• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkovbil

F

F.d. 18251

Guest
Hej
God fortsättning på det nya året. Vi står inför ett problem: att ev. byta vår underbara husbil.
Vi skall ev. byta vårt husbilsliv och undvika solen så mycket som möjligt, och det medför att vi kommer att vistas i städer och samhällen och det medför att det blir lättare att hantera en mindre bil. Många ställplatser tar inte in bilar i vår storlek, men vi håller på att planera för fullt för detta.
En fråga har nu dykt upp betr. detta: Kan någon tala om hur det är att sova i en alkovbil? Hur varmt resp. kallt upplever ni att det är?
Är det något annat som ni upplever som annorlunda?
Vi har idag två enkelsängar i vår bil och vi begriper att det är skillnad mot en alkov, men hur stor är den (skillnaden) och vad består den av?
Vore jättesnällt om vi får hjälp med detta.

Hälsn. Vilgot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alkovbil

Det finns alkovbilar med bäddar på längs, där man klättrar upp mellan sängarna och alltså inte behöver störa den som sover i den andra alkovsängen när man eventuellt går upp på natten.
Exempel Bimobil (www.bimobil.com) och Phoenix (PhoeniX Preislisten).

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alkovbil

Våra också Åke. Vi sover också på längden i alkoven.

Anders

Ps. Snöade nästan 2m över jul i Myrkdalen. Många norrmän blev sugna på LEV 4x4 ds.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Alkovbil

Hej Vilgot

Som du ser på bilden åker vi stor alkovbil, i den har vi både alkov och bädd bak i bilen.

Största skillnaden på de olika bäddarna är nog värmen.

Hade först en mindre alkovbil med luftburen värme och då kan man bara glömma att få det varmt i alkoven när det närmar sig nollan (säkert någon som inte håller med men det beror nog på vad man menar med varmt, jag jämför med en bädd "inne" i bilen), jag drog egen luftslang till alkoven, bättre fläkt mm men det räckte inte, bytte även till en ny pannan, men fy vad kalt det var om ryggen.

I vår nuvarande alkovbil har vi vattenburen värme, där blev komforten likvärdig i båda bäddarna efter ombyggnad. Vi fick komplettera med element runt alkoven, bygga om luftspalten så att luften kunde cirkulera bättre och lade ett liten slinga av elementrören under bädden som förvärmare på till-luften. Vi satte också Alde:s turbo-element under passagerarstolen, så att det blir varmt i hytten, detta tar bort allt drag som annars lätt uppstår när man närmar sig nollan ute.

Sedan är ju det de praktiska med att krypa över varandra en del tycker det är krånglig men här spelar nog fysik och ålder störst roll. Själv tycker jag det är både bästa och mysigaste stället att sova, är jag ute själv och kan välja blir det alkoven, alltid mysigt att ligga och kika ut ibland och så kan man ju vädra fritt ingen som når upp.

Hoppas du får lite hjälp av mina åsikter.

Lycka till Torbjörn :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alkovbil

För oss är det nästan tvärt om, alkoven blir för varm när varm luft stiger uppåt så jag har lagt in en avstängning till alkoven. Håller annars med, en mysig plats.

Anders
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Alkovbil

Så kan avstängning till alkoven görs.

PICT2111.JPG

- och sparas på gas-värme på våren, hösten och vintern.

madrassystem.jpg

Strömförbrukningen är mycket liten och bekväm även före sänggående.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alkovbil

Alkoven blir den varmaste platsen i bilen, förutsatt att bilen är ordentligt isolerad, och detta oberoende om det är vatten- eller luftburen värme. Värme stiger faktiskt uppåt!

Jag har erfarenhet av vintercamping i temperaturer betydligt under -25 i min nuvarande bil, i alkovcamper på pick-up och i alkovbilar från Niesmann, Kabe och Pillos. Värmen i alkoven räckte till även i Kabe trots att denna inte hade någon isolerad mellanvägg till förarhuset och har tunnare isolering än i vad jag betraktar som en riktig vinterbil. I dessa tre sistnämnda bilar fanns kranar där man kunde strypa varmvattencirkulationen runt alkovbädden för att inte få alltför varmt under vinternätterna och i sommarvärme finns ju möjlighet att öppna alkovens fönster eller taklucka.

De fabrikat jag refererade till i mitt första inlägg är rejält isolerade (runt 50 mm hårdskum) och har isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset.

Ytterligare ett par välrenommerade tyska tillverkare av extremt välisolerade alkovbilar (där jag besökt fabrikerna) är Woelcke (Woelcke individueller Reisemobil- und Sonderfahrzeugbau GmbH & Co KG) och Bocklet (Alkovenmobile Ando, Teilintegrierte Profi und Expedions- und Fernreisemobile Dakar). Dessa premiumbyggen går få helt individuellt utformade, men blir dyrare än standardbilar och väntetiden på leverans torde ligga upp mot ett år. Men av och till dyker någon begagnad upp på mobile.de

Alkovbilar går bygga relativt korta och kompakta. Den enda oundvikliga nackdelen blir att bilarna blir högre än motsvarande utan alkov, men det är sällan höjden är den begränsande faktorn för att ta sig fram. Lite högre drivmedelsförbrukning får man dock räkna med med en högre bil, ssk om man kör fort.

aake
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Alkovbil

Hej vilgott jag har ett förslag tag kontakt med Nordik i kristinehamn dom bygger mycket alkovbilar, och desutom den bästa vinterbilen på mrknaden, du kan nog få dom att bygga lite special bil oxå, skulle jag ha en alkov så hade jajg kontaktat dom för då vet jag vad jah får en första klasenns vinterbil med alde värme och vatten buren golvvärme,

mvh Bertil

jag räknar med protester om det jag vill helst inte skapaen tråd lik den om caravan clubb, däför möter jag kritiken från vist håll om vinterbil att dom bygger både med Bakhjulsdrift och Fyrhjulsdrift tyvär så är den svensktillverkad.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alkovbil

Inte helt lätt att få reda i BeRoka´s inlägg, men han har säkert rätt i att det går beställa en vinterduglig bil av Nordic.

Själv är jag dock lite skeptisk till fabrikatet sedan jag för kanske 10 år sedan spekulerade på en Nordic alkovbil byggd på ett Mb 316 chassie med inkopplingsbar 4WD. Bilen hade tjänstevikt 3.400 kg och totalvikt 3.500 kg och skulle alltså inte ha fungerat ens för en person med rimlig packning, alltså ett för lätt chassie för detta bygge. Dessutom lite hembyggt stuk på inredningen, hagelkänslig plåt på taket men framför allt lite väl tunn (och lätt) isolering för att jag skulle vara nöjd. Jag kräver runt 50 mm hårdskum (polyuretan) runt om i en sandwich-konstruktion, ett träfritt bygge (alltså inte heller trä i yttergolvet) och dessa krav uppfylles av byggarna jag länkat till.

Säkert fullt möjligt att bygga i alla civiliserade länder och uppenbart även i Sverige eftersom Pillos kunde bygga på detta vis redan i början av 90-talet. Men naturligtvis blir det dyrare än massproduktionen.

aake
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alkovbil

Jag har tidigare haft en Knaus Sun Traveller alkovmodell, 07:a. Det är en bil som är hyggligt vinteranpassad. Var ute i -15 utan att ha problem med att hålla värmen. Även i den var alkoven varmaste stället och det gick att stänga av den luftburna värmen upp till alkoven.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Alkovbil

Jag uppfattar alkovbilen som något som de har som är tvugna. Dvs främst barnfamiljer. Massor med medlemmar har gått från den bränsleslukande alkovbilen till halvintegrerad. Många äldre människor vill inte klättra på stegar för att sova. Delar er uppfattning om liten smidig bil..... har ni tittat på plåtis?
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Alkovbil

Jag uppfattar alkovbilen som något som de har som är tvugna. Dvs främst barnfamiljer. Massor med medlemmar har gått från den bränsleslukande alkovbilen till halvintegrerad. Många äldre människor vill inte klättra på stegar för att sova. Delar er uppfattning om liten smidig bil..... har ni tittat på plåtis?

Vi är inne på den tionde husbilen sedan -79 och har provat allt (plåtis, integrerat, halvintegrerat och pick-up med camper förutom flera alkovbilar) och trots att vi båda är några år äldre än 70 så bytte vi senast (hösten -12) från plåtis till återigen alkov. Plåtisen blev för trång och var inte tillräckligt isolerad för vårt norrländska vinterbruk.

Lika stor bostadsyta skulle vi säkert kunna få in en större integrerad, men då blir bilen så lång att vi inte skulle kunna vända på vintervägarna i fjällen och jag tror inte heller att sådana långa bilar går få med inkopplingsbar fyrhjulsdrift.

aake
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alkovbil

Bränsleförbrukningen för olika modeller, halv- och helintegrerat samt alkov, har ju debatterats i en mängd trådar, och erfarenheterna är varierande. Min egen erfarenhet i den frågan är att en alkovbil drar ca 1 dl mer per mil än motsvarande halvintegrerade under samma förhållanden. Äldre alkovbilar med svaga motorer och mindre strömlinjeformad alkov, torde kunna dra iväg mer i förbrukning. Sen tror jag att körsätt och hastighet kan ha minst lika stor betydelse för förbrukningen som husbilsmodellen.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Alkovbil

Tack för alla synpunkter och råd. Vi har tittat på en Esprit Comfort alkov A-6820-2 med mycket fin utrustning. Bl.a är det Alde- värme och uppvärmd i hytten dessutom. Värmeväxlare m.m.
Vi har aldrig haft en alkovbil men denna verkar intressant och kan passa oss.

Vi skall titta på den i dag igen så vi får se hur det går.

Återigen tack för alla tips och råd.

Vilgot
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Alkovbil

Jag uppfattar alkovbilen som något som de har som är tvugna. Dvs främst barnfamiljer. Massor med medlemmar har gått från den bränsleslukande alkovbilen till halvintegrerad. Många äldre människor vill inte klättra på stegar för att sova. Delar er uppfattning om liten smidig bil..... har ni tittat på plåtis?

För vår del så använder vi alkoven som förvarings utrymme. Vi kan inte tänka oss en annan
Hb. Och den har fungerat bra i 11 år nu.Stor dubbel säng bak, vi är ju bara två så den har
varit perfekt för oss, den får hänga med tills vi inte kan köra bil längre. Man får hoppas att
det är länge dit. Beträffande diesel förbrukningen så har vi varit nere i 0, 85/mil. Beror alldeles på
hur man kör, 1, 2/mil. när man har bråttom.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.685
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alkovbil

Det finns ju faktiskt några helintegrerade bilar som är under 6m, även med fyra sovplatser! Hymer, LMC och Pilote bygger sådana, Piloten har också dubbelgolv. :)
 
F

F.d. 50933

Guest
Sv: Alkovbil

Hej alla

Vi har en Knaus Taveller 510D från 1998. Den er akkurat blevet testet på TÜV i Darmstadt Tyskland. 11 km på en liter diesel. blandat kørsel och 13,2 km på långtur. Den er 5 m 36 cm lång och har alkove. Herlig husbil til to, let och billig at varme opp.
:mh2:
Hilsen
Niels
 
Toppen