• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott när man sover

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Hej.

Jag har kopplat en strömbrytare så att jag kan starta systemet när jag vill via en knapp. Dock räcker den tuta som är med då den väcker döda!!

Jag har haft användning för systemet ett par gånger redan, senast i natt. Det piper lite sakta för att sedan öka, När jag tittar ut står det en "nisse" av utomnordiskt ursprung och spanar in i bilen. Jag öppnar rutan och frågar om han kan backa ett par steg för han triggar mitt larm. Med stor förvåning sprang han därifrån...

Utsignalen från enheten är alldeles för svag för att driva något mer än tutan som följer, man kan nog koppla den via ett relä för att driva mer saker som sirener och ljus. Beroende vad du har för ett larm kan man säkert koppla in detta på någon ingång för extra utrustning på larmet och styra det på det sättet... Men det är upp till vilket larm man har. Själv vill jag inte ha det för då blir det pip och tjut så fort jag parkerar vid butiken och skall handla, beroende på att där är det mindre parkeringar och mer folk

Det jag inte förstår i denna fortsatta diskussion är varför ni fortfarande pratar om förstärkta lås och annat, har ni inte fattat att det redan är försent när banditen står och bryter i dörren eller plockar ut rutan? Med backsensorer kan ni avhysa illbattingarna långt innan åverkan på fordonet sker. För mig är det obegripligt att man inte satsar på förebyggande åtgärder istället för försvårande.

//Freddy

Håller inte med dig. Jag är övertygad om att den som vill bryta sig in först kollar vilka lås som finns innan han börjar. Det är väldigt svårt att forcera heosafes extralås tror jag. Ser han detta väljer han nog en annan bil. Dum vore han annars. Utan extralås och med ett löjligt spännband mellan dörrarna som man lätt skär av efter att ha tagit loss lilla rutan är det löjligt enkelt. Tror att extralås på alla tre dörrar förebygger lika mycket som sensorer som larmar. Att ha både och är givetvis det allra bästa. Båda åtgärderna är förebyggande.

Per
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Inbrott när man sover

Varför inte montera den här?I Norge går nog dom flesta nyare
husbilar med den här alarmen,som säkrar alla dörrar,samt har
alarm för gas,narkos,røk,CO2,ock den har utvendig rørelsedetektor!!

Den känsligaste på marknaden påstås det,men kännsligheten kan
justeras utav den enskilda.Kolla länken härunder!!

Ny side 1

Ottar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50266

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Ett tips, skaffa dej en hundkompis så slipper Du bygga om.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Gör vad som helst sá att tjuven skräms iväg och ni vaknar.
Det finns mattor som har en strömbrytare som sluter när man trampar pá den. Mikrobrytare i dörrhandtaget, fönstren mm.
Koppla lampor, sirén, fotoblixt, hundskall eller vad som helst som skrämmer iväg packet.
Enkelt billig efektivt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Ja det är möjligt, men du máste hitta en bra jordpunkt.:D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott när man sover

Inbrott i husbilar på rastplatser har varit relativt ovanligt i Sverige. De har legat på c:a 20 brott per år under en längre tid. Denna sommar har brotten ökat dramatiskt och ligger i totalt i storleksordningen 170 stycken (varav några lastbilar). Det genomsnittliga brottsoffret är en tysk turist i en hyrd husbil. Hela 36 % av dem som utsätts för inbrotten är tyskar. Även antalet danskar är högt. Dessa har gått om pengar och dyr utrustning med på resan och är attraktiva att angripa.

Antag att vi är 30.000 husbilar som rullar per år. Antag att vi är ute i genomsnitt 33 nätter. Det blir 1.000.000 nätter varav 170 angrepp eller 0,017%. Visst förekommer det inbott men det gör det hemma eller på jobbet också.

Vi har klarat oss bra i sommar: 11 länder, 4 huvudstäder. Inga incidenter på 38 dagar. Och då har vi parkerat på parkeringsplatser, ställplatser, badplatser och campingplatser, ganska jämnt fördelat. Dock inga rastplatser.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Är det någon idé med narkoslarm överhuvudtaget? Jag har hört flera som jobbar med narkos som säger att det är en bluff, finns ingen gas som skulle kunna söva personer i en bil utan mycket stora risker för dödsfall pga överdos. En del av oss är stora andra små och barn definitivt små och därför fungerar det inte efter vad jag hört! Har vi några medicinare som kan svara på detta?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Inbrott när man sover

procenten e ju inte mycke till hjälp för den som drabbas,,

näääääää,,ingen gas än så länge,,
 

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Råkade ut för samma otäcka incident på rastplats söder om Lyon. Jag hörde något rassel och blev misstänksam. Efter en stund lyfte jag på huvudet och såg en skugga mellan framsätena. Förstod direkt att någon brutit sig in. Skrek med högsta röststyrka "vad gör du här, försvinn och det snabbt som f-n". Det var tydligen en "gentlemannatjuv" för han försvann med blixtens hastighet. Han kunde ju rånat oss, skadat oss eller ännu värre. Det jag hörde var när han dyrkade upp högerdörren.
Med facit i hand, hur kunde vi vara så dumma att stanna på denna plats? Varför hade vi inte ens satt upp spännbandet mellan dörrarna? Varför hade jag inte kopplat på ding-dång-larmet? Nåväl, allt löste sig, han fick inte med sig något men högerdörren går ej längre att öppna/låsa med nyckeln.
Lärdom av detta; ställ dig aldrig på en rastplats som ligger en bit från motorväg, särskilt om det är i södra Frankrike eller norra Spanien. Använd alla säkerhetsanordningar du har.
 

Max2012

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9846
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Vi blev nersövda och rånade i Tyskland förra året .
det var riktigt otäckt, man vaknar groggy och ont i huvudet ser sej omkring.
Allt var utdraget på golvet, alla skåp var öppnade.
Dom hade vad jag såg varit uppe på taket täckt luckorna med något,
Sedan hade dom fört in gas via ventilationen vid dörren och sedan bröt dom sig in via passagerar dörren.
Allt detta trots man var på en autobanstopp och 100 m från en dygnetrunt öppet resturang.
Efter det var det dags och skaffa larm spärra framdörrarna i vårt fall går det bra med säkerhetsbältet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Att ni har blivit nedsövda kan jag garantera att ni inte har blivit.
Det enda kända sättet att söve ner en människa för brott är sömnmedel i mat eller dryck, som tas innan brottet. Det är därför sjukhus har narkosläkare. Hade det funnits en gas á skulle den användas av polis och försvaret vid b.l.a kapningar mm. se: Narkos - Wikipedia
Det är naturligtvis väldigt trákigt att ni har blivit drabbade av inbrott.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Att ni har blivit nedsövda kan jag garantera att ni inte har blivit.
Det enda kända sättet att söve ner en människa för brott är sömnmedel i mat eller dryck, som tas innan brottet. Det är därför sjukhus har narkosläkare. Hade det funnits en gas á skulle den användas av polis och försvaret vid b.l.a kapningar mm. se: Narkos - Wikipedia
Det är naturligtvis väldigt trákigt att ni har blivit drabbade av inbrott.

Naturligtvis finns det sövande gaser som skulle kunna användas. Ett slående exempel användes av ryska polisen vid stormningen av Dubrovkateatern i Moskva 2002. Där skall ca 170 personer ha avlidit av gasen, så problemen med att använda gas i bedövande syfte är uppenbara. Att lägga en lagom dos i en husbil torde vara i princip omöjligt, särskilt för amatörer, som inbrottstjuvar förhoppningsvis är.

Så att gas har använts i bedövande syfte, torde vara till visshet gränsande säkerhet inte sannolik, men att garantera att gas inte kan ha använts är som jag tycker nog att gå för långt.

Johan K.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott när man sover

Jag som hundägare är kluven till det där med gas. Vet inte vad jag ska tro.

Kan nämligen inte tänka mig att en hund, som inte är påverkad av något, skulle sova sig igenom ett inbrott där de rumsterar om rejält inne i hela husbilen.

Det enda jag vet är att brorsans kompisar påstår sig blivit bedövade med gas. T.o.m. hunden sov sig genom det hela och ingen av dem vaknade förrän sent på dagen och alla kände sig groggy o mådde dåligt o hunden var slö o konstig.

tillägg:
Blev lite nyfiken och googlade på hexangas. Tydligen har det tidigare blivit bekräftat med blodprov, så enbart en skröna är det alltså inte.

Några artiklar: 1 - 2
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Problemet vid "bevisning" är att hexan används i så många sammanhang. Bland annat kan det förekomma i vanligt margarin, så några kvällsmackor kan faktiskt ge spår av hexan i blodet.
 
Toppen