• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med iPad

F

F.d. 7334

Guest
Hejpåer!
Finns här någon som förstår sig på iPad som kan hjälpa mig innan jag kastar in min nyinköpta i ett skåp och glömmer den?
Jag får det inte att fungera som jag vill, jag trodde man skulle ha den till att surfa med men det finns ju inte ens någon riktig webläsare, bara en inbyggd som inte duger till mycket.
Den går ju att använda för att kolla mail och läsa vissa enklare nyhetsidor, men om man ska använda mer avancerade sidor som t.ex. konfigurera en bil på biltillverkarnas websidor så händer inget alls. Inte heller går det att titta på särskilt många filmsnuttar, youtube funkar men inte mycket annat.
Kan det vara något som jag missat att installera? :confused:

Björn
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med iPad

Börja du med att söka lite här på Hbk:s forum, så hittar du hur mycket som helst att använda din Ipad till.

Men duger inte det...så släng du in den i skåpet!

//Tommy
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Browsern funkar på en majoritet av siter men det låter som om de flesta sidor du vill besöka använder Flash. Det är en teknik som sakta är på väg bort.
Det finns webbläsare som klarar flash, så sök på begrepp som exempelvis "bästa browsern för flash till ipad". Ni kommer att hitta flera förslag för det.

Det är en av fördelarna, gillar man inte de appar som kommer med från början så finns det massor av alternativ. Det kluriga är att hitta ett som man trivs med.

Jag har laddat ner ersättare för Safari (Chrome), epost (gmail) musik (Spotify), film (av hd player) och eböcker (stanza). Kort sagt; jag har ersatt de flesta av de appar Apple skickar med just för att jag inte tycker de räcker till. Men ersättarna klarar jobbet ypperligt. Nu känner jag inget behov av Flash, så jag har inget konkret tips om vilken app du skall välja i det fallet.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Så illa skall det inte behöva vara. Den inbyggda webläsaren (Safari) klarar väl det mesta. Själv föredrar jag dock Chrome p.g.a. Snabbhet och funktionalitet men det är nog mest en smaksak. Testa Chrome genom att installera den från iTunes, men du kan nog uträtta det du vill även med Safari om du tar dig tid att lära den.
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Oj, snabba svar! Tack!
Efter att ha googlat en stund på tipset om "flash" så är jag övertygad att det är problemet.
Jag har nu testat med att installera andra webbläsare.
Tyvärr så får jag det inte att funka med vare sig chrome, photon, puffin eller iSwifter.
Jag får väl surfa på min gamla dator tills vidare. Man får ju hoppas för Apple's skull att "flash" tas bort från webben inom en snar framtid.
Stort tack för tipsen i alla fall.

Björn
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Jag är övertygad om att Flash blir ersatt av html5 inom några år.
Många överger redan Flash då de av naturliga skäl vill att deras besökare skall kunna använda siten. :)

Några av de du nämnde skall klara flash (Puffin och Photon exempelvis). Kanske du måste ladda ner något tillägg inuti appen för att det skall fungera?

Som sagt ser inget behov själv. Jag besöker andra siter om jag råkar på flash på iPaden. :)

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med iPad

Det var längesedan som jag stötte på en hemsida med Flash som pga säkerheten ersatts med HTML5.

Tycker nog att Safari är väl så bra och snabb som Chrome i en iPad numera, det fanns brister i Safari som rättats till sedan version 6.
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Tack för tipset att söka på HBK efter andra användningsalternativ!
Plattan slipper skåpet tillsvidare, den kommer att få en tillfällig provanställning som navigator i husabilen.
Då får jag också lite annat att pyssla med en stund så jag inte bara sitter och surfar och retar upp mig.
:p

Björn
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med iPad

Gillar verklig en min Ipad. Snabb vid uppstart o enkel att hantera. Surfar gör jag nästan till 100% på min Ipad.
Brister finns. Flash är en av dom.
Sedan finns ett problem här på klubbens sida. När flera bilder ska laddas upp i ett inlägg så är det den sista bilden som laddas upp som då heter bild 1.

För min del så är ett komplement med PC ett måste.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med iPad

Flere websiter som er avhengig av flash har laget apper for komme inn på phone og plate markedet. Et eksempel på dette er Sports Tracker, med en nesten håpløs flash-basert web og brukbare apps for Android og iphone.
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Jag kan "off topic" meddela att "slänga i skåpet" inte var något alternativ.
Skåpet är redan knök fullt med inslängda impulsköp av alla otänkbara slag. :oops:
...en stor 6,5 hk snöslunga från "clas i sjön" t.ex. .....jisses! Hur tänkte jag då?
Köpa? Någon?

Björn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Till iPadens fördel kan kanske nämnas en fantastisk hårdvara med iFin iSkarp skärm, mycket petvänlig!
Synd på så rara iÄrtor.
iOS har väl Linux som kärna i botten vad jag hört? Kan man inte installera något annat OS än iOS på plattan?
Eller var det en ovanligt dum fråga?

Björn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med iPad

Sedan finns ett problem här på klubbens sida. När flera bilder ska laddas upp i ett inlägg så är det den sista bilden som laddas upp som då heter bild 1.

Jag har löst problemet om man vill ha med fler bilder genom att göra mellanlagring av bilderna, tex på en blogg eller liknande som endast används för detta. Då slipper man dessutom forumets begränsning av storleken som irriterar mig.

Exempel:
image-768286.jpeg


image.jpg
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Tjänare Knarrevik!

Har ett bekymmer, min Ipad, där jag laddat ner Navigon, som fungerar
klanderfritt,men helt plötsligt blir skärmen svart. Alla texter, typ hastighet,
mao all info som behövs, men ingen kartbild. Det går inte att göra något
under färd, utan man måste stanna bilen, och starta om från början. Då är det bra att ha bibliotek på ställplatser, och läggan in de igen.

Hoppas att Ni har samma underbara väder som jag har har under Viggen!

Ha de

Bosse HBK 1812
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Hjälp med iPad

Jag har kollat lite mer på detta med Flash och det verkar som detta inte stöds av nyare versioner av Androidplattor heller, Windows RT vet jag inte.

Det finns säkert sätt att krumbukta sig runt problemet men om man ska få det att funka utan handpåläggning med dessa websidor får man tydligen använda en vanlig dator.

Plattan har åkt in i ett skåp där den ligger och piper när det kommer mail, den tystnar väl när batteriet är slut.
Till våren får den bli navigatör.


Allt gott!
Björn
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med iPad

Svar till Sharky IV. Det hände mig ett par ggr när vi var nere i Europa nu i höst. Jag uppgraderade Navigon o paddan till IOs7 innan vi åkte. Jag släckte ned appen och startade om Navigon, navigeringsmålet var kvar.
Kommer inte ihåg om Navigon uppdateringen kom före 7:an.
 
Toppen