• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Ja, Beirut 3 blev fullständigt galen i dag och på Beirut 2 gick sladden sönder. En karta blåste ut genom sidorutan och det var minst 30 grader varmt så jag tröttnade på alla motgångar och körde betalväg sista biten. I morgon ska jag kolla hur Beirut 1 mår!

Visa bilaga 76171

Bla bla bla!!! Beriut hit och Beriut dit... Ja menar du har ju kört sträckan flera gånger.

Du hittar där med förbundna ögon. Det är bara att köra 332 brevid betalvägen eller på vissa avsnitt 340.. Säg som det är. Du var sugen på att komma till Bahia och kanske en liten vino tinto hos Bautista eller Rachel...

47256d1321034662t-bautista-late.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Bla, bla, bla, det är inte alls så enkelt att hitta bästa vägen hit! Det har tillkommit nya vägar; spanjorerna utökar och förbättrar vägnätet hela tiden. Alternativen har blivit flera och vissa vägar kan vara svåra att hitta utan navigationshjälp och en riktig papperskarta!

Naturligtvis kan man göra som du och ligga och harva i långtradadarkolonnerna på 332 men det finns bättre alternativ på flera ställen som en dum navigator oftast inte hittar!

Här står jag, så nära baren som möjligt! Undrar när dom öppnar!

ba.jpg

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Bla, bla, bla. Du vet att jag vet att du vet att du kan. Bra plats alldeles vid nyrenoverade servicehuset och baren. Var 193 upptagen?

Jag kommer senare under vintern förbi och bjuder på en Faustino ono. Så kan vi diskutera 332.


faustino-1-gran-reserva-currently-out-of-stock.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Skulle jag veta att du vet att jag vet att jag kan! Jag är inte så säker på det. Jag har kommit ner alldeles för tidigt! Här är ju fruktansvärt varmt och ingen "bättring" i sikte.

"Min plats" var upptagen. De är inte lite fräcka på den här campingen!

ba2.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag hade skrivit ett långt epos men plötsligt försvann det. Bahias uppkoppling plus Avast (virusprogram) krånglade så det får bli en bildberättelse i stället!

Nähä nu har bilderna försvunnit också så jag ber att få återkomma i kväll när det blivit svalare.

Spansk barnlek:

7 spanskt barn.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Nu har kvällssvalkan infunnit sig efter ännu en väldigt varm dag så ska jag göra ett nytt försök att få ihop något.

Jag vaknade vid tvåtiden i natt och fick efter en stund problem med andningen. Eftersom jag har KOL så är jag ganska van vid lufthunger och vet att det brukar gå över efter några minuter men i natt gick det inte över. Jag ringde 112 och efter några minuter stod det två (!) ambulanser utanför resebilen. Vi for iväg, först till Santa Polas sjukhus och sedan till det stora sjukhuset i Elche.

1 fötter.jpg

Efter många provtagningar av både läkare, sköterskor, undersköterskor och underundersköterskor + röntgen + behandling så somnade jag trots att spanska sjukhusbäddar tycks sakna kuddar.

På morgonen serverades en märklig frukost. Varm mjölk som man skulle hälla kaffepulver i + ett par kolhydratkakor.

2 mat.jpg

Jag fick en lista med resultaten av alla proverna (det har jag aldrig fått i Sverige). Läkaren tyckte att jag skulle kontakta "min läkare" i Santa Pola för att få recept på ett kortisonpreparat. Allt gick snabbt och smidigt och jag blev faktiskt lite imponerad av samarbetet och flytet hos personalen och snart satt jag i väntrummet och väntade på att få komma med en tom ambulans till Santa Pola. I Spanien används ambulanserna även till hemtransport av patienterna. Tiden gick och inget hände så jag ringde "Bonzo" för att fråga honom vad en taxi kostade till Bahia camping. 16, 17 euro sa han så jag ut för att leta rätt på en "bulle".

3 sjukh.jpg

4 taxi.jpg

Snabb resa på den långa rakan från Elche till Santa Pola och på Bahia betalade jag 20€ för resan. Väl "hemma" så tog jag några foton på plastomslaget till kakbrödet:

5 kolh.jpg

Inga dåliga ingredienser heller!

6 ingr.jpg

Riktig frukost med ägg och majonnäs, korv och ost nersköljt med en vansinnigt god juice från Carrefour med rimligt kolhydratinnehåll. Inte onödigt söt!

6,5 juice.jpg

Om morgondagen vet jag bara att jag ska besöka "min läkare"! Jag har faktiskt en sådan här sedan besöket i Santa Pola för två år sedan. I Sverige har jag aldrig fått den förmånen! Jag mår riktigt bra nu.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jaja, jag hann inte få på mig sockorna. En gentleman går aldrig utan sockor, det vet jag väl. Skorna var nog renare än fötterna! En läkare tog faktiskt av dem åt mig till slut men han drog på sig engångshandskar först! Hursomhelst så var det inte så dramatiskt; detta är kolarens vardag. Ett par gånger om året behöver man lite sjukhusvård (mycket bra omhändertagande i Elche) och efter det återgår man till den vanliga "eländiga" vardagen. Tänk på det, ni som röker fortfarande!

Idag ska jag leta rätt på ett bra kontantkort för Internet i Torrevieja. Masmovil har jag haft tidigare och det har funkat bra. Få se om villkoren ändrats. Jag börjar tröttna rejält på Vodafones fasoner! Nu debiterar man mig plötsligt dubbel taxa, 6€ /per dag i stället för 3€ enligt avtal. Ett mycket konstigt bolag!

Torrevieja har även en jättebra "Brico" där man kan få tag på de mest ovanliga rörprylar, sådana som inte finns i Sverige. Mer fantasi här nere och större utbud och helt andra priser än hemmavid.

I La Marina finns en trädgårdshandlare med närmast osannolikt låga priser för snabbkopplingar à la Gardena, om ni förstår vad jag menar! Det förrådet behöver fyllas på, även den ovanliga 5/8-ingen som jag glömt någonstans.

vi.jpg

Vindrutan behöver visst en omgång!

God Morgon!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Jappe ! Du gör helt rätt fast, ligga med skor fy på dig

Vita sockar har bara güirris (Utlänningar), i chankla som du har på dig går man barfota i.

Sedan håller jag med dig om att fodret på sjukhusen är inte människoföda.
När jag låg inne så fick min fru komma med riktig mat med det innehåll som jag behövde för att läka och inga nedtryckande chimikalier.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Sjukhusläkaren tyckte att jag ska äta Paracetamol. Varför begriper jag inte. Jag har aldrig haft värk. Jag har för mig att medlet har hamnat i vanrykte på sistone eftersom en av biverkningarna är plötslig död!

Undrar vad det står här!

dia.jpg

Jappe
 
F

F.d. 55596

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Här en liten snabböversättning.

Du skall fortsätta ta din vanliga medicin
Paracetamol 1 tab varje 8 tim, vid värk eller feber
Om du blir plötsligt sämre skall du uppsöka läkaren igen.

Paracetamol skriver läkarna ut mot allt, om det behövs eller ej
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Sjukhusläkaren tyckte att jag ska äta Paracetamol. Varför begriper jag inte. Jag har aldrig haft värk. Jag har för mig att medlet har hamnat i vanrykte på sistone eftersom en av biverkningarna är plötslig död!

Undrar vad det står här!

Visa bilaga 76259

Jappe

Om man skulle lusläsa fasstexter och leta sällsynta biverkningar, skulle man inte våga äta något piller över huvud taget. I fasstexter och package inserts måste man ange alla bieffekter som över huvud taget rapporterats i de studier som ligger till grund för registrering - vare sig den rapporterade läkaren ansåg att den rapporterade händelsen orsakats av det studerade medlet, eller var en följd av sjukdomens utveckling, eller en samtidig händelse möjligen utan samband med sjukdomen eller behandlingen. Detta för att man ska kunna hitta oväntade sällsynta effekter, som ingen kopplar till den aktuella behandlingen initialt, men som statistikerna kan upptäcka i ett senare skede när tillräckligt många behandlats.

Alvedon och andra paracetamolpreparat kan skada njurarna vid högdosbehandling. Annars brukar paracetamol betraktas som relativt harmlöst, jämfört med de flesta andra smärtlindrande preparaten på marknaden.

Varför dom skrev ut paracetamol till dig vet jag naturligtvis inget om, men det förskrivs ofta rutinmässigt till de flesta som kommit upp i åren - vare sig det behövs eller ej.

(Börjar du känna dig gammal...?)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Klart jag börjar känna mig gammal. Jag är ju gammal, för fasicken! Och gamlare och gamlare blir jag för varje dag!

Någon som känner till ett gott bryggkaffe i Spanien? Slut på Gevalia!

Dagens bildgåta. Vem gömmer sig bakom racketen?

1 dan.jpg

Ovanligt kylig morgon! Det är nog inte ens 20 grader!

2 cy.jpg

Jappe
 
Toppen