• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får du lägre skatt på Husbilen?

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Det var ju en trevlig nyhet!

3617:- mindre blev det i skatt :) Blir många mil det .

//Freddy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Sannolikt är det argumentet om "handelshinder" som har bitit?

aake
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Om jag fattar det rätt så gäller sänkningen redan importerade husbilar. Om jag importerar en 2010:a i år så tolkar infon som att det är den högre skatten som gäller

"Innebörden av begreppet "skattepliktig för första gången" ändras i vägtrafikskattelagen (2006:227) den 1 januari 2014. Ändringen innebär att en del importerade fordon som har registrerats i Sverige före det datumet får förändrad fordonsskatt."
 
L

linde

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Äntligen. Kanske har det de tagit intryck av alla som klagat på orättvisan.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Om jag fattar det rätt så gäller sänkningen redan importerade husbilar. Om jag importerar en 2010:a i år så tolkar infon som att det är den högre skatten som gäller

"Innebörden av begreppet "skattepliktig för första gången" ändras i vägtrafikskattelagen (2006:227) den 1 januari 2014. Ändringen innebär att en del importerade fordon som har registrerats i Sverige före det datumet får förändrad fordonsskatt."

Om du importerar i år en 2010, så får den också den lägre skatten.
Det står ju så här:

"Fordonsskatten bestäms nu utifrån det datum när fordonet togs i trafik första gången – oavsett i vilket land det skedde. Tidigare har vi använt det datum som fordonet togs i trafik första gången i Sverige för att besluta om fordonsskatt. Syftet med ändringen är att uppnå en mer rättvis fordonsbeskattning för alla fordon, oavsett om de är importerade eller inte."
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Tack för den tomten! Ca 2800 kr mindre i skatt per år, det är bara att tacka och ta emot. Nu kanske man har råd att ställa på den och köra några mil också:wink:

/Per
 
L

Logitech

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Tack,Tack,Tack,farbror staten! Ska du sänka skatten från en sådan mjölkko?? Är det sant? Är det någon/några beslutsfattare som fått en godartad lobotomering.Ska kolla upp detta,om plånboken kommer att bli lite tyngre till sommaren.:twitcy:
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Det var trevligt. Skatten ner 2301 kr till 5078 kr/år.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Fick nyss reda på detta och kunde heller inte tro att det var sant, hehe. Jag har en McLouis -02:a importerad 2011 och har legat på dryga 7500/år, så det blir ju en kännbar minskning när skatten går ned till 5018 (ev-384 pga glesbygdsavdrag, minns inte om det brukar vara medräknat).

Loggade in på Mina Sidor på Transportstyrelsen men där står fortfarande:

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 245 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

Fast det kanske beror på att den är avställd?
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Kom att tänka på en till sak rörande det ev. glesbygdsavdrag på 384 kr som vi åtminstone har här på våra vanliga personbilar men som jag inte minns om det brukar vara på husbilen(PB II) eller inte och som jag inte heller hittar annan info än att det gäller "personbilar". Om nu det bara är årsskatter över 4800 kr som tas ut per dygn kommer man då att räkna 5018-384=4634 kr som "skatt"? För isf blir en klar nackdel tillika om dygnsskatten försvinner... Nästan så jag borde regga den i en annan kommun då, haha! (Hmm.. Kanske lite Off Topic detta! Flytta eller hojta till om så är fallet!)
 

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Fantastiskt, fick en sänkning med över 2000:- till 5078:-, vad ska dom ta igen det på?
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Såg just att våran bilskatt är oförändrad 8032 Inte kul med den skatten.... :mad:

JOE
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Stot TACK Joe,
för att, just du finansierar alla andras sänkta Skatt !
Det kallas Solidaritet!

Ken1

Du är inte så dålig du heller såg att du har 2 hundar det blir väl ett litet strå till stadskassan det också. Vet inte om det räknas som solidaritet...

JOE
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Hundskatten är ju borta sedan ett antal år, men å andra
sidan så är det ju Häftigt att betala skatt, eller..........
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Aj då! Kanske därför min bilskatt är så hög då? Tur det finns billiga ställplatser...

JOE
 
Toppen