• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppslukt inne i bilen.

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Detta ämne har säker avhandlats ett otal gånger men jag frågar ändå!
Jag har en ganska liten avloppstank i min VW California men trots att jag sköljt avloppet med rent vatten, både kallt och varmt, så luktar det från avloppet. Vad för medel anser ni att jag ska använda för att få bort lukten?
Elisabeth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Om det inte redan finns, så börja med att sätta in ett vattenlås under vasken/vaskarna.

Något medel som helt hindrar odören finns inte, så bäst är att tömma tanken så snart möjlighet finns.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Om man installerat vattenlås så får man även lov att hälla i en skvätt karburatorsprit (spädd till 50% räcker gott) i varje avlopp efter det man tömt allt så gott det går.
Så gör jag eftersom jag brukar kallställa bilen om jag inte räknar på att använda den under de närmaste vinterdagarna. Detta trots att jag inte har några vattenlås utan nöjer mig att sätta proppar i alla avlopp när bilen är i drift, vilket även det fungerar rätt bra.

aake
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Jodopax som finns hos bland annat hästtillbehörsbutiker tar bort all odör inom ett par minuter en kapsyl räcker att slå i avloppet detta medel används i djurstallar och ladugårdar miljövänligt till skillnad mot ex.Klorin ett annat plus är att du har ett utmärkt desinfectionsmedel med på resan ,kom till användning i somras då en husbilsgranne skurit sönder foten på havstulpaner.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Jodopax som finns hos bland annat hästtillbehörsbutiker tar bort all odör inom ett par minuter en kapsyl räcker att slå i avloppet detta medel används i djurstallar och ladugårdar miljövänligt till skillnad mot ex.Klorin ett annat plus är att du har ett utmärkt desinfectionsmedel med på resan ,kom till användning i somras då en husbilsgranne skurit sönder foten på havstulpaner.

Miljövänligt? Kan någon som förstår kemi/toxikologi läsa produktbladet (spec punkterna 6, 12 & 13) och förklara. För mig låter det inte särskilt miljövänligt.
www.ridsportonline.se/dokument/varudeklaration_130250.pdf
Vi använder jodopax i toan för det är väldigt effektivt, men har aldrig trott att det var särskilt miljövänligt. När jag nu läser produktbladet börjar jag undra om det är särskilt klokt.
Nån förståsigpåare som kan förklara?
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Läser man produktfakta till det klor i koncentrerad form som vattenverken dagligen tillsätter vårt dricksvatten är inte heller det något som vattenlevade varelser vill simma i Jodopaxen är koncentrerad därför räcker en kapsyl väl till en gråvattentank
den är biologiskt nedbrytbar,därför finns ett bäst föredatum på flaskan,men den är potent och som sådan skall den i denna form naturligtvis hanteras därefter, läs mer på Apotekets hemsida.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Oberoende av stamlösningens styrka så krävs det rimligen en bakteriedödande koncentration för att preparatet skall ha någon effekt i de kanske mer än 100L vatten som avloppstanken rymmer och det skulle inte kännas bra att tömma ut detta på gräsmattan. Ssk inte som vår gräsmatta gränsar till en älv med bra fiske.

Inte heller har vi klor i vår egna vattenbrunn och om jag inte minns fel så inaktiveras klor snabbare än jod.

I vilket fall är problemen med lukt fullt möjligt att bemästra utan att ta till gifter! Vad gäller gråvattnet genom att primärt inte spola ner matrester i slasken (ssk mjölk är lömskt; jag torkar ur innan jag diskar), genom att använda proppar i avloppen och ev. genom att montera vattenlås. Toaletten luktar inte besvärande sedan man installerat SOG.

aake
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Avloppslukt inne i bilen.

Potatisvatten och pastavatten innehåller också mycket näring som de små liven gillar. Det brukar jag hälla ut på lämpligt ställe ute.
Här i Karlstad använder inte Vattenverket klor i vattnet, de slutade med det för många år sedan.
 
Toppen