• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Hej igen.
Min erfarenhet efter köp av fyra husbilar ( tre beg och en ny) är att bilarna med utrustning är komplexa produkter. På alla mina bilar har det varit saker som har hänt och som behövs bytas eller justeras. Visst får man vanligen garanti i tyskland också om man köper av en handlare därnere men det är då långt till verkstaden. Att importera tycker jag prismässigt skall jämföras med ett köp av en privatsäljare härhemma för att bli rättvist. Då är prisdifferansen betydligt mindre. Jag har fått bra hjälp från den svenska handlaren på de tre bilar jag köpt här men för den jag importerade fick jag betala endel till verkstaden som gjorde de justeringar som behövdes. Det var inte något stort problem men kostade pengar som man bör ta med i kalkylen. Jag har haft endel saker som behövts åtgärdas också på min senaste bil som var ny då den köptes för snart två år sedan. Där hade det inte varit så kul att ha säljaren i tyskland. Nu fick jag all hjälp jag behövde från husbilslandet och det visade tydligt värdet av att ha en bra och serviceinriktad handlares stöd också efter att affären gjorts. Visst jag hade troligen fortfarande varit på plus om jag köpt bilen direkt i tyskland men hade då troligen varit ännu mera gråhårig än idag efter att åkt fram och åter för felsökning och justeringar.
Mervärdet att ha rätt svenska handlare i ryggen sätter jag till minst 50 tusen, kanske mer.:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

På "åtgärdsgrejor" så är det ju så klart bra att ha handlaren i närheten. Garantierna är ju de samma. För uppgraderingar av programvara, flytt relä som var på en recall lämnade jag till Kroons i Borlänge, ett par minuter från jobbet. Kostnadsfritt då Fiats garanti gäller över hela Europa.
Men man läser ju om många som köper nere i Skåne och bor i Stockholm. För egen del så spelar Tyskland eller Skåne ingen roll, för långt bort oavsett, skulle för övrigt inte åka till Stockholm (20 mil) heller för åtgärder.

Endast där handlaren ska byta något, snickra etc eller om man har tummen mitt i handen tjänar man (bekvämlighet) på att handla lokalt. Toa, kyl, spis etc alla har ju sina egna garantier.

Oftast så är Tyska handlare väldigt generösa.

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Mina två senaste husbilar har jag köpt i Tyskland, den senaste av en handlare och den näst sista privat. Inga som helst problem med privatköpet, det finns faktiskt fortfarande klassiskt ordningsamma tyskar!

Inte endast bilarna utan all möjlig extrautrustning blir billigare i Tyskland, exempelvis dieselmotorvärmare, bränslecell och luftfjädring.

Visst vore det bra att ha säljaren på närmare håll, men för mig som inte enbart kräver allmän vinterduglighet utan även fyrhjulsdift, lågväxlar och diffspärrar så finns nästan inget utbud inom landet. Inte sedan jag 1992 lät Pillos i Skillingaryd bygga nytt på ett fyrhjulsdrivet chassie har jag kunnat köpa något optimalt här hemma.

När jag köpte min nuvarande LEV så fanns visserligen en motsvarande bil till salu i Sverige, men den gick inte få eftermonterad med tillräckligt kraftigt drag här hemma. Inga problem att få motsvarande bil med drag för 2 ton i Tyskland.

aake
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Om ni köper en bil i Sverige så tag kontakt med tidigare ägare och fråga dem om bl.a. varför de bytte/sålde bilen.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Har funderat på att leta reda och ta hem en 09:a från tyskland.

Men kan ju absolut inget alls om det.
Sen gäller det ju att förstå språket också, så man verkligen förstår vad för utrustning och så det är på bilen, så man inte köper fel.

Kan man sen inte ett ord på tyska heller gör det ju inte saken lättare precis...
;-)

Så tror inte jag skulle klara av hela proceduren med att importera en vagn tyvärr.

Men man har ju hört att det finns mycket pengar att spara på det.

Mvh Peter

Hej Peter…

Köp din bil i Tyskland inga problem! Köpte min Argos hos RC i Mannheim, stor Bürstner handlare som nästan alltid har Argosar. Tyskarna kan engelska och är mycket vana att exportera de vet precis vad du behöver för dokument. Tänk på att du kan pruta när du kommer ner, speciellt om du har en del cash med dig.

Pengarna du sparar kan du använda till att köpa utrustning för(eller kanske bara spara). Åk först lite med bilen så kommer ni på vad just ni saknar i bilen, vi har ju alla olika behov. För våran del så var det en EFOY bränslecell som var viktigast, dyr men kanon att ha.

Lastvikten är säkert inget problem, möjligen det att det finns så mycket utrymme så lastar man bara in och in! Då kan ju det hända att man passerar vikten men använder man hjärnan så är det inget problem.

När det gäller service har jag fått hjälp och eventuella delar snabbt från RC.

Vi är ju många som åker Argos i klubben och några stora fel på bilen finns egentligen inte. Mest lite små fix här och där. Det som tagit slut på min 09:a är bodelsbatterierna, är de inte bytta räkna med nya(Biltema ca 1500Kr x 2), efter 5000 mil så får jag byta framdäcken under nästa säsong, bilen har kamkedja så inget byte av den, kolla backkameran min blev fuktskadad.

Personligen gillar jag att fixa lite så jag har byggt om barskåpet till garderob, lådan under kylen blev sko förvaring, har byggt in ett värdeskåp, utrustat bilen med larm och bytt ena takluckan till lucka med fläkt, har även kopplat på några element extra på värme ledningen och bytt alla lampor till LED. Inget av allt detta är "nödvändigt" för att ha det trivsamt i Argosen men kul är det om man har kli i fingrarna.

Lycka till med ditt köp och ta nu mod till dig att importera en Argos, bara det är ett äventyr som man njuter länge av. Själv tjänade jag 320 000kr på min import av bilen 2009 som då var ny.

Torbjörn :):):):):):):):):):)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Off topic; Vår Chausson kommer också från rc Mannheim (tysklands största på Chausson). Säg till så får du bo i husbilen så kan du bekanta dig med den och slipper hotel. Finns Lidl och "Sibylla" alldeles bredvid. Hyrbilen som du hämtade ut på flygplatsen i Frankfurt lämnar du i närheten (ABB kontor, 35:- taxi).

Peter :)
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Nu finns det en Argos utlagd på Blocket kl 18.50
Lennart

Var faktiskt och tittade på den i helgen.
Åkte hemmifrån 08:00 och kom hem 20:00, så det blev en heldag...

Den var väl rätt ok, med tanke på att den inte är ny.

Lite repor, sprickor, slagmärken utvändigt, och fastlimmade saker inne. Både på väggar och en vit bunke på köksskivan, som var väldigt dumt placerad.

Men annars var den ju bra utrustad och så.

Men sen har vi ju haft lite kontakt ang att ta hem en Argos från Tyskland, och då får man ju en betydligt nyare bil med mindre mil på, för de pengarna.

Men då blir det ju med det nya köket och den nya toan, som vi inte är jätteförtjusta i.

Så nu har vi något att fundera på...

Mvh Peter
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Men hur resonerade Ni angående garantier och så ?

Köper man här hemma så får man ju i alla fall en viss garanti på bilen. Det kanske man även får när man köper bilen i tyskland också ?

Mvh Peter

Det är egentligen bara det som hör till själva bodelsbygget som du inte har någon garanti i Sverige på. Resten av allt löst, typ kyl, frys m.m. kan du bara höra av dig till respektive företag så tar de sitt ansvar för sina produkter. Och vad gäller själva chassiet så gäller garantin på alla Fiatverkstäder här i Sverige.
Vi har resonerat som så att om något allvarligt fel på själva bodelen skulle uppstå så tar vi väl en sväng ner till Tyskland och får det åtgärdat istället för att besvära någon svensk Burstnerverkstad. Vi har ändå tjänat så många hundratusen på köpet så det är inget i det stora hela.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Men sen har vi ju haft lite kontakt ang att ta hem en Argos från Tyskland, och då får man ju en betydligt nyare bil med mindre mil på, för de pengarna.

Men då blir det ju med det nya köket och den nya toan, som vi inte är jätteförtjusta i.

Så nu har vi något att fundera på...

Mvh Peter

Bürstner Argos 747-2 Top Ausstattung as Alcoves in Kamenz

Bürstner Argos 748-2 *Doppelboden*ALDE* as Alcoves in Sande
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50120

Guest
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Hei .vi kjøpte vår argos 12 mod hos holidaybobile i celle tyskland .han snakker engelsk og har kontroll på hva som trengs av papirer .selgeren fikset alt av papirer ,ingen problem å importere selv
 
Toppen