• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nackdel med sele i husbilen?

F

F.d. 12846

Guest
Hej
Jag har en fundering kring att fästa en stor, tung hund i sele i husbilen.
Om hunden lägger sig på golvet med huvudet bakåt, vet någon något om risken att hunden åker ut baklänges ur selen vid stark inbromsning? Hela systemet bygger ju på att hundens vikt tas upp i selen via bogarna.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Jag skulle aldrig komma på idén att koppla en större hund i någon form av sele.

När det gäller säkerhetsbälte i bilar för människor, så vet väl alla hur viktigt det är att selen ligger tätt an mot kroppen, och att det därmed inte uppstår någon s k accelerationssträcka, som drastiskt minskar den skyddande effekten vid en krock. Av samma skäl har ju numera bilarna fjäderbelastade upprullare, som omedelbart efter den uttöjning av bältet utsätts för vid belastning rullar in slacket. I vissa bilar finns även andra anordningar för samma ändamål.

Att då, bakom sig någonstans i bilen ha en hund fastspänd i en sele som ger honom ganska stor rörelsefrihet, skulle vid en krock möjligen ge personerna i cockpit större skydd jämfört med att ha hunden helt lös i bilen, men vore för hunden nog fatalt.

Mitt förslag när det gäller hundar i husbil är, att på ett eller annat sätt ordna till ett utrymme i bilen där de kan stängas in på ett så väl skyddat sätt som möjligt. Denna aspekt borde beaktas väl när hundägare ska köpa sin husbil.
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Hej. Din fundering är nog riktig.
Vi har en hund på 50 kilo som vi kopplat och som ligger i färdriktingen med godkänd sele. Både för vår egen skull men också för Miss Sophies skull.
Det är sedan 2011 lag på att ha hund i bur eller i sele skall förankras på betryggande sätt under transport. I händelse av kollision då hunden inte är fast
"förankrad" kan man bli skyldig till vårdslöshet i trafik.
Jag tror t.o.m att det är lag i Tyskland också.

Mer finns att läsa: gå in på google och sök på "hund lös i bilen lag".

Mvh
Charlie B:)
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Jag skulle aldrig komma på idén att koppla en större hund i någon form av sele.

När det gäller säkerhetsbälte i bilar för människor, så vet väl alla hur viktigt det är att selen ligger tätt an mot kroppen, och att det därmed inte uppstår någon s k accelerationssträcka, som drastiskt minskar den skyddande effekten vid en krock. Av samma skäl har ju numera bilarna fjäderbelastade upprullare, som omedelbart efter den uttöjning av bältet utsätts för vid belastning rullar in slacket. I vissa bilar finns även andra anordningar för samma ändamål.

Att då, bakom sig någonstans i bilen ha en hund fastspänd i en sele som ger honom ganska stor rörelsefrihet, skulle vid en krock möjligen ge personerna i cockpit större skydd jämfört med att ha hunden helt lös i bilen, men vore för hunden nog fatalt.

Mitt förslag när det gäller hundar i husbil är, att på ett eller annat sätt ordna till ett utrymme i bilen där de kan stängas in på ett så väl skyddat sätt som möjligt. Denna aspekt borde beaktas väl när hundägare ska köpa sin husbil.

Håller delvis med dig, men... Jag tror att det kan vara lika förödande för hunden att sitta i en bastant bur, såvida buren inte är så trång att hunden inte kan röra sig. Om hunden vid krockögonblicket befinner sig några dm från främre gallret så får den ganska bra fart innan den träffar gallret.
Tror att det är oerhört svårt att transportera en hund i bil, på ett för hunden humant sätt, så att den klarar en krock. Man får väl helt enkelt tro att man inte krockar, på samma sätt som man gör når man åker buss eller tåg

/ TommyQ
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Bäste Charlie B -

" . . . en 50 kilos hund kopplad i en godkänd sele och som ligger i färdriktningen . . . "

Var och en må bli salig på sin tro och modell, men på din variant tror jag inte alls!

Och bäste Tommy Q -

varje centimeter av s k accelerationssträcka är av ondo när det smäller, men du kan väl ändå inte jämställa någon decimeters sådan inne i en bur eller stängt utrymme med en "godkänd" sele, som i regel ger hunden upp till en halvmeters frihet att röra sig.

Den här frågan är svår och har behandlats i ett otal trådar. Man får hoppas, att den hanteras med lika stor ambition och seriositet som mindre frågor runt våra husbilar.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Bäste Charlie B -

Och bäste Tommy Q -

varje centimeter av s k accelerationssträcka är av ondo när det smäller, men du kan väl ändå inte jämställa någon decimeters sådan inne i en bur eller stängt utrymme med en "godkänd" sele, som i regel ger hunden upp till en halvmeters frihet att röra sig.

Hej Flat Mates...

Jag jämställer inget, jag bara tror att det är mycket svårt att spänna fast eller stänga in en hund i en bil så att den klarar en krock på ett bra sätt, om inte resan skall bli väldigt okomfortabel för hunden. Om accelerationssträckan aldrig kan bli mer än "bara någon decimeter" i buren, så är nog buren ganska liten.
Vår hund (10 kg) sitter/ligger/står i soffan vid dinetten, fastspänd i sele o bilbälte. Vi är nog medvetna om att det inte är optimalt för hans säkerhet vid en eventuell krock, men han trivs under resan. Jag tror inte han klarar sig bättre i en bur.

Att resa på detta sättet med vår livskamrat är ett val vi gjort. Vi kanske kompromissar med säkerheten för trivselns skull, men det är som sagt vårt val...
Ungefär som när passageraren sitter bekvämt tillbakalutad med fötterna på instrumentbrädan. Inte bra om krockkudden löser ut, men rätt så bekvämt annars...

/TommyQ
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Hej Flat Mates...

Jag jämställer inget, jag bara tror att det är mycket svårt att spänna fast eller stänga in en hund i en bil så att den klarar en krock på ett bra sätt, om inte resan skall bli väldigt okomfortabel för hunden. Om accelerationssträckan aldrig kan bli mer än "bara någon decimeter" i buren, så är nog buren ganska liten.
Vår hund (10 kg) sitter/ligger/står i soffan vid dinetten, fastspänd i sele o bilbälte. Vi är nog medvetna om att det inte är optimalt för hans säkerhet vid en eventuell krock, men han trivs under resan. Jag tror inte han klarar sig bättre i en bur.

Att resa på detta sättet med vår livskamrat är ett val vi gjort. Vi kanske kompromissar med säkerheten för trivselns skull, men det är som sagt vårt val...
Ungefär som när passageraren sitter bekvämt tillbakalutad med fötterna på instrumentbrädan. Inte bra om krockkudden löser ut, men rätt så bekvämt annars...


/TommyQ

Tommy,
Vi har gjort samma överväganden och val som ni...och också medvetna om att det inte är optimalt. Försöker kompensera risktagningen med så lugn o säker framfart som möjligt väl medveten om att det är inte bara vi på körbanan.
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Bäste Flat Mates.
Har skrivit om detta tidigare.

Så här har vi löst problemet.
Vi införskaffade en bit tamp med en kabinhake i varje ände.
på tampen har vi satt en ryckdämpare ( användes vid förtöjning av båt).
Den ena kabinhaken sätter vi fast i bilbältet. Den andra sätter vi fast i godkänd hundsele (finns i djuraffärer i olika storlekar). Linan är så lång att vår hund inte når fram till instrumentbrädan oavsett om hon ligger ner eller sitter upp mellan sätena, även om jag skulle bromsa hårt.

Har tidigare haft 2 st hundar i garaget men höll på att bli påkörd bakifrån och insåg att detta inte var något alternativ.

Skulle bli jätte tacksam om du kunde komma med något konstruktivt förslag som är bättre än det du kommit med. Kanske att placera hunden på taket med fallskärm.
Mvh
Charlie B:twitcy:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Jag har tidigare i ett flertal trådar i samma ämne förklarat och visat vår lösning för våra hundar - flat coated retrievers i 30 kiloklassen. Den utgörs av den undre våningssängen i vår bil, Dethleffs A 6981, med en ca 60 cm bred öppning, vilken kan stängas med ett kraftigt och skjutbart galler på insidan av träväggarna, vilka utgör den resterande bredden av våningssängarna.

Jag vet naturligtvis inte exakt hur denna lösning skulle kunna fungera i en våldsam krock, men det är den bästa lösning jag kunnat finna. Den är mycket bekväm för hundarna att både färdas och att sova i. Dessutom anser jag att vi med denna lösning väl uppfyller de föreskrifter som finns.

Jag skulle som tidigare sagt aldrig komma på idén att försöka spänna fast tre hundar i selar och inte heller att använda bur / burar. Men var och en får ju välja lösning efter förmåga och ansvar. Det är en sak att finna en lösning för 1 mindre hund och en helt annan sak att göra det för en stor hund resp för två eller flera hundar.

Signaturen Totteh har beskrivit på ett bra sätt hur han har funnit en lösning liknande vår i sin tråd i går 3.12.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Matematik och lite förnuft brukar att ge bra tankar.
Gäller ju inte bara hundar utan allt löst bakom oss.
 

Bilagor

  • 1456700_514377602003876_1884710680_n.jpg
    1456700_514377602003876_1884710680_n.jpg
    102,3 KB · Visningar: 6
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Ja, det där är skrämmande information, och det borde ju framstå klart för var och en att det innebär mycket stora risker för en hund, fastspänd i en sele resp kopplad till en eller annan form av andra finurligheter som ska ge hunden viss rörelsefrihet, att skada sig när den vid en krock slungas iväg mot de många hårda kanter och annat som finns i en husbil.

Dessutom lär ju andra lösa eller lossryckta föremål i bilen kunna träffa den för sådant oskyddade hunden. En hund - eller två - i en bra utformad bur eller annat stängt utrymme i bilen är då enligt min bedömning den helt överlägsna lösningen.

T o m bättre än Charlie B:s "lustiga" idé om att ha hunden på taket försedd med fallskärm!

Det har sagt förut, och det tål att upprepas: Det finns nog ingen absolut helsäker lösning på att färdas med hundar i husbil. Det går alltid att måla upp ett scenario där den valda lösningen inte fungerar. I vårt och andras, som valt att ha hunden / hundarna instängda bak i bilen, i en våningssäng eller i garaget eller liknande kan man alltid peka på hur utsatt den lösningen skulle vara vid påkörning bakifrån, från sidan eller vid ev voltning.

Det gäller att välja det minst dåliga alternativet.
 
Senast redigerad av en moderator:

savo42

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
10667
Medlemskap
2021
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Vi har köpt en godkänd sele till vår hund, men nästan alla selar som fanns i djuraffärer var underkända så undersök när ni köper så att den verkligen är godkänd.Köp ingen sele med s.k. snabbkopplingar.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Att placera hunden i en bur baktill i ett garage tilltalar en del, men inte oss. För oss skulle det kännas mer som en djurtransport, möjligen (?) säkrare, men....för oss känns det bättre att ha hunden selad i närheten av oss. Hunden älskar att vara delaktig och vi kan samtidigt vara lyhörda på eventuella önskemål. Före avfärd gäller det att surra överallt, dvs några kringflygande föremål ska inte förekomma vid behov av kraftig inbromsning. Sen gäller det att köra lugnt och mjukt. Blir vi en bromskloss på vägen med bilar samlade bakom oss...väljer vi att köra åt sidan dels för förhindra omdömeslösa omkörningar dels för egen trivsel skull.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

"Godkänd sele" låter ju bra och betryggande, men godkänd av vem och enligt vilka testmetoder? ? ? Gäller sådant godkännande i alla länder? ?

Den enda "godkända" selen jag sett hade endast uppgifter på engelska om vilken belastning bältet och spännena kunde klara. Det säger inte så mycket om hur selen kan skydda en hund i en husbil. Upplys mig gärna om andra, väsentliga fakta!

Säkerhetsbälten för personbilar testas monterade i respektive bil enligt strikta regler utfärdade av Trafikverket, som också utfärdar godkännanden värda ordet. Bältesband, låsen och infästningsanordningar testas och godkänns var för sig.

Jodå, jag har personligen jobbat med säkerhetsbälten i många år och var bl a med om att introducera s k rullbälten världen över under 60- och 70-talet.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

"Godkänd sele" låter ju bra och betryggande, men godkänd av vem och enligt vilka testmetoder? ? ? Gäller sådant godkännande i alla länder? ?

Den enda "godkända" selen jag sett hade endast uppgifter på engelska om vilken belastning bältet och spännena kunde klara. Det säger inte så mycket om hur selen kan skydda en hund i en husbil. Upplys mig gärna om andra, väsentliga fakta!

Säkerhetsbälten för personbilar testas monterade i respektive bil enligt strikta regler utfärdade av Trafikverket, som också utfärdar godkännanden värda ordet. Bältesband, låsen och infästningsanordningar testas och godkänns var för sig.

Jodå, jag har personligen jobbat med säkerhetsbälten i många år och var bl a med om att introducera s k rullbälten världen över under 60- och 70-talet.

Den här uppges vara utsatt för krocktest och testad av bland annat statens provningsanstalt

AllSafe, Bilbältessele till hunden

Synpunkter?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Som tidigare sagt - det är ett komplicerat tema, och var och en må välja själv vad man ska tro på som den rätta lösningen. Men observera att "testad" är inte lika med godkänd enligt officiella normer och föreskrifter - om nu några sådana finns ö h t.

Polisen och försäkringsbolagen, som efter en olycka ska kontrollera och avgöra om hunden/hundarna färdats på "ett trafiksäkert sätt", har ingen lätt uppgift och resultaten lär vara vitt spridda.

Det viktigaste är väl att man har gjort så gott man kan - inklusive att köra omdömesgillt med en väl servad och rätt utrustad bil!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Här i Spanien är det lag att djuren skall vara fastspända med ett homologerat hundbälte. Har inte hunden det sá fár bilen inte cirkulera. Plus böter.



Kanske inte sá här
en el coche siempre atado.jpg

Detta är ett godkänt bälte
cinturon-seguridad-perro.jpg
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Än en gång - homologerat - av vem och enligt vilka normer och för användning i vilka länder ? ? ? Hur får och kan selen inom ramen för denna homologisering kopplas till andra selar eller motsvarande? ?
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Jag undrar också om homologisering, vem här godkänt hästtransportvagnar? En undring till hur säkras last i husbilar? Räknas djur som last?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Än en gång - homologerat - av vem och enligt vilka normer och för användning i vilka länder ? ? ? Hur får och kan selen inom ramen för denna homologisering kopplas till andra selar eller motsvarande? ?

Flatmates det verkar som att du vill att vi lyssnar på dig och bortser från tex statensprovninganstalt och liknande, men det är väl inte det du menar?
Din lösning verkar bra men vem har testat och godkänt den?

Lars
 
Toppen