• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningskedja / asfaltsarbetare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Jag tycker verkligen synd om dej Anette få se detta, då du lagt ner så mycket tid och kraft på att få till denna fina ställplats, kan inte förstå svenskt rättsväsende som inte har kraft att få väck dessa från platsen.
Har bara en undran om ett gäng svenskar gjort på detta sätt om inte de hade fått åka därifrån fortare än kvickt.
Denna ställplats som du fixat till har vi själva varit på för någon veckan sedan och sa då vilket bra ställe nära till stan och fint ordnat, all heder åt dej Annette!!
Hoppas bara att ingen gynnar dessa bedrövliga aktörer på marknaden.
Sänder en jättekram till dej Annette från oss i Getinge
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Instämmer i Getingens inlägg ovan. Skamligt med dessa individer som förstör möjligheterna att övernatta utanför camping i land efter land.
Många verkar tro att vi skötsamma i husbil är problemet men min erfarenhet efter 14 år med husbil är att det är den typ av problem som Ludde beskriver som är problemet i många länder.
I Frankrike är dessa olagliga läger ett stort problem och de har likartade problem som vi att avhysa de som missköter sig.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Förresten...ni som har Facebook, sök upp Kungsbacka kommun, säg er mening på sidan om detta, speciellt ni som har besökt ställplatsen. Alltid har det nån effekt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Norge har funnet et våpen mot disse, skatteverket sperrer norske bankkontoer som de har for å kunne få betalt fra "normale" kunder. Pengene blir ikke tilgjengelig før de legger frem et komplett momsregnskap for virksomheten i Norge og momsen dras fra kontoene før de får fatt på noe som helst. Flere av gruppene kjørte umiddelbart over til Sverige når denne taktikken ble tatt i bruk - en gruppe måtte betale nesten 5 milj NOK i moms :D:D:D. Vet ikke om dette fungerer i Sverige eller om de får "betale" sin moms i Irland - som om de gjør det!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Norge har funnet et våpen mot disse, skatteverket sperrer norske bankkontoer som de har for å kunne få betalt fra "normale" kunder. Pengene blir ikke tilgjengelig før de legger frem et komplett momsregnskap for virksomheten i Norge og momsen dras fra kontoene før de får fatt på noe som helst. Flere av gruppene kjørte umiddelbart over til Sverige når denne taktikken ble tatt i bruk - en gruppe måtte betale nesten 5 milj NOK i moms :D:D:D. Vet ikke om dette fungerer i Sverige eller om de får "betale" sin moms i Irland - som om de gjør det!

Lysande! Norrmännen är smarta. Jag vet inte heller om just denna metod fungerar i Sverige. Dock är det helt rätt metod att komma åt sådana otyg. Att slå till där det känns som värst, mot pengarna. Det gjordes av FBI mot Al Capone. Det har gjorts mot Al-Qaida genom att frysa tillgångarna. Det har till och med börjat att prövas i Sverige mot MC-relaterad brottslighet med lyckat resultat. Vem väcker Skattemyndigheterna?

Johan K.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Spanien är olkså med i EU.
Här har Guardia Civil kört bor dessa olagliga arbetarna.
Dom gör en rutinkontroll, har dom inte allt ordentligt blir det böter eller Beslagtagning av fordon. Sedan försvann dom nästan helt.

1. Ingen regestrerad firma, arbeten utförs i Spanien kvitto, moms, mm.
2. Fordonen är dom skattade besiktigade eller kördugliga ?
3. Gör dom något olagligt?. Dagliga kontroller trafikböter drogkontroller mm.
Efter detta så pratas det och dom jobbar inte mera här.

Skulle polisen i Sverige göra lika dant och bevaka dom och ge dom böter bara om dom inte använder blinkers eller ger lagliga fakturer drograssier körförbud mm så försvinner dom snart.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Der de ikke finner noen som vil levere asfalt legger de stein, enklere å skaffe - stort sett lagervare på byggemarkedene. Kontant betaling sier en ikke nei til.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Spanien är olkså med i EU.
Här har Guardia Civil kört bor dessa olagliga arbetarna.
Dom gör en rutinkontroll, har dom inte allt ordentligt blir det böter eller Beslagtagning av fordon. Sedan försvann dom nästan helt.

1. Ingen regestrerad firma, arbeten utförs i Spanien kvitto, moms, mm.
2. Fordonen är dom skattade besiktigade eller kördugliga ?
3. Gör dom något olagligt?. Dagliga kontroller trafikböter drogkontroller mm.
Efter detta så pratas det och dom jobbar inte mera här.

Skulle polisen i Sverige göra lika dant och bevaka dom och ge dom böter bara om dom inte använder blinkers eller ger lagliga fakturer drograssier körförbud mm så försvinner dom snart.

Skulle polisen försöka sig på att göra något liknande i Sverige så kommer tyvärr följande ske:
Först startar ett kompisgäng journalister en "twitter-storm" på Twitter för att det ska se ut som att en stor del av "folket" kritiserar polisens arbete och för att tv och radio ska göra reportage om hur synd det är om dessa människor som är så fattiga och bara vill komma hit och arbeta. Tidningarna kommer svämmas över av artiklar där vi kommer få läsa om hur svårt dessa människor har det och att det beror på att de blir diskriminerade av främlingsfientliga svenskar...
Sen avslutas det med att polisen anmäls och anklagas för rasism för att deras arbete är diskriminerade.

RIDÅ.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Jag kan erkänna att jag år 2000 anlitade dessa "skojare" , det var
före alla varningstecken.
Jag fick kvitto , dom lade 5cm asfalt och var 80tkr billigare än motsvarande Svenska firma.
Vad som var problemet ,var att asfalten var mjuk (stelnade aldrig helt), vi fick ha plattor under stöden på hojarna och det växte ogräs genom asfalten.
Om jag skulle anlita dom igen?
NEEEEEEEEEJ!!!
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Hej.
Detta stod att läsa i Norra Hallands tidning idag:

Asfaltläggare bortkörda


Efter att de irländska asfaltläggarna stått parkerade en vecka olagligt mitt emot Aranäs fick de ultimatum av polisen: ni ska vara borta senast tisdag morgon. Nu är platsen tom.

Norra Halland har den senaste veckan berättat om husvagnskaravanen som består av irländska asfaltläggare, en del av dem enligt egen uppgift romer. De hävdar att de nekas plats på campingar, och därför tvingas vildcampa.
På husbilsuppställningsplatsen vid Aranäs har de nu stått en vecka, och många förbipasserande har klagat på nerskräpning. Som mest har där sått runt 20 husvagnar och husbilar, plus personbilar.
Sopor har ansamlats, och staket har använts som tvättstreck. Även gräsytorna har blivit uppställningsplats, helt emot reglerna.
Polisen har inte haft någon brådska att köra bort dem, men i måndags gav man dem ultimatum: flytta er, annars bogseras vagnarna bort.
– Kanske hamnar de någon annanstans i kommunen. De stannar ju så långe som folk köper deras tjänster, säger biträdande närpolischef Kenneth Löfstrand.
Enligt polisen har asfaltläggarna städat upp det värsta efter sig. Under tisdagen mellanlandade husvagnarna hos McDonalds vid Onsalamotet. Fortsättning följer.


Anar att Ludde är glad?!? /Roy
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Onsdag eftermiddag stod dom fortfarande kvar på gräsmattan utanför McD..

Dom kommer allt närmare Ludde :wideeyed:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Jo tack, jag har varit hos polisen varje dag och tjatat om att få väck dom därifrån. Att det skulle behöva ta en dryg vecka är bedrövligt! Nu är det Aranäs tur att försöka få väck dom, dom äger nämligen marken där gänget campar för tillfället.

Vi hoppas att kommunen samarbetar med polisen och gör en handlingsplan för framtida situationer. Givetvis kommer dessa "besökare" gärna tillbaka till ställen där dom lyckas stå i en hel vecka med gratis vatten och avlopp, fina gräsmattor och gott om butiker runt omkring. Snatterirundorna har skett på kvällstid när stora livsmedelsbutiker som coop (som just den här gången låg i "skottlinjen") har mindre med personal och har svårt att ingripa när en hel hoper med barn kommer in och plockar på sig både det ena och det andra.

Och jo tack, dom har som sagt kommit närmare mig nu...men skulle dom komma och ställa sig på min åker, då kan jag garantera att grannens gödselspridare kommer att användas.... :cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Er det ikke noen i nærheten som har en arg okse?
Kom på et skilt på en port til en betesmark i Norge:
"Kan du løpe over engen på under 10 sekunder, det er stutens tid!" - strkningen var litt over 100m så det er ikke mange som trygt kunne passere :D
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Nu har vi fått ofrivillig camping i Järfälla ,närmare bestämt i stäket.
Dom står under järnvägsbron ,mitt e mot lilla båtklubben :mad:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Notan efter besöket i Kungsbacka blev nog inte heller så billigt, städningen av ställplatsen tog några dagar, dessutom har dom j-a klippt hål i staketet mot järnvägen, troligtvis en snabbare väg till Coop dit några av kvällens snatterirundor gick...

De flyttade ju till tomten bredvid McDonalds vid Onsalamotet. Min svåger har gården intill där. Han körde ut ett rejält lass med gödsel alldeles intill den tomten på kvällen, morgonen efter hade dom dragit därifrån....:yes:...vällagrad svämgödsel tycks vara det enda språk dom förstår....:twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen