• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare.

Skrutten

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
11667
Medlemskap
2024
Hejsan! har hört att det är ganska vanligt att montera en dieselvärmare under förarsätet på husbilar, skall tydligen fungera bra och billigare i drift än Truma gasolvärme.Någon som vet mer om detta?
M.v.h. Skrutten.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Dieselvärmare.

hej
I vår husbil sitter det en dieselvärmare. en ebersprächer på 5kw.
enbart den andvände vi vintern för 2 år sedan då vi stannade kvar i Sverige,

När det var som kallast, -17 grader ca 1 vecka så gick värmaren för fullt.den tog ca 35 liter diesel på den veckan (dagar) så min erfarenhet säger att en dieselvärmare är mycket billigare än gasoluppvärmning!

Kan tillägga att vår husbil är 10,5 meter lång och ca 23kvm.
hade vi använt gasol värme under den perioden hade det säkert gått 1 st p11 /dygn.

Mikkis
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare.

Hej Mikkis.

Hur klarade du elförsörjningen till Eberspächern?

Har dieselvärmare själv. Min erfarenhet är att den tar betydligt mer ström än Truman.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Dieselvärmare.

hej.
Vi stod med ström inkopplad.annars hade det ju inte funkat med dieselvärmaren... ebersprächen vill ju ha ca 1 volt vid start ögonblicket...

Men då vi fricampar i Spanien eller i Sverige så räcker det för våran del med solcellerna som energikälla.
Mikkis
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare.

hej
I vår husbil sitter det en dieselvärmare. en ebersprächer på 5kw.
enbart den andvände vi vintern för 2 år sedan då vi stannade kvar i Sverige,

När det var som kallast, -17 grader ca 1 vecka så gick värmaren för fullt.den tog ca 35 liter diesel på den veckan (dagar) så min erfarenhet säger att en dieselvärmare är mycket billigare än gasoluppvärmning!

Kan tillägga att vår husbil är 10,5 meter lång och ca 23kvm.
hade vi använt gasol värme under den perioden hade det säkert gått 1 st p11 /dygn.

Mikkis

Om man kan köpa gasolen för 200 kr/11 kg (vilket man kan på vissa ställen) så blir det ungefär samma kostnad som med diesel.
Sen är ju diesel mer tillgänglig än gasolflaskorna.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare.

Dieselvärmare funkar fint .... skiljer sig dock en del vad gäller ffa strömförbrukning beroende på om det är en för vattenburen värme eller luftburen dito.

Vattenburet gör väldigt många fler omstarter per dygn och drar därmed mer ström .... när dom väl går är luft och vatten tämligen lika i det avseendet.

//Janne
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Dieselvärmare.

Hej, har själv varit intresserad av dieselvärmare fanns på en Hymer plåtis här på orten när jag höll på att byta bil 09. Försäljaren avrådde om jag skulle använda den i sträng kyla kan få startproblem som beror på dieseln i tanken skall vara arktisk kvalitet?

Blev ändå intresserad så jag följde med hur värmaren fungera på en bil med Dualtop värmare. Han har haft flera gånger den på service (bytt delar) fast bilen är inte i användning ens hälften av vad vår är, kanske är det ett måndagsexemplar?

Vår gasv. har inte ännu haft nå fel fast vi är mycket ute på längre eller kortare resor kört nu ca 10 000 mil.

Gasen hos oss kostar efter senaste höjning mellan 19-22 € 11 kg.

/Leif
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dieselvärmare.

Hej på er.

Av tråden har jag tagit till mig följande info.
1. Dieselvärmare - Mycket bra investering
2. Gasolvärme - Väl så bra ha inneha

I nuvarande bil har jag:
Truma 6E som fungerar riktigt tillfredsställande. (en fast LPG tank)
Saknar dock en dieselvärmare, men har inbyggt elverk som hanterar en hel del. 7500W...

Bor vi i våra klimat och använder husbilen året om kan jag tänka mig samtidigt följande i husbilen:
* Gasol/kombi panna. (Vatten= jämnare värme.. Luft= snabbare uppvärmning. Smaksak)
* Diesel värmare... Finns nu som kombipanna. Alt. separat luft el. vatten.
* Elverk. För att ändå ha som reserv ifall något händer. (el-element)
* 230V Plattvärmeväxlare för varmvattnet när så passar (instant hot water)

Obs... OT! :)
Jag köper inte bil med liten/låg lastkapacitet, bilen är till för att nyttjas!
Likaså husbilslivet efter Mina premisser i Min bil ;)

För mig är det även självklart att kunna jobba ifrån bilen...
=230V(när som, men inte störa andra med elverket) Bredband, Micro, Kyl/Frys, Skrivare, TV etc...


Skulle jag behöva prioritera, njaaaa... Tusan vet om inte dieselvärmaren går först?
Men som sagt, allra helst, båda delar, varför inte?! :D
Mvh. Magnus
 
Toppen