• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske intressant...????

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Tog i en annan tråd upp en fråga om Trumapannan i våras.

Nu har det visat sig att INGET som Truma kan erbjuda hjälper, såhär är det:

Bilen har haft en ägare innan,som har låtit installera eltillsats till pannan,moterad av en firma ,som heter Växjö Ingenjörsteknik.

Firman är ett enmansföretag,en person som är i 86 .årsåldern som har fått hälsoproblem och kan inte längre ta sig in i bilarna. (Monteringen skedde någon gång -08)
Truma säger att han har gjort ingrepp i deras installation,och han vägrar lämna ut kopplinschema till Truma.
Jag anlitar Linköpings Husvagnsservice, allt detta ovan enligt dom, han hade emellertid lovat att skicka kopplingschema till dom per post,så vi får se...

Fick också höra att somliga verkstäder vill inte ens ta i skiten,utan skickar iväg kunder,då detta har förekommit förut.

Nu har vi lagt reparationen "på is" då vi ska åka runt under semestern.
Pannan (gasolen)gör alltså varmvatten,eltillsatsen funkar,och blåser värme,MEN gasolen slocknar så fort man försöker sig på värme, vilket betyder,att vi inte kan fricampa om det är lite ruggigt,allt fungerade perfekt i två år...
Nu får jag återkomma till verkstan i höst för att se om något kan göras, inte kul eller hur?:mad::mad::mad:

Ska bara lägga till, utöver detta är vi helnöjda,framförallt med Forden!,synd bara att klåpare? kan förstöra? :wideeyed:

mvh
KaMa1
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kanske intressant...????

Ter sig inte särskilt konstruktivt att klaga på en fem år gammal installation med dessutom en annan bilägare emellan.
En bättre begagnad Truma kan inte kosta särskilt mycket, i vilket fall fick jag 2011 inte mer än 100€ vid inbyte av min felfria Truma med vv-beredare (vid byte till Truma Combi Diesel) i min förra bil. Köper du en identisk Truma så torde monteringen gå raskt.

aake
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Kanske intressant...????

Grejjen är ju ,att det mesta borde gå att laga! Vänder mig emot oviljan från (Truma+han som monterat).

Dessutom förde jag pannbyte på tal,men det tyckte dom överhuvudtaget (ännu) var ett alternativ....

(anm.Truma ägs numera av Alde)

mvh
KaMa1
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.731
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kanske intressant...????

Tillsatsen från Ingenjörsteknik är inte särskilt komplicerad, om allt har fungerat tills nu finns ju säkert förutsättningarna att det går att fixa relativt enkelt, kanske är din servicefirma lite stressad nu i semestertider, då händer det att man ger utlåtanden man inte riktigt menar, och problemen blir lite större än de i verkligheten är?! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.731
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kanske intressant...????

Grejjen är ju ,att det mesta borde gå att laga! Vänder mig emot oviljan från (Truma+han som monterat).

Dessutom förde jag pannbyte på tal,men det tyckte dom överhuvudtaget (ännu) var ett alternativ....

(anm.Truma ägs numera av Alde)

mvh
KaMa1

Truma, som är vida större än Alde, har idag samma ägare, men ingen äger den andre! :)
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Kanske intressant...????

NU SÅ!!, Äntligen har gasolvärmen lagats, tusen tack till Linköpings Husvagnsservice.
Efter mycket detektivarbete,ty någon hjälp från Växjö ingenjörsteknik fick man inte, inte från Truma heller, felet var helt enkelt ,att eltillsatsen " slog ut" gasolvärmen ,då den hade blivit defekt.
Det var inte lätt att lösa problemet, då "Växjö i.t." hade gjort egna ingrepp och installationer i Trumapannan,utan att märka upp kablar etc.

Jag fick några syrliga "skylla sig själv" kommentarer i våras, när problemet uppdagades, nu var det ju inte vi som installerade denna frbnnade tillsats,utan den första ägaren (vi är nr2.)

Grabbarna på L.H. berättade också,att dom under sommaren hade fått in en till med exakt samma problem, som dom i initialskedet var tvungna att be få vänta till hösten, nu vet dom ju hur man kan lösa det här problemet!

Nåväl ,slutet gott,allting gott, och i sommar har man ju inte behövt använda värmen så mycket!!:twitcy:
mvh
KaMa1
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kanske intressant...????

Lasse på Linköping Husvagnsservice ger sig inte i första taget han kan man lita på. Hjälpte mig när Truma Combi 6 krånglade, gått kanon det senaste året tänder varje gång. Skall få bygga om till den nya tillsatsen som kommit för att få lite bätte komfort. Kan verkligen rekommendera stället för stans största handlare skiter i alla om man inte har köpt bilen där senast.
 
Toppen