• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lever ni i bilen som ni gör hemma?

F

F.d. 52920

Guest
Själv så duschar jag endast med utomhusduschen eller på camping/ställplats med den servicen.
Även ett dopp i sjön funkar bra sommartid.
Detta för att jag inte litar på att bilen är lika skyddad mot fukt som badrummet hemma.
Utomhusduschen måste vara en GRÅ-zon då vattnet inte töms i en gråvattentömning :wideeyed:

Sedan är det dricksvattnet som jag aldrig dricker utan att det kokats upp ,är man sjåpig eller gör jag rätt?

Vill helst inte steka i bilen , då matoset inte dras ut effektivt av fläkten.
Det hela blir lite dinky toy , men vi älskar ändå husbilslivet.

Trevlig Lördag!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Vi böt från husvagn till husbil för 11 år sedan mycket för att den sanitära delen inte kunde matcha husbilen. Med det menar jag mängden vatten bla annat.

Därför blir mitt svar: alla resurser som finns i bilen används inkl toa så ofta det behövs.

Fredagkvällar när vi sticker ut med bilen blir det ibland oduschade för att komma iväg snabbt o då blir det duschning i bilen förstås.

Visst kan vi duscha ute om det passar eftersom vi har utedusch men det blir oftast inne. Matlagning finns inga hinder. Allt går att rengöra. Till 100% utnyttjar vi det vi behöver i bilen.

Svaret på frågan....Ja
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Jodå. Ny bil o vi steker fläsk o njuter i duschen! Vatten har vi nog bara till kaffe o matlagning, självklart som hemma, direkt från kran! Vi använder till och med toan, (fast vi har hört att många inte gör det). Under åren har det blivit många olika fritidsfordon och vi har aldrig haft problem med sådant du verkar rädd för. Vi älskar det rörliga livet och är bara glada för komforten. Hälsar Björn o Lena
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Tydligen är man väl för försiktig m.a.o :swoon:
Blev lite rädd efter att vi hade hyrt en husbil som vi själva en gång i tiden ägt.
Det gick knappt att gå in i duschutrymmet då det luktade ruskigt mycket mögel :mad:
Den bilen var en Elnagh Doral -00 , förhoppningsvis är det då bättre i dag?
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Jo visst använder vi allt i husbilen duschar varje dag och toaletten är guld värd.
Sedan används både spisen till att både steka och koka på attan vore väl annars om man betalat dyra pengar om det inte skulle fungera det som finns i bilen
Just nu står Catrin och lagar maten som blir en plankstek tillagad i ugnen sedan ett gott glas rött till detta , ja husbilslivet är härligt.
// Kjell
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Använder allt då vi mest vildcampar utom på sommarsemestern ute i Europa då vi står på ställplats, rastplats eller camping för det mesta. Speciellt toa när vi är i Frankrike då det är väldigt svinigt på deras rastplatser och ställplatser. T.o.m. på Eurodisneyland (Disneyland Paris numera). Det har väl blivit bättre även där på senare år. Första gången genom Frankrike 1992 bestämde vi oss för att alltid ha en extra toatank i våra fordon vilket har behövts ibland. Då om man kom till en rastplats gick det ofta inte att gå in på toautrymmena. På ett ställe nära Paris gick det inte ens att närma sig "hygienutrymmena" då folk inte hade velat gå in i snusken utan gjort alla sina behov runt om byggnaden.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Jisses!!

Det absolut bästa med vår husbil är att vi inte behöver använda allmänna toaletter och duschar. Att ha allt, tvål, schampo och handdukar på plats i egen dusch och slippa ut i kyla och regn. Toppen.

Skitiga toaletter på rastplatser och vissa campingar. Usch.

Jag har visserligen inrett bilen själv men om jag hade bötat hundratusentals kronor för en fabriksbyggd och inte kunnat använda all utrustning så hade jag naturligtvis reklamerat.

:)
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Vi använder allt utom duschen. Efter som vi har en spricka i golvet och dåliga tapeter i badrummet. Vi dricker inte vattnet i kranen. Men lagar mat på det om det kokas. Vi vill inte ha dåliga magar när vi åker. Sen har vi en bil från 80 talet mä. Vi har dricks vatten i dunke.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Vi brukar fricampa 3-4 dygn i taget. Då funkar det inte riktigt att 2 pers duschar varje dag - vare sig vatten eller gråvattentank räcker till.
Vi brukar ta in på camping var 3-4de natt och duscha och tömma (har 2 toatankar). I övrigt lever vi som vanligt i hb:n.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Vi använder allt som man gör hemma. Lag mat och duschar toa. Men vi steker inte lax i bilen. Det är min man som är lite larvig där.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Laksen havne i folie i ugnen - stekeosen om en steker i panne sitter i for lenge. Ellers er bilen fullt ut et hjem, allt brukes tilsvarende.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Hej, varför skall man gå ut och använda skitiga toaletter och kalla duschar, när man har en ren toalett och varm dusch i bilen.

Det kan dock hända att det blir en långdusch på något trevligt rent ställe, så man får slösa lite med rinnande vatten under tiden poletten eller femkronan räcker.

Men, utan att klanka ner på någon :)....Jag kan inte begripa hur man kan gå ut och använda en bajamaja i stället för sin egen husbilstoa.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Som så många andra skriver här så använder vi det som finns i bilen. Vi står aldrig på camping utan parkerar lite här och där, ofta på någon skogsväg eller motsvarande men detta ser vi inte som något problem eftersom vi har toa, dusch, kök med spis och ugn samt kylskåp och dricksvatten i kranen med oss. Något vatten kokar vi inte annat än till kaffe och te men dricker gärna vatten direkt från kranen.

Det är dessa möjligheter som är husbilens stora fördel och ger oberoende. Jag ser husbilslivet som ett bekvämt sätt att genomföra ungdomens hajker då jag och kompisarna knallade ut i skogen (eller gick Island runt) med inget annat än vad som rymndes i ryggsäcken med oss. Nu gör vi lite på samma sätt men på ett bekvämare sätt och i lite större skala, en vandring genom Härskogen har blivit en resa genom Europa. Stigar har blivit vägar men oberoendet är dock det samma.
 
Toppen