• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Verka vara rätt besvärligt med allt för mycket "lull-lull". Bytte "upp" mig till en stenålderstelefon "Doro 622". För mina behov vara batteriet i c:a en vecka.
(men i ärlighetens namn så ligger telefonen mest på bordet och så blinkar den "förföriskt grönt" när det är någon som har ringt. Då väljer jag om jag skall ringa tillbaka eller ej. Passar mig alldeles utmärkt.)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Nu överdriver du, en iPhone 5 med 40% kvar på batteriet klarar drygt 14 timmars lyssning av musik.

Nej, jag överdriver inte. Vissa dagar är telefonens skärm tänd mest hela tiden, och hon kör mest appar så som KiK, Facebook, Instagram, Snapchat som alla kräver datatrafik. All datakommunikation och det faktum att skärmen är tänd gör att hon inte ens klarar en halv dag utan att ladda!

Att lyssna på musik (med skärmen släckt) tar inte speciellt mycket batteri i förhållande till annat.

Jag VET att batteriet håller kortare tid med hennes iPhone kontra hennes Androider - sedan får du gärna tro vad du vill...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Det jag saknar på mina Androider (Samsung, HTC, ZTE och Huawei) är enkelheten och minneshanteringen samt faktiskt också dålig batteritid.

Vilka modeller av ovanstående tillverkare är det du har?

Sedan Android 2.2 som släpptes för över ett år sedan är minneshanteringen kraftigt förbättrad.
Bättre energisparfunktioner så som automatisk inaktivering av mobildata och Wifi vid viloläge samt platsbaserad Wifi är något som kommit i de senaste versionerna.

Jag har inte lyckats hitta något motsvarande i iOS 6....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

På Samsungen 4.1.2 men jag misstänker att det inte blir någon ytterligare.
På Huawei 4.0.3.

Samsungen har en benägenhet att bli "tjock" trots att jag raderar bilderna efter att de förts över till Dropbox. Hittade en stor fil på åtskilliga GB som jag helt sonika raderade. Får se hur det går.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Samsungen har en benägenhet att bli "tjock" trots att jag raderar bilderna efter att de förts över till Dropbox. Hittade en stor fil på åtskilliga GB som jag helt sonika raderade. Får se hur det går.

Jag kör alla bilder till minneskortet och sedan skickas de automatiskt till Dropbox, jag har inga problem med stora filer som blir liggande. Jag kör i och för sig Android 4.2.2.
Vi har inte haft något minnesproblem på Androiderna på jobbet heller (ett par hundra lurar) om man bortser från de allra äldsta som har lite för lite minne för de senare versionerna av Android.

På tal om något helt annat, jag har kört Apples www.icloud.com ett par veckor. Det ser rent och snyggt ut, men fy tusan vad segt det går. Min Intel i7 värstingdator rasar rakt upp på 30% CPU-användning så fort jag ens går in på sidan.
Testade att köra den i Androidtelefonen med, där fick jag "icloud.com stöds inte av webbläsaren", men begär jag skrivbordsversion visas den iaf, men ruskigt dåligt skalad, så dåligt att den inte är användbar där.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Börskursen kanske speglar framtidstron?

image-791898.jpeg



image-793534.jpeg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Tidningen Mobil idag:

Dålig app-optimering för Androidplattor
En ny undersökning visar att Androidplattor har det dåligt ställt med optimerade appar jämför med Ipad.
Skribent: Daniel Hessel

Det är Canalys som tagit fram en lista över hur apputbudet ser ut till Androidplattor jämfört med Ipad. Ofta pratas det om att utbudet av plattanpassade appar är enormt mycket större till Ipad än till motsvarigheterna hos Android och det är den slutsatsen Canalys också dragit.

De har tittat på de femtio mest nedladdade betalapparna på App store och jämfört med hur det ser ut på Google Play. Resultatet är att ungefär hälften av apparna inte finns alls eller inte är optimerade för den större skärmytan som en surfplatta erbjuder.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Förr kallades det Blaupunktsyndromet. Några år senare kom IBM i PC-version (=samma syndrom)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Hej
Många åsikter om de olika operativsysemen och den diskussionen ger jag mej inte in i.
Men när jag letar efter en av de viktigaste värdena för min del så är de i stort sett omöjliga att hitta bland alla sidor med funktioner och det är signalkänsligheten på telefonen.
Jag rör mig en hel del i mer perifera områden och där är det stor skillnad på vilka telefoner som känner av signalen.
Det är faktiskt så att de nyare telefonerna många gånger har sämre mottagning än de gamla. JCB-telefonerna verkar vara i särklass när det gäller mottagning.

Den andra viktiga egenskapen som jag ser efter är IP-klassade telefoner och där är det magert ställt bland "smarttelfonerna".

En annan sak som oroar en del är viruskänsligheten på Androidtelefonerna, jag har inte haft några problem med det men oron finns där.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Den andra viktiga egenskapen som jag ser efter är IP-klassade telefoner och där är det magert ställt bland "smarttelfonerna".

Tyvärr har ju ip-klassade (tåliga mot damm och väta) telefoner inte sålt i något större antal. För att en telefonmodell skall löna sig att tillverka måste den sälja i flera miljoner exemplar. Det är nog där skon klämmer?
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Jag har bytt från Iphone till Samsung galaxy s4 och jag bytte för att jag ville ha större skärm. jag kan bara konstatera att det är så dålig mottagning på den nya telefonen så den är nästan helt värdelös, med min gamla iphone var det också dålig mottagning på jobbet men den gick att använda i alla fall, nu är jag tvungen att gå utanför fabrikslokalen för att den ska funka och det är samma abonnemang som tidigare, jag har även talat med telias support och fått nytt kort och optimerat inställningarna men det hjälper inte.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Det är faktiskt så att de nyare telefonerna många gånger har sämre mottagning än de gamla. JCB-telefonerna verkar vara i särklass när det gäller mottagning.

Den andra viktiga egenskapen som jag ser efter är IP-klassade telefoner och där är det magert ställt bland "smarttelfonerna".

En annan sak som oroar en del är viruskänsligheten på Androidtelefonerna, jag har inte haft några problem med det men oron finns där.

Japp, de gamla knapptelefonerna hade faktiskt bättre mottagning. Hemma har vi både iPhones och Androider och täckningen skulle jag säga är i det närmaste lika dåliga.

Jag har en Sony Xperia Z som är IP-klass 55/57. Xperia Go som är en lite mindre telefon är IP67-klassad.

Trots att jag har slangat hem massvis med olika appar har jag hittills inte råkat ut för ett enda virus. Jag kör sedan ca 1 år AVG antivirus och har fått någon enstaka falsk varning om nätfiske, men inget alarmerande. I och för sig kan jag vara ganska restriktiv med vad jag lägger på telefonen, men vi har heller inte haft något problem med "Androidvirus" på jobbets hundratals mobiler...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Android-virus är väl mera ett skrämskott från den andra sidan? :) Samma gäller ju på datorsidan, problemet med virus i pc är aldrig så stort som när Appleägare berättar? :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Android-virus är väl mera ett skrämskott från den andra sidan? :) Samma gäller ju på datorsidan, problemet med virus i pc är aldrig så stort som när Appleägare berättar? :wink:

Jo, det är ett stort problem för dem som inte har virusskydd på sin dator. Jag har hjälpt många med att installera skydd och flertalet av dem var smittade när vi skannade av efteråt med mer eller mindre skadliga virus. Jobbigast var det för dem som uppmanades att betala för att datorn skulle gå att starta. En nära bekant såg på skärmen hur någon kunde fjärrstyra hans dator, då var det panik!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Japp, de gamla knapptelefonerna hade faktiskt bättre mottagning. Hemma har vi både iPhones och Androider och täckningen skulle jag säga är i det närmaste lika dåliga.

Jag upplever tvärtom att mottagningen aldrig varit så bra som idag. En del får naturligtvis tillskrivas operatörernas bättre täckning. På GSM-tiden med Nokia- och Ericssonlurar var det si och så med mottagningen enligt min erfarenhet.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Reflektioner i användandet av iPhone kontra Android

Där håller jag inte med dej, förutom att täckningen har blivit bättre.
De gamla telefonerna med yttre antenn har betydligt bättre insignal än våra nya moderna med inbyggd antenn. Sedan har nog radiokretsarna förbättrats så de kanske är känsligare nu, och ihop med operatörernas täckning kanske det går på ett ut.
 
Toppen