• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri Ah

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej jag har 2st 220ah totalt 440Ah Gelbatterier i bilen. Någon som vet hur låg nivån kan bli innan dom slår ifrån kan man gå ner till 12.0 Ah? Någon som vet
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteri Ah

A och Ah är inte samma sak.
Eftersom man inte vet hur många Ah batteriet har (pga ålder, laddstatus etc), så brukar man kolla V, eftersom det är väldigt lätt att mäta. Normalt kan man dra ur ett batteri till 12 V, men skador på batteriet brukar uppkomma först under 11,5 V. Lite olika på olika typer av batterier dock. Läs på hos tillverkaren av ditt batteri.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Batteri Ah

Hej o tack. Jag håller å och testar nu. Bilen står på tomten och fricampar är nere på 12.4v nu tänkte se när det blir larm. Har en avancerad övervakning via displayen man kan utläsa det mesta men jag fårstår den inte.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Batteri Ah

Fortfarande 12.4v. Va ute i pausen mellan 1-2 perioden den visade 12.4v förbrukningen var 7.7 och det visade 85procent. Kan det vara normalt?

Man får inte bra rättvisande värde när man läser av Volten på batteri när man tar ut eller laddar ström.
Batterit skall helst vila ca 10 tim
Så det kan mycket väl vara så att du har 85 % kvar
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Batteri Ah

Det bröt vid 12.2 79procent. Hade då all förbrukning på då när det bröt. Hade kunnat kört vidare men då hade jag varit tvungen att stänga alla förbrukare förutom Aldepannan. Men nu vet jag hur långt jag kan gå.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Batteri Ah

I samband med brytningen, var det någon förbrukare som drog ned extra på batteriet, så det temporärt gick ned till t.ex. 12volt (kanske 11.5), där brytaren gick in?
 
Toppen