onormalt fort) det minsta?
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Tack Knut för länken om LiPol Ackar (i mitt inlägg funka det inte),
som man ser på bilderna så är där 2 kablage till varje ack ( batteri) det tunnare kablaget där kopplar man till en "Balanser"!
Vad jag vet så finns inte någon anlsutning på Cykel batteriet till en "Balanser",
det räcker inte med att underhållsladda!
Är där någon annan som reflekterat över detta ?
En grej till man bör köpa till Lipol batteriet.
Kolla här.
Li-Pol BAG Säkerhetspåse för Li-Pol celler 23x30cm
Var får man tag i något sådant till ett cykelbatteri?
Mvh.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Modellflygplanens ackar balanseras av de flesta varje gång de laddas för bästa kapacitet och livslängd. Och dom kostar en bråkdel av cyklarnas ackar, som inte ens går att balansera :confused:

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Balanserad Elcykel!

Det er en liten forskjell på LiPO og LiFePO - den siste trenger ikke sikkerhetsposen, men har og litt lavere energitetthet og nominell spenning.
Litt mer info Lithium iron phosphate battery - Wikipedia, the free encyclopedia og Lithium polymer battery - Wikipedia, the free encyclopedia.

Det ser ut til at elsykler benytter LiFePO - 10 celler som lades til 36V og nominel spenning 32V. Kan belastes trygt ned til 23V. Hver celle tåler 2,0V og maks 3.65V. Optimal ladning er ved konstant ladespenning 3,6V pr. celle og ladestrøm opp til merkestrømmen for 1C frem til lademotstanden senker strømmen til 1C/24.

LiPO som benyttes i RC er oftest LiMnPO eller LiCoPO med nominelle spenninger på 3,6 og 3,7V
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Ju fler ackar i serie desto viktigare att balansera -oavsett LiXX kemi om man är intresserad av att maximera kapacitet och livslängd.

Jag är väl bekant med de olika LiXX varianterna.

Peter :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Balanserad Elcykel!

Börjar fundera på elcykel pga en envis knäskada som inte vill ge sig. Har läst här om balans o li-batterier. Någon som kan förklara i enkla ordalag vad det betyder för en novis..?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

I enkla ordalag Roland, köp!
Om du köper en cykel av bra kvalité så tror jag att de som satt ihop den har funderat på det som spekuleras i denna tråd.
Vi har varsin Giant cykel varav den äldsta blir 5 år nu och batteriet fungerar som det skall trots att det vid snöfritt gått 1, 5 mil om dagen (pendlarcykel).
Nu är detta ingen av de billigare på marknaden men tror att kvaliteten på batterier kan vara en del av prisskillnaden förutom det som man fysiskt kan se på en billigare cykel.
Sedan beror det på hur den ska användas, långa turer var dag? som ett trevligt inslag i husbilsåkadet då och då?
Men en liten varning, det skitkul och beroendeframkallande:D

Lars
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Balanserad Elcykel!

I enkla ordalag Roland, köp!
Om du köper en cykel av bra kvalité så tror jag att de som satt ihop den har funderat på det som spekuleras i denna tråd.
Vi har varsin Giant cykel varav den äldsta blir 5 år nu och batteriet fungerar som det skall trots att det vid snöfritt gått 1, 5 mil om dagen (pendlarcykel).
Nu är detta ingen av de billigare på marknaden men tror att kvaliteten på batterier kan vara en del av prisskillnaden förutom det som man fysiskt kan se på en billigare cykel.
Sedan beror det på hur den ska användas, långa turer var dag? som ett trevligt inslag i husbilsåkadet då och då?
Men en liten varning, det skitkul och beroendeframkallande:D

Lars

Fast det förklarade väl inte balans.....?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Uppfattade att du var orolig för funktionen, det tekniska finns det de som kan bättre än mig men en balanserare mäter på varje cell att ingen överladdning sker. Jag tror att vissa batterier har denna övervakning inbyggd i accen.

Finns en tråd som tekniklasse startade om lipo som bodelsbatteri har för mig att både han och knut skulle köra utan speciella balansladdare.

Har du tur kanske de kan reda ut begreppen.

Lars
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Hej!
Jo mina Modellflyg Ackar LiPol balanserar jag ofta dom känns inte gamla!
Men cykel acken (batteriet) efter knappt ett år verkar tappa kraften, ändå kör jag inte det i botten (urladdat) så där för är min undran varför ingen Balanskontakt på El cykel Acken.
Jo jag vet att 36 V acken är flera paket i en, men vem vill & vågar mixtra med att byta ackar & sen ha Acken i t.ex. h-bilen?
Jag skrev förut, hur många har "Batteriet" i en säkerhetspåse under förvaring?
Nu Roland & Viola!
Köp en el-cykel inget man ångrar, jag köpte av Motorhandel,se.
Mvh.





Börjar fundera på elcykel pga en envis knäskada som inte vill ge sig. Har läst här om balans o li-batterier. Någon som kan förklara i enkla ordalag vad det betyder för en novis..?
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Jag tog isär batteripacken till min elcykel ,då kommer man åt och kan kolla hur
varje cell har svarat på laddning och mäta status ,ladda separat och sätt ihop
batteripacken igen ,ta det bara lugnt och var noggrann annars smäller det ,och den cell som kortslutits förblir kass,lycka till.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Balanserad Elcykel!

Hej!
Jo mina Modellflyg Ackar LiPol balanserar jag ofta dom känns inte gamla!
Men cykel acken (batteriet) efter knappt ett år verkar tappa kraften, ändå kör jag inte det i botten (urladdat) så där för är min undran varför ingen Balanskontakt på El cykel Acken.
Jo jag vet att 36 V acken är flera paket i en, men vem vill & vågar mixtra med att byta ackar & sen ha Acken i t.ex. h-bilen?
Jag skrev förut, hur många har "Batteriet" i en säkerhetspåse under förvaring?
Nu Roland & Viola!
Köp en el-cykel inget man ångrar, jag köpte av Motorhandel,se.
Mvh.

Det är väl just det. Batteribyte om 2500-3000 kr vart eller vartannat år låter lite svettigt. Så kan det tydligen bli om man ska tro på en del inlägg här... Men det går kanske att gå till någon händig kompis och byta ut bara cellerna till en lägre kostnad?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Det är väl just det. Batteribyte om 2500-3000 kr vart eller vartannat år låter lite svettigt. Så kan det tydligen bli om man ska tro på en del inlägg här... Men det går kanske att gå till någon händig kompis och byta ut bara cellerna till en lägre kostnad?

Köp cykeln jag har haft min i 3 år jag älskar min cyckel .
HaDe Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Balanserad Elcykel!

LiFePO celler som lades opp hver for seg balansert før de monteres sammen klarer sseg i flere år ved normal bruk uten mer balansering. Dette ser en tydelig på de pakkene som selges for bruk i biler - 4 balanserte celler i en plastboks som kan settes i bilens normale holder. Finnes i endel av de standard fysiske format og tilkoblinger.

Mine elcykler kom med batterier som ga opp etter omlag et halvt år - fikk nye av importøren og de har nå holdt i 4 år uten merkbar reduksjon i kapasiteten.

De store cellene i husbilen kommer jeg til å foreta kontrollmålinger på regelmessig, og eventuellt lade hver celle for seg om det skjer noen større endring i balansen.

Selv regner jeg med at batteripakken til cykel inneholder 10 LiFePO celler, som lades til 36,5V og ikke LiCaPO som for 36V ladespenning skulle ha 8 celler. Husker ikke tallene for LiMnPO, men de ligger i nærheten av LiCaPO.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Hej Knut !
Driver du m. oss?
LiCaPO. ://www.google.se/search?q=LiCaPO.&oq=LiCaPO.&aqs=chrome.0.69i59j0.5270j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

Hästar eller vi är ute & cyklar?
Det tarvar en förklaring!
Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Balanserad Elcykel!

Ikke helt, LiFePO benytter Jern i ene polen, andre Lithium-polymer benytter Cadmium eller Mangan. Den nominelle spenningen på LiFePO er 3,2V mens de med Cadmium eller Mangan ligger på 3,6 og 3,7 (husker ikke nå hvilken har hvilken decimal). Maks ladespenning på LiFePO er 3,65V mens de to andre ligger likt på over 4V. Cadmium og Mangan variantene betegnes oftes bare som LiPO.

Det med hester var nesten kult - nå om dagen holder jeg på med hester nesten hele tiden. Litt uvanlig med norsk Fjordhest i Australia, vi har 6 av de 120 som finnes i landet.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Balanserad Elcykel!

Inte trodde jag det var så komplicerat med elcykel. Har jag vetat detta hade jag nog aldrig vågat köpa någon. Men nu gjorde jag så, laddar när det behövs samt någon gång på vintern när batteriet är urtaget, kör ofta och länge, ibland 5-6 mil, har den hängande bak på husbilen och älskar min cykel efter flera år. Så enkelt kan det faktiskt vara.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Balanserad Elcykel!

Tack Knut för inlägget!
Jag fick lite sammetskval då jag mätte "batteriet" på nominellt 36 V nu i dag, har laddat (brukar ladda direkt efter en cykeltur) men inte cyklat på en längre tid,
jo min voltmätare visade 40,5 V!
Jo vad bör volttalet ligga på vid förvaring, (I vänta på våren)?
Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Balanserad Elcykel!

Nå kan det være en pakke med Nominelle 36V - det er da 10 Lithium celler i serie og de kan lades til 42V. Ved lengre lagring er det best at cellene er ladet til nominell spenning. 3.6 V for LiIon men 3.2 V for LiFePO4 pr Celle.
 
Toppen