• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första titt på iPhone 5s

I

Ice-Man

Guest
Lite skämt (hoppas jag) och lite allvar: First Look: iPhone 5s - YouTube
Av integritetsskäl är det lite oroande att just Apple introducerar fingeravtrycksläsare på iPhone. Detta med tanke på att det framkommit att de tidigare samlat in data från GPS-mottagaren i iPhone.

I övrigt är det lite tråkigt att det inte hänt mer. 5s känns ju långt från revolutionerande. De måste ligga på och pressa konkurrenterna om det ska hända något kul på marknaden!

original.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Första titt på iPhone 5s

Undrar när Android får sin första telefon med 64-bitars teknik?
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Första titt på iPhone 5s

Tack Ice man :)

Riktigt kul och troligtvis en allt för sann bild av verkligheten...

"Förkortningsklubben" kommer att vara intresserade , var så säkra..
nsa,fra,Cia,KGB, mfl...:D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Första titt på iPhone 5s

Alla gamla iphoner är gamla...och av inget värde utan 64 bit :D

Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Första titt på iPhone 5s

Nu är matchen igång igen:wink:

Det ger oss som vill lära o läsa om telefoner så mycket, o lite underhållning också.:)

Kul video men snacka om att dumförklara folk:D:D:D slicka på en platta:p::p:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Första titt på iPhone 5s

64-bit arkitektur uten samtidig systematisk bryte 2 GB RAM grensen er et steg tilbake. Når programkoden går over fra 32 til 64 bit adresser vokser koden markert, en 50% økning er det normale på en CPU arkitektur som ikke tilbyr relative adresser i programkoden. Arkitektur med relative adr og kompilatorer som utnytter dette kan slippe med en 10 til 20% økning. Data-adresseringen krever sitt.

Intel trikset hvor 64-bit kan utnyttes av OS mens 32-bit applikasjoner kan kjøres helt normalt er nesten en forutsetning for en overgang.

Men stopp litt - kjører ikke Android på Inter X86 arkitektur allerede 64-bit?
Sorry - det er ikke mange apps for denne platformen ennå - det kreves en rebuild med rett kompilator for full hastighet emuleringen regner jeg ikke med som en løsning selv om den fungerer, og heller ingen telefoner - bare et par tablett produsenter.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Första titt på iPhone 5s

Vissa telefoner åldras långsammare än andra tack vare uppgraderingar under flera år. Bl.a. kameran får i vissa fall helt nya funktioner.

Själv åldras jag långsammare om jag slipper att uppgradera...
och betala 5000kr för budgetvarianten 5c och 8000kr för 5s.
Annars är det nog inget fel på telefonerna men källan Apples relation med NSA gör mig fundersam.:cool:
SÃ¥ kan NSA utnyttja nya iphone | Teknik och telekom | SvD

Bosse
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Första titt på iPhone 5s

Varför inte en solcell på baksidan som laddar när man lägger ifrån sig telefonen!?

/malbeck:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Första titt på iPhone 5s

Själv åldras jag långsammare om jag slipper att uppgradera...
och betala 5000kr för budgetvarianten 5c och 8000kr för 5s.
Annars är det nog inget fel på telefonerna men källan Apples relation med NSA gör mig fundersam.:cool:
Bosse

Man skall nog ta uppgifter i kvällspressen med en nypa salt, de kämpar just nu för sin existens, det är bara en tidsfråga innan kvällspressens papperstidningar försvinner.

Beträffande pris på telefoner betalar amerikanen 0-299 $ och jag 49x24 dvs mindre än 1200 kr för min.
Det blir nog samma pris för den nya.

En solskenshistoria: Idag hjälpte jag en kompis som befinner sig på älgjakt i Jämtland att spåra sin iPad.
Han trodde att den blivit stulen men genom att jag sände signal hittade han den under sätet i sin bil.

Här befinner sig min egen Mini!
image.jpg
Appen hitta min iPhone/iPad
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Första titt på iPhone 5s

Knarrevik
Får väl citera mig själv igen då du lyckades missa länken till en internet-tidningsida.
Att papperstidningar försvinner i framtiden har ju ingen koppling till att en del företag har lierat sig med amerikansk underättelsetjänst...
vilket kvällstidningar inte har uppfunnit.:rolleyes:
Sen kan man ju tycka vad man vill om den kopplingen...
jag säger bara Apple...håll tassarna borta från mina fingeravtryck.

Daxs att dra skygglapparna.

"Apples relation med NSA gör mig fundersam.:cool:
SÃ¥ kan NSA utnyttja nya iphone | Teknik och telekom | SvD "

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Första titt på iPhone 5s

Det dyker upp många skrönor främst från kvällspressen om säkerhet och annat, allt för att sälja tidningsnummer. Tanken med fingeravtryckssensor är väl att göra det svårare att komma åt innehållet, framför allt om telefonen kommer i orätta händer?

Till och med NSA får det svårare att komma åt personlig information än tidigare. I detta fallet litar jag mer på Apples försäkran än på reportrar som vill skapa sensationsartiklar.

Därför höjer Touch ID din säkerhet
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Första titt på iPhone 5s

Fingeravtrycksläsare? Hemskt? Knappast med tanke på det faktum att om man varit i USA de senaste åren. Då har man redan lämnat sina fingeravtryck (alla fingrarna!) till amerikanska myndigheterna vid inresan. Mina avtryck har dom redan sedan många år. En fingeravtrycksläsare i en iPhone skulle inte oroa mig alls.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Första titt på iPhone 5s

Haha.....
Jag kan bara hålla med om att iPhone börjar halka efter men jag gilla min skarpt ändå (kan ju bero på att den är tillhandahållen av min arbetsgivare :D) och uppskattar alla skämt åt båda hållen.
Den ständiga "vem är bäst" kampen leder säkerligen till en utveckling som gagnar alla användare oavsett andriod eller iPhone men om inte Apple kommer med ett rejält tekniksteg snart så är dom nog på väg mot ändstationen.
 

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: Första titt på iPhone 5s

Låt os hoppas att app-utvecklarna migrerar apparna till riktig 64-bitars teknik, så att vi slipper emuleringar. :spinny:
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Första titt på iPhone 5s

Jag tror mycket på marknadens reaktion. Apples kurs går ner för att man inte lyckats höja sig över mängden. Tekniska eller designmässiga innovationer uteblir och besvikelsen är ett faktum. Vi är många som gillar Apple, men det är helt klart att de måste göra ett nytt "quantum leap" för att återta kommmandot inom mobil kommunikation.
 
Toppen