• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek D250S Dual installation?

J

Jarmo

Guest
Hej!
Har läst massor av olika osikter av rele byte etc etc.. här på forumet. Jag är bara båtbyggare som inte tycker jobba med el, bara att det ska finnas och fungera.

Kan jag koppla min Ctek D250S Dual direkt från generator. Via en 16mm kabel + och - under bilen i olika rör till caraget i bak i bilen, in i 250Dual och sedan in i bodelsbaterierna, 2st 122A Agm.

MVH: Jarmo
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

När jag ser att Rusken / Fred använder en omkopplare i stället för smart pass, tycker jag det verkar mer förnuftigt.
Men om du ändrar alla batterier till AGM, jag skulle gärna se testet.
Hittills jag tycker det är lite fegt att säga utan att kunna bevisa Dual 250S förträfflighet.
Hittills har det bara varit superlativ säljande påståenden om relationer med gamla batterier.

Felet ligger man inta tester och förblindade påstående vad säljaren sagt.
Gör några anständiga testet med urladning och laddning, - da vet ni något och kan anpassa sig till bättre batteri användning.

Min anpassning och testar genom 2 år och min äldsta AGM batteri är nu 3 år.
Jag kan inte fastställa minskande batterikraft 2.6 kw och 77% av nominell batterikapacitet.

Mätningar är kunskap - tro tillhör kyrkan'.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Relee som Rusken benytter er likt det relee "vi" andre bruker også. men hos oss styres det automatisk av D+ noe ikke Rusken får til p.g.a. at hans EBL reagerer for raskt og 0 stilles. Brukere med enkelte Concord modeller må også betjene dette relee manuet, av samme grunn og de har ikke EBL, men strømsystemet styres på en annen måte.

Jeg terenger ikke å huske på noe, alt skjer automatisk. Og omkoplingen fra SmartPass og til D250S skjer på det opptimale tidspunktet og ingen Ampere går "tapt".
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Jo visst Tor men priset syns stor skillnad.
Mer pris än som ett AGM - min storlek.
Jag användar ochså relä styrt av manuell bryter när spänningen blir permanent mer 14,6 volt och det kann det bli fort.
Relä mellan generator och alla batterier och det optimala avhänger när jag gör en liten stop eller stannar på en plats.
Det makter inget automatik att veta.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Tor - om du tittar på den gamla laddkurvan i bild 2.
Laddprocessen stannar i lång tid där kurven (svart) for gamla batterier går fort - men på AGM der går mycket snabbt imot fulladdat mer 14,5 volt, om man liter.
Dual 250S fördröjar laddning och processer, behöver AGM inte oftare än en gång varannan månad till halva år.
Absorberande Glass Matt - minimal kristallisation.
Der finns C-tek föråldrad och oförmåga att anpassa till nyare batterier.

PS C-teks beskrivning Generatorns laddkurva :rolleyes:
Nej det är batteriers laddkurva - batterier er kungen och nu er det kung AGM :) som bestämmer.
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Har kjørt med Ctek dcdc i presis 2 år nå, på mine 3 år gamle bly/syre batterier fra Exxide(Sønnak/Tudor), og tok de nå ut for service og vask.

Jeg har aldri opplevet så rikelig med strøm ombord noen gang som etter montering av Ctek laderen.

Jeg har heller aldri målt så god syrevekt på mine batterier i verkstedet. For to år siden på samme temperatur var syrevekten ca 1/4 del inne på den grønne sonen på måleren etter en lengre lading. Nå to år etter med normal bruk og ingen ekstra lading er syrevekten så bra at den er ca 3/4 inne på den grønne markeringen på syremåler. Er nå 10 grader i verkstedet og jeg avleser 1300 på måleren noe som tilsier at de er toppladet og har full kapasitet fortsatt. Aldri sett maken, og jeg tilskriver ctek laderen all ære for dette.

Utstyret Anbefales sterkt om den kobles korrekt og ikke slik Ctek beskriver oppkoblingen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Har kjørt med Ctek dcdc i presis 2 år nå, på mine 3 år gamle bly/syre batterier fra Exxide(Sønnak/Tudor), og tok de nå ut for service og vask.

Jeg har aldri opplevet så rikelig med strøm ombord noen gang som etter montering av Ctek laderen.

Jeg har heller aldri målt så god syrevekt på mine batterier i verkstedet. For to år siden på samme temperatur var syrevekten ca 1/4 del inne på den grønne sonen på måleren etter en lengre lading. Nå to år etter med normal bruk og ingen ekstra lading er syrevekten så bra at den er ca 3/4 inne på den grønne markeringen på syremåler. Er nå 10 grader i verkstedet og jeg avleser 1300 på måleren noe som tilsier at de er toppladet og har full kapasitet fortsatt. Aldri sett maken, og jeg tilskriver ctek laderen all ære for dette.

Utstyret Anbefales sterkt om den kobles korrekt og ikke slik Ctek beskriver oppkoblingen.

Återigen håller med även om pris-kontra nytta som alltid måste utvärderas. Ctek Dual och Smartpass ger (något) bättre laddning men kostar också en del. Ligga och pendla mellan 50-80% kapacitet kvar med minst 50Ah 230v laddare, stora AGM-batterier och elverk 1 timme väldigt effektivt vintertid.

Anders
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Brukere med enkelte Concord modeller må også betjene dette relee manuet, av samme grunn og de har ikke EBL, men strømsystemet styres på en annen måte.

Som Concorde-eier uten peiling på hva slags el-system jeg har betyr dette at det er ekstra komplisert å montere Ctek på Concorde? Evt vet du mere om hvordan det blir gjort på disse bilene?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Som Concorde-eier uten peiling på hva slags el-system jeg har betyr dette at det er ekstra komplisert å montere Ctek på Concorde? Evt vet du mere om hvordan det blir gjort på disse bilene?

På min Concorde Credo A825 Iveco 2009 satt det ett relä monterat i garaget, innanför väggen/lådan med elektroniken, som kopplade ihop start och förbrukarbatteriet (egentligen en +ledning från startbatteriet) som det gällde att bryta och dra + till ctek dual. Har inte kvar bilen så jag kommer inte ihåg mera än så.

Anders
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Som Concorde-eier uten peiling på hva slags el-system jeg har betyr dette at det er ekstra komplisert å montere Ctek på Concorde? Evt vet du mere om hvordan det blir gjort på disse bilene?
Slik som beskrevet her http://www.husbilsklubben.se/forums/t74815/ er helt klart den mest opptimale måte og montere D250S. Den manuelle aktiveringen av det ene rele kan gjøres automatisk med D+. D250S bør monteres så nære bodelsbatteriet som mulig, gjerne bare med 30.50cm ledning.Og denne monteringen gjelder for "alle" husbiler.

Kom hjemfra en kort tur nå og D250S gir 14,0V og 9,8A inn på bodelsbatteriet.
Kopler på 230V laderen som gir 14,5V og 10A inn på bodelsbatteriet.
Kopler ut D250S og starter motor, 14,4V og 3A inn på bodelsbatteriet.

Min D250S er nå ca 5 år gammel og selvsagt håper jeg den varer i minst 5 år til og da har den kostet 160kr/år og det de best anvennlige pengene jeg har brukt på husbilen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Slik som beskrevet her http://www.husbilsklubben.se/forums/t74815/ er helt klart den mest opptimale måte og montere D250S. Den manuelle aktiveringen av det ene rele kan gjøres automatisk med D+. D250S bør monteres så nære bodelsbatteriet som mulig, gjerne bare med 30.50cm ledning.Og denne monteringen gjelder for "alle" husbiler.

Kom hjemfra en kort tur nå og D250S gir 14,0V og 9,8A inn på bodelsbatteriet.
Kopler på 230V laderen som gir 14,5V og 10A inn på bodelsbatteriet.
Kopler ut D250S og starter motor, 14,4V og 3A inn på bodelsbatteriet.

Min D250S er nå ca 5 år gammel og selvsagt håper jeg den varer i minst 5 år til og da har den kostet 160kr/år og det de best anvennlige pengene jeg har brukt på husbilen.

Jag kopplade inte in den så "komplicerat", varken i Concorden eller i nuvarande Weinsberg Lev 4x4.

På Concorden gick jag som sagt förbi skiljereläet och drog den kabeln direkt till Dual/Smartpass, som också var monterad bak vid förbrukningsbatteriet. Fick flytta en +ledning på reläet för att få + på den och få korrekt visning av om batteriena var ihopkopplade eller ej i Concordes interna display

På Weinsberg sitter förbrukningsbatterierna mellan EBL och Motor så där kapade jag +ledningen från motor/startbatteriet till EBL och drog den till Dual i stället.

Så inget avancerat även om det blir en del grova kablar som skall kopplas mellan Dual/Smartpass och batterierna.

Har fungerat bra under flera år. Enda nackdelen är att startbatteriet blir av med 230V-laddning eftersom EBL inte mera har en direkt koppling tillbaka till startbatteriet men det ser jag inte som något problem varken i bil eller båt.

Anders
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Mange takk til Anders og Tor!

På Concorden gick jag som sagt förbi skiljereläet och drog den kabeln direkt till Dual/Smartpass

Er dette jeg har tatt bilde av det skiljereläet du brukte? Eller må vi skru av dekselet og lete bak alle bokser og paneler?
 

Bilagor

  • SAM_1691.JPG
    SAM_1691.JPG
    42,5 KB · Visningar: 540

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

På koplingsskjema til Rusken, kopler man av + kabelen til bodelsbatteriet og koppler den på + inn på D250S og en ny kabel fra + ut på D250S og til + polen på bodelsbatteriet.

Siden D250S bryter forbindelsen når generatoren slutter og lade, må det koples inn et relee som opprettholder den forbindelsen. Et rele som bryter forbindelsen til D250S for å hindre at det oppstår en sirkelstrøm gjennom D250S. Begge de relee er det vekslerele med 87a på Ruskens skjema.

Slik er det koplet i min nåværende bobil og slik hadde jeg i min forrige. Rusken har koplet inn et ekstra relee som gjør at han styrer manuelt slik at ikke EBL blir strømløs et splitt sekund og kopler ut, mens vekslerelee veksler. Et slikt rele har også endel Concordeiere koplet inn, eller bare satt en bryter på 86 på det andre relee, slik at det styres manuelt og ikke automatisk. Det har gått i noen tilfeller.

Ved å kople på denne måten vil all strømmen som går igjennom D250S gå til lading av bodelsbatteriet og strøm til bodelen som f.eks. kjøleskap, lys og varme ta strøm fra generatoren. Alt elektrisk utstyr på bobilen virker som orginalt og EBL eller annet elektronisk utstyr på bobilen vil ikke få for høy spenning forsi spenningen på D250S øker p.g.a. tempraturen.

Det er så bare og demontere 3 ledningsforbindelser og skru ut D250S og releer så er husbilen tilbakestilt til orginalt.

Er ikke enig at dette er komplisert, det er bare helt genialt for å få opptimal lading av batteriet og at ikke all strøm som skal gå til bodelen går gjennom D250S og kansje bare 5A av de 20A går til å lade bodelsbatteriet.

Slik er det f.eks. Ctek support anbefaler å kople D250S, helt meningsløst. Har flere e-poster til Ctek spurt om de kan intigrere den funksjonen releene vi kopler inn gjør. Slik at det blir enda enklere og montere D250S på en optimal måte. De har aldri svart meg dirrekte på det spørsmålet, men bare en masse tåke rudt det.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Mange takk til Anders og Tor!
Er dette jeg har tatt bilde av det skiljereläet du brukte? Eller må vi skru av dekselet og lete bak alle bokser og paneler?
Som du kansje forstår ville ikke jeg montert D250S der, fordi da vil strømmen som går gjennom D250S fordele seg til forbruksstrøm i øyebliket i bodelen som f.eks. 15A til kjøleskapet (om AES er på) og kansje 3A til lys/eller varme og det er kun 2A igjen til å lade bodelbatteriet.

Nå har jeg forstått at Anders hadde også smartpass og da er maksimalstrømmen 80A gjennom D250S og da er det strøm nok. Men det er noen meter ledning frem til batteriet og mange kontaktpunkter som kan gi spenningsfall og dårlig lading til bodelsbatteriet, samt faren for for høy spenning.

Monter D250S så nære bodelsbatteriet som mulig og kople inn et vekslerelee og få optimal lading til bodelsbatteriet. Det er det beste og ikke langt unna det enkleste også.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Takk igjen Tor!

Tror ikke jeg gjør monteringen selv men vil helst skjønne fordeler og ulemper med det montøren og Ctek anbefaler vs Rusken/Anders/Tor og andre her på HBK. Så kan jeg forklare hvorfor jeg vil ha Ctek rett på batteriet.

Fabelaktig! :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Mange takk til Anders og Tor!



Er dette jeg har tatt bilde av det skiljereläet du brukte? Eller må vi skru av dekselet og lete bak alle bokser og paneler?

Som sagt har inte kvar Concorden men är ganska säker på att det är det reläet.

Tor, nu sitter detta relä nära batterierna i Concorde, och dessutom monterade jag dual direkt vid battetierna och förlängde + kabeln.

Precis som du säger har jag med smartpass, annars tycker jag mycket av ide'n fallerar. Och då blir det problemet ni försöker kringå med releerna orelevant. Under 4 år inga problem med för höga spänningar, dessutom spänningsfall i ledningarfrån batteri till förbrukare.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Ved å benytte releer vil som sagt husbilens elektriske anlegg fungere 100% orginalt og en vil få 100% ut av D250S til å lade bodelsbatteriet.

All strøm som går gjennom D250S går til lading ingen ting går tapt og man vil ikke få så mye nytte av Smartpass før batteribanken nærmer seg 200Ah eller mer.

Med releene vil startbatteriet bli ladet med 230V laderen om den funksjonen er original og ikke minst de husbilene som har sammenkopling av startbatteri og bodelsbatteri inntil batterispenningen er ca.12.5V vil også fremdeles ha denne funksjonen. Og dermed ha en ca. 10-15Ah mer kapasitet til forbruk.

Inntil Ctek bygger inn de releene i D250S er det den koplingen som gir mest effekt av D250S. Alle andre koplinger vil være “litt” eller veldig “mye” dårligere å kople D250S slik at den er parallell med orginalladingen vil være omtrent bortkastet.

Men alle koplinger vil være bedre enn originalt og dermed vil vel alle merke en forbedrig og kunne si at det funger utmerket J Mitt budskap er hvorfor ikke gjøre det 100% med en gang og bli kjempefornøyd J
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

På koplingsskjema til Rusken, kopler man av + kabelen til bodelsbatteriet og koppler den på + inn på D250S og en ny kabel fra + ut på D250S og til + polen på bodelsbatteriet.

Siden D250S bryter forbindelsen når generatoren slutter og lade, må det koples inn et relee som opprettholder den forbindelsen. Et rele som bryter forbindelsen til D250S for å hindre at det oppstår en sirkelstrøm gjennom D250S. Begge de relee er det vekslerele med 87a på Ruskens skjema.

Slik er det koplet i min nåværende bobil og slik hadde jeg i min forrige. Rusken har koplet inn et ekstra relee som gjør at han styrer manuelt slik at ikke EBL blir strømløs et splitt sekund og kopler ut, mens vekslerelee veksler. Et slikt rele har også endel Concordeiere koplet inn, eller bare satt en bryter på 86 på det andre relee, slik at det styres manuelt og ikke automatisk. Det har gått i noen tilfeller.

Ved å kople på denne måten vil all strømmen som går igjennom D250S gå til lading av bodelsbatteriet og strøm til bodelen som f.eks. kjøleskap, lys og varme ta strøm fra generatoren. Alt elektrisk utstyr på bobilen virker som orginalt og EBL eller annet elektronisk utstyr på bobilen vil ikke få for høy spenning forsi spenningen på D250S øker p.g.a. tempraturen.

Det er så bare og demontere 3 ledningsforbindelser og skru ut D250S og releer så er husbilen tilbakestilt til orginalt.

Er ikke enig at dette er komplisert, det er bare helt genialt for å få opptimal lading av batteriet og at ikke all strøm som skal gå til bodelen går gjennom D250S og kansje bare 5A av de 20A går til å lade bodelsbatteriet.

Slik er det f.eks. Ctek support anbefaler å kople D250S, helt meningsløst. Har flere e-poster til Ctek spurt om de kan intigrere den funksjonen releene vi kopler inn gjør. Slik at det blir enda enklere og montere D250S på en optimal måte. De har aldri svart meg dirrekte på det spørsmålet, men bare en masse tåke rudt det.


Hej Tor H
Okej! Jag är intresserad, mycket intresserad av vad du skriver om det här med relä osv, men jag har svårt att förstå Norska, i synnerhet tekniska termer.

Så här vill jag ha det: Allt ska skötas automatiskt. Generator går och laddar startbatteriet och när det är fullt, går laddning till bobatteriet 2x122A, det är viktigt för oss att startbatterit alltid har full kapasitet. Använder EBL till laddning vid nätdrift. EBL laddar start och bobatteriet i nätdrift. Stort + om det går att köra kyl, Truma osv från generator vid körning, men ingen måste. Jag har svårt det här med el, och orkar inte heller att förstå, vill bara att det ska fungera. Sparar mina krafter till annat.

Så här har jag det: Generator 110A. Startbatteri (75A) under förarsäte (Ford 06) Bodelsbatteriet i garage, D250S bredvid bobatteri. Har dragit 16mm + kabel ca 5,5m från startbatteri till bobatteri med 30A säkring vid bobatteri. Inköpt 6mm - sladd, ej dragen än, kom hem från Gotland sent igår kväll. 6mm - sladd ska dras från startbatteri till D250S i garage.

Hur göra nu: Relä, skiljerelä etc. Behöver inte vara det billigaste, ska vara pålitlig. Jag antar att det ska vara vid startbatteri. Vilken relä? Jag har Kama/Biltemakatalog om det underlättar. Ska det vara fast i + eller - kabel? Hur gör jag nu.

Det var en mycket trevlig resa, även om det regnade en del. Håller på att tvätta bilen nu, det är så mycket ko och får skit i underredet, så att bilen luktar satn.. helv...
Men vi ska tillbaka igen men ska köpa först innerskärmar till bakhjulen (tvillinghjul) Har till framhjulen. Jag kan intyga att det inte räcker med bara innerskärmar fram, stön..:)

MVH: Jarmo
 
Toppen