• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

och den ultimata familjebilen är ???

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Vi har haft en Argos 747 nu under två säsonger och är helnöjda. T.ex. barn som skall sova i alkoven är inte med och begränsar utrymmet vid sittgruppen som fallet är med taksängen som fälls ner. Alkoven ger också fint skydd mot solen i förarhytten.
Argos har gott om plats och förvaringsutrymmen. Den är dock "lågt byggt" så att vi höjde bilen några cm. genom byte av fjädrar för att få mera avstånd till marken vid farthinder mm. :spinny:

Det lät VÄLDIGT intressant !!!!

Det som är vårt största frågetecken med 747:an är just markfrigången, som kan ställa till problem. Annars verkar den perfekt i våra ögon.

Visste inte att det gick att höja bilen, låter riktigt bra !

Det är just sånt här som är ovärderligt med forum som detta, man får reda på saker man inte hade en aning om.

Hur mycket höjde ni den, och hur mycket går den att höja ?

Vad kostade det, om man får fråga sånt ??

Har ni märkt några negativa saker med att höja bilen, typ köregenskaper eller något annat ?

För det har som sagt varit våran största oro med just denna bil, men går det att fixa så blir det en kanonbil i våra ögon.

Mvh Peter
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Vi är ett gäng här i Sverige som kör Argos och träffas ibland och utbyter erfarenheter och umgås. Jag vet att det är flera i gänget som bytt fjädring och är väldigt nöjda. Jag tror de har höjt den ca 8cm, men de får väl svara själva på det. Priset har varit mellan 5000 - 8000 kr. Det står även på vår önskelista att göra det.

Sen när det gäller årsmodeller så skulle iaf inte vi i vår familj vilja ha den nya Argosen. Den är väl snygg och flärdfull, men jag tycker att man har gjort t.ex köket sämre. Vad är det för nytta med att ha två nivåer på köksbänken? Kanten är kraftigt rundad utåt, man kan inte använda den ytan till nåt, kommer det vatten där rinner det ju ner på golvet direkt. Dörren till toan är en skjutdörr. Dels tycker jag det ser fult ut, sen verkar det vara väldigt opraktiskt. Föredrar ett riktigt rum med dörr till en toalett. Sen är det ett skåp mindre i bakre sovdelen. En öppen hylla i färdriktningen kan man ju aldrig ha nåt i.:wub:
Det som jag gillar är den gräddfärgade skinnklädseln, den ser ljus och fin ut, men sen vet jag inte om den är känslig för spill, det förekommer ju en del av den varan när man har barn med sig.
Golvet i den nya gillar jag inte, en sträv yta som verkar svårare att hålla ren. Plastmattan i vår är väldigt lätt att hålla ren.

Det är ju säkert så att de som har den nya är nöjda med allt, man är ju som sagt olika!
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Det är exakt så som vi också känner, och därför letar efter en 09:a istället för en senare modell.

Speciellt köket och toaletten tycker vi också är bättre i de tidigare årsmodellerna. Men alla är olika så det finns nog de som tycker precis tvärtom, och tur är väl det. Annars skulle det bli omöjligt för oss att hitta en 09:a...
;-)

Men stämmer priset så är det värt varenda krona, och kommer garanterat att bli något av det första vi kommer att försöka fixa till.

Är det något annat som man ska kolla när man tittar på en begagnad 747:a ?

Vad har de för fel och brister man bör kolla efter ?

Mvh Peter
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Inget särskilt jag kan komma på nu, men kolla allt som normalt gäller vid husbilsköp, fukttest mm. Chassiet motor, mm. Nån i Argosgänget har haft ett jordfel, beroende på slarvig kabeldragning under bilen, nån hade råkat ut för att toan lossnade ::wub:
Vi har haft en garagelucka som inte tätat riktigt och det har kommit in regnvatten. Kanske bättre att du startar en ny tråd med en rubrik typ "vad har Argosägare haft för fel på sina bilar" eller nåt i den stilen så kanske fler skriver om sina erfarenheter.

//Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

På 09 chassiet er det mulig å få bygget om til full luftfjæring, en for da mulighet til å senke 5-6 cm fra "normal" kjørehøyde og løfte 7-8 cm. Ved trykk på en knapp så justeres høyden slik at bilen står så nær vater som parkeringen tillater. Trykk på et par andre knapper og bilen løftes maksimalt slik at en kan komme trygt av og på en ferge. Under kjøring så juteres det til normal høyde når hastigheten overstiger 15 kmh.

Jeg har ikke prisen, men kontakter en Goldschmitt Technic Centre så får en et tillbud. Ombyggingen tar en dag.

Lyst skinn kan en bytte til når det orginale trekket blir slitt, kostnaden ved ettermontering på rett sted er ofte lavere enn hva det koster å få det levert på en ny bil! Velger en et kvalitetsskinn (svensk nöt) og gir det en omgang med skinnpleie så fester inget søl, en kan tørke av med en fuktig klut.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Knut.
Var någonstans skulle ett sådant ställe för omklädning vara?
//Lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

I fjol höst lät jag klä om soffgruppen i min bil och tog då in offerter dels från Svenska Dynor utanför Umeå och dels från Flatmo i Kälarne.

Här går det se resultatet http://www.husbilsklubben.se/forums/t65794/

Prydligt hantverk, men jag kan ändå inte reservationslöst rekommendera företaget. Skicka mig ett mail om du vill veta mer.

aake
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Vi hade lite problem med vår Argos 747 efter att ha bytt till starkare framfjädrar som lyfte upp framvagnen i 5 tons bilen med ca. 6 cm men också sänkte bakpartiet lika mycket. Medicinen var att låta Bossings i Linköping omkugga fjäderstavarna (torsionsfjäder) i båda bakaxlar (boggie bil) och byta till längre stötdämpare bak. Bakvagnen kom nu upp 3 cm jämfört med läget före byte av framfjädrar. Nu känns den annars så lågtbyggda Argos riktigt bra på vägen och risken att skrapa baken minskar. Argosen blev således lite mindre framåtlutad och behöver inte pallas upp lika mycket för att regnvatten skall rinna bakåt på taket.
Sammantaget blev kostnaden för förstärkta Bossing framfjädrar och fjäderben fram + spänning av torsionsfjäder + byte till 4 st. längre AL-KO 250 L stötdämpare bak 18 800 kr.
Hör med Bossings vad som är bäst för din bil.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Brukte selv G+S Polsterbau i Pfaffen Swabenheim på vår forrige bil, det er de som syr all polster for Carthago, Eura og endel andre. For vår Flair ble kostnaden den gangen omlag €500 mindre enn N+B hadde som tillegg i prisen ved valg av skinn i stedet for stoff. Regn med å tilbringe opp mot en uke i området. Første dag velger en hvilket skinn/stoff en vil ha og det tas mål - skinn som ikke er på lager bestilles og kommer i løpet av en dag.

Selve jobben for alle sitteplasser og polsterkanter tar 2 dager.

Die Polstermacher - Start for mer info.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Knut.
Kommer du ihåg ungefär vad det kostade? Jag har kontaktat firman för att få ett pris?
//Lars
 
F

F.d. 25090

Guest
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Hej!

Har ni tittat på Frankia?
De flesta frankior som rullar i Sverige är helintegrarade men det går att få tag på med Alkov, som jag ser som ett måste om man vill ha en bra familje bil.

Vi Kör runt med en Frankia A 840 BD och letade länge innan vi fan rätt typ av husbil, va som ni också inne på 747 men vi kände att vi ville ha dom vändbara stolarna fram och den stora sittgruppen som frankia har.

Vi har har två killar 6 & 8 år.
Killarna sover i alkoven ovanför förarstolarna med fötterna framåt, så på kvällen när barnen lagt sig så sätter vi på en film, vi sitter i dom goa förarstolarna och barnen ligger i alkoven och kan somna utan att vi behöver flytta på dom.
Själva sover jag och min man i en go dubbelsäng (på tvären) bak, men Frankia har fler varianter av sovrummet bak. BD = tvärbädd, FD = säng på sidan (fransk) GD = långbäddar och QD = queenbed (men den är inte så vanlig i alkovbilarna) ED= våningsäng (som vuxna kan sova i över sängen i... 90ch bredd)

Lycka till med letandet, tillslut finner ni rätt bil.. :)

Kram
Laila:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Det var i 2006, og det kostet €3500 for beste kvalitet skinn i en Flair 6700 iLTA. Skinnet var svensk nöt, valgt for sin janme kvalitet - kunne spart en del på en billigere kvalitet. Fordelen med høy kvalitet på skinnet er at det ikke slites så fort som billigere skinn. Sølte en gang en god del rødvin i enne setet, tørket opp sølet og det var det hele. En skvett vinagrett (olje og vinager) etterlot en fettflett som forsvant i løpet av et par dager.

Vedlikeholdet av skinn er enkelt, skal en gjøre det stort så går en over det hele med et lærpleie middel en gang i året, selv gjør jeg det med 2 år mellomrom. Er det noe smuss så går jeg over med sadelsåpe først og deretter Effakt lærpleie (kjøper dette på rideutstyr butikker). Normalt bare en rask omgang med lærpleie - tar meg under en time på dagens Flair 8000 iCEB (omlag samme størrelse som en 747).
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Oj, förlåt...

Det vi ska använda den till är att i första hand inte bo på camping. Utan alltså fricampa med den, och bara ta in på camping när vi "måste".

Tänker åka runt med den rätt mycket, även turer utomlands finns med i planerna.

Sen vill vi inte vara för beroende av ställplatser heller, utan "klara oss själva" så mycket det bara går.

Hej igen Peter…

Precis så använder vi bilen, nästan bara fricamping, 3-4 personer. Bilen är en komplett rullande sommarstuga. Är man bara två, ännu bättre, var sin dubbelsäng precis som ett riktigt dyrt hotellrum :)

Skrev i din andra tråd förut då glömde jag att jag bytt framfjädrarna, skulle jag gjort detta idag då hade jag nog satt i luftfjädring fram, då hade jag nog nästan aldrig behövt klossar.

Någon skrev om storleken och där är vi ju olika som människor. Gillar du stora bilar så är det inget problem! Tycker du att redan en Van är stor då kan det kännas jobbigt. Jag och familjen har dock alltid kommit dit vi tänkt oss, det är ju inte bredden som är stor utan längden så det påverkar inte så mycket. Någon gång kanske vi fått gå några meter extra men bilens komfortabla utrymmen överväger detta med flera 100% :)

Mvh Torbjörn
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Kan man fixa luftfjädring båda fram och bak på den ?

Skulle nämligen vilja kunna höja bilen lite ibland, så risken att skrapa i blir mindre vid ojämnheter, färjor och så.

Mvh Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Fiat 250X med ALKO bakstilling har muligheten for 4-kanals full-luftfjæring, Goldschmitt Technic Center kan installere.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Skulle funger på alle 2008 og nyere, for de fleste fra 2007 modellene.

Chassiet kom allerede i 2006, mener det var på sommeren slik at for husbiler ble det modellår 2007.

Fiat Ducato – Wikipedia

For endelig beskjed så må en ha Chassi/ VIN nummer - ta kontakt med en av GTC avdelingene for endelig beskjed og pris.
 
F

F.d. 50120

Guest
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Hei .det er ingen problem å hyra en argos 747 i tyskland .vi har kjøpt vår som har gått som leiebil hos Holiday mobil i celle .betalte 59000 euro .da har den ac i bodelen ,vinterhjul,oyister parabol,auto clima i bilen, og har kjørt 2500 mil .bilen er da 1år gammel. det er 3l motor 177hk og automat låda .vi er veldig fornøyd med bilen .vi er en familie på 5 .3,10 og 14 år er barna og alle sover i alkoven .dette synes vi er den perfekte familie bilen :)
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: och den ultimata familjebilen är ???

Hej vi har bytt bort våran lmc 671g -06 till en hobby spinx -10 den är rymligare och med långbäddar och enormt garage och 3t drag passar den oss som är barn o hund familj perfekt
 
Toppen