• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånförsök

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rånförsök

Hej. Vi drabbades av inbrott i husbilen i syd-Frankrike på väg ner till Spanien i slutet av oktober -12. Vi övernattade på en parkering med restaurang o bensinmack tillsammans med 5-6 andra husbilar plus flera långtradare. Vi hade spännt en läderrem mellan förardörren och stolsunderredet. Likväl stod det en skum person inne i vår husbil med en stor kniv i handen. Den hade han lyckats skära av läderremmen med. Maken rusade fram och fick då kniven riktad mot strupen men han hade ändå sinnesnärvaro att slänga sig på signalhornet, vilket skrämde den objudna gästen så pass att han backade ut samma väg som han kommit. Snett bakom vår bil "fiskades" han upp av en kompanjon i bil.
Låset i förardörren var trasigt men ingenting stulet då vi alltid tömmer framdelen på värdesaker. Usch och fy va obehagligt det var.

Ps. På hemvägen stod vi på campingar och ställplatser, aldrig mer "fricamping".


Säkert samma äckliga "ökenbabianer" som försökte komma in i vår husbil, synd att de inte filmar på dessa platser när de vet att det kommer massor med turister och övernattar, då hade säkert de skumma elementen tänkt sig för!

//Pilot
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Många säger att tillfällen gör tjuven.

Men kombinationen lastbilar - bensinstationer - snabb flyktväg -motorväg är totalt överrepresenterat i all statistik.

Detta kan man läsa om på många utländska forum tidningar och tidskrifter. Tjuvarna har lärt sig öppna och stjäla från bilar och husbilar. Det kommer nya offer varje kväll.

Det är skrämmande att det får fortgå och att det pågått i många många år.

Jag tror inte myndigheterna i respektive länder känner till omfattningen , mycke är försök och många brott anmäls efter hemkomst.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rånförsök

Håller med dig Sharky, jäkla trist utveckling!

//Pilot
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rånförsök

Är inte god sömn och trygghet mer värd än att stanna på dessa osäkra platser?

Jag kände mig helt trygg med mina anordningar och nattsömnen var hur god som helst. Inte en chans att någon skulle kunna ta sig in i husbilen och överraska mig i sömnen. Skulle nån strunta i tjutande larm, knacka en ruta och försöka åla sig in den vägen hade denne mötts av en stekpanna i huvudet ;) Nää, skämt åsido, en dusch av stark (laglig)"peppar"spray från Bodygard.nu

Är dock helt övertygad om att tjuvarna inte anser det värt besväret att försöka bryta sig in i min husbil. Det var ju det där med att synligt! "mota Olle i grind", så slipper man skador på husbilen dessutom av inbrottsförsök även om det blir misslyckat o de inte tar sig in i bilen.

Jag vill kunna stanna var jag vill, så länge det är tillåtet. Vägrar låta buset vinna! Det är inte säkert det är riskfritt på sk trygga platser heller - träffade två ekipage under trippen som haft inbrott i sina husbilar på en camping resp en ställplats.

Hundrastning på morgonen i södra Frankrike efter nästan 100 mil o en god
natts sömn, står vid en lyktstolpe förståss! Lite streetsmart måste man vara...
:D
Övernattn Frankrike2.JPG
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Rånförsök

Bästa Anton 53!

Jag skämtar naturligtvis grovt i mitt inlägg. Detta tillhör varken mina värderingar eller min livsstil. Jag ska försöka att bättre hålla ordning på min "busiga" penna!

Jo, yxan finns med men den har endast en fredlig uppgift! :twitcy:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Var och en ställer sig var den vill. Det kan ske inbrott överallt. Men jag har följt utvecklingen med husbil sedan 1989. Det tråkiga är att rastplatser -bensinmackar vid motorvägar är mycket kraftigt överrepresenterande.

För tjuven är detta perfekt , nya offer dyker upp varje kväll.
 
F

F.d. 50286

Guest
Sv: Rånförsök

Förstår din frustration och ilska, men "ökenbabianer", hur tänkte du nu??? Har läst en del av dina inlägg och inser att det här är nog skrivet i ilska??
Vi på husbilsklubben borde kanske tänka oss för innan vi bidrar till något som enbart kan föda en oseriös debatt!!
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Rånförsök

Bästa Anton 53!

Jag skämtar naturligtvis grovt i mitt inlägg. Detta tillhör varken mina värderingar eller min livsstil. Jag ska försöka att bättre hålla ordning på min "busiga" penna!

Jo, yxan finns med men den har endast en fredlig uppgift! :twitcy:
Jo jag förstår väll det ja,
Kan förstå att dom som blir drabbade och även jag kan reagera på ett
inte fördelaktigt sätt när man blir förbannad och det svartnar för ögonen
när någon inkräktar i våra liv. Stay Cool:cool:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rånförsök

Förstår din frustration och ilska, men "ökenbabianer", hur tänkte du nu??? Har läst en del av dina inlägg och inser att det här är nog skrivet i ilska??
Vi på husbilsklubben borde kanske tänka oss för innan vi bidrar till något som enbart kan föda en oseriös debatt!!

Och vad har du för namn på dessa gäng som drar omkring och gör livet både svårt och surt för vanliga människor?
Hur jag tänkte? Titta noga i tråden så finns det en bild som säger allt...tycker inte du att den passar till namnet?

//Pilot:mad:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rånförsök

Och vad har du för namn på dessa gäng som drar omkring och gör livet både svårt och surt för vanliga människor?
Hur jag tänkte? Titta noga i tråden så finns det en bild som säger allt...tycker inte du att den passar till namnet?

//Pilot:mad:

Jag har ju iaktagit ett bilburet gäng av dem irl i Sydfrankrike och liknelsen är nästan "mitt i prick"
Den som ser något stötande i det uttrycket(inkl bild) i det här sammanhanget måtte ha andra egna värderingar vad det uttrycket står för... :cool:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Rånförsök

Jag har ju iaktagit ett bilburet gäng av dem irl i Sydfrankrike och liknelsen är nästan "mitt i prick"
Den som ser något stötande i det uttrycket(inkl bild) i det här sammanhanget måtte ha andra egna värderingar vad det uttrycket står för... :cool:

Men Majzzan, försiktig får man vara,då missuppfattningar florerar.Titta bara vad jeg fick svälja av en som helt ock hållet missförstod mitt innlägg !!! Inte drar man seg för att kritisera inte!! Som gött är kan man svara !!:rolleyes:

Men inte ska såna här ting störa meningar kring rånsförsøk inte!!

Innlägg nr. 82 ock 83

Ottar
 
F

F.d. 50286

Guest
Sv: Rånförsök

Vill inte bidraga till en lång och ideologisk debatt här, men istället för att ge en folkgrupp öknamn, vore det kanske på sin plats att tänka på varför det händer???
Visst finns det ligor som reser runt och stjäl, rånar mm, visst finns det folk som försörjer sig på att sälja billig smuggelsprit!! Men att, med denna vetskapen kalla vissa "babianer"??
Påminner mig om hur österikarna och danskarna såg på svenskarna under 80-talet!! "Vi vill vi inte ha dem hit, de bara super och ber sig illa åt, stoppa dem från att komma hit", men var det den vanliga svensken? Det tror jag inte! Eller va vi den supande stökande mobben de inte ville se???
Det jag menade va enbart att, i frustration kan man ibland föda fel grupper med sina kraftutryck, istället för att bidraga till en sund samhällsdebatt!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rånförsök

Hej!
Håller med, man skall inte generalisera, men de som tar sig in i min husbil och tänker ta mina saker och kanske göra min familj skada de förtjänar att kallas för "babianer" sedan sätter jag inte någon värdering på vilken etnicitet dessa gäng tillhör, för mig är det människor som är lägre stående typ "babianer"....


Slutpratat från mig...
Mvh
Pilot
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rånförsök

Jeg vil påstå at dere injurierer bavianer når dere kaller disse uvesen for bavianer.
Bavianer er inteligente undersøkende dyr og egentlig ikke tyvaktige, når de tar noe er det for å undersøke om dette er inneholder noe spiselig.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Första gången, mig veterligen, som det förekommit ett rån mot personer i husbil i Sverige.

Allt som tidigare rapporterats har varit inbrott, och tillvägagångssättet har varit helt annorlunda.

När det gäller inbrotten, som ju var vanligare förr, vet polisen tämligen väl vilken "familj" i Göteborgstrakten som varit skyldig.

Av den korta beskrivningen i VLT att döma, torde det den här gången handla om några lokala "förmågor".
 
T

Teddi

Guest
Sv: Rånförsök

mycket märkligt att focus hela tiden sätts på vad brottet kallas,,har de nån betydelse??

ja kan inte tänka mej att dom utsatta sitter ock efterfrågar,,

är vi rånade? eller har dom gjort inbrott? är du också våldtagen oscar?:D

slutsatsen blir ju att mer o mer känner en olust att fricampa,

nu kommer en ny lag,,där det inte råder tvivel,,

LÅN AV ANNANS EGENDOM PÅ OBESTÄMD TID,:p

titta på gränsbevakarna från australien,,10 år för en pepparkaka,,
 
Toppen