• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser i Vadstena

I

Inger-Lisbeth

Guest
En liten varning till er som tänker att åka till Vadstena.Det heter ställplats och man får betala fullt pris, MEN det finns inte varken toalett eller dusch i anslutning till ställplatsen utan ni får gå runt slottet till andra sidan och det är en lång väg att gå. NEJ om ni kan, välj ngt annat ställe att stå.Ni kan också klaga direkt till kommunen.
Fantastiskt väder, så när man gått runt och blivit svett så kan man ju även duscha i
samband med toalettbesöket
:twitcy::twitcy:
Inger-Lisbeth
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Tråkigt att läsa, men ja jo jag bor ju nästgårds så inte tar jag Ställplats i Vadstena.
Nej då vill jag verkligen slå ett slag för den Ställplats vi har i Motala, den ligger på den södra delen av stan. Men ändå ligger den nästan i centrum, endast tio (10) minuters promenad in till Butiker och Restauranger. Fantastiskt vacker utsikt över vattnet, med Motormuséet i bakgrunden. Besök detta Muséum och ni minns hur det var i ungdomliga dagarna. Avstånd Vadstena - Motala 17 km.
Välkomna


Ps. Missade ju för Böfelen att tala om att platsen heter Södra Hamnen. Kordinater samt vägledning finns i klubbens arkiv. ds
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Kanske fel benämning. Nattparkering är kanske mera rätt, dvs utan faciliteter
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Kanske fel benämning. Nattparkering är kanske mera rätt, dvs utan faciliteter

Så är det nog,borde kallas nattparkering, har varit där, inte ens färskvatten ingick i priset utan skulle betalas separat.
Alldeles för dyrt för att sova några timmar innan man fortsätter färden.

Finns ett antal p platser i närområdet som lämpar sig för PARKERING över natt.
Verkar bara va ett sätt att plocka pengar av en grupp människor som vill parkera sin " husbil".

Hejs
Claes 105
Som vanligt min högst personliga åsikt.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser i Vadstena

En liten varning till er som tänker att åka till Vadstena.Det heter ställplats och man får betala fullt pris, MEN det finns inte varken toalett eller dusch i anslutning till ställplatsen utan ni får gå runt slottet till andra sidan och det är en lång väg att gå. NEJ om ni kan, välj ngt annat ställe att stå.Ni kan också klaga direkt till kommunen.
Fantastiskt väder, så när man gått runt och blivit svett så kan man ju även duscha i
samband med toalettbesöket
:twitcy::twitcy:
Inger-Lisbeth

Nog fanns det både dusch och toa när vi var där 2012!? Vi var där i år också men då bad jag inte om något kort till toa och dusch, så nu är jag inte säker att det finns. Lokalen samordnades med korpens utrymme om jag inte minns fel, och låg ca. 20 m från ställplatsen. Ställplatsen har ju annars helt fantastiskt läge vid slottet och centrum.
Bengt :twitcy:
 

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser i Vadstena

Vi har varit i Vadstena på ställplatsen vid båtklubben två gånger i år. Det är inte långt till turistbyråns toaletter vid slottet om man går över den lilla bron på samma sida som ställplatsen är. Pris: 100 kr + 20 kr för el. Om man tar vatten får man lägga frivilligt bidrag som går till båtklubben. Vi tycker det är helt ok för så fint läge!
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Ställplatser i Vadstena

Det verkar som om det alltid finns något att klaga på...

Vi var i mysiga Vadstena för ett par veckor sedan och blev positivt överaskade av hur man utvecklat ställplatsen.
Grusade fickor med gräsyta mellan platserna för möbler o sånt, eluttag vid varje plats. Vattenpåfyllning fanns vid ställplatsen(ingick) och latrintömmning vid ut/infarten. Iofs lite sunkig kanske.

Dessutom kanonbra läge vid slottet. Vad mer begär vi egentligen. Att det var en bit att gå till toa o dusch var för oss inget problem. Vi har toa o dusch i bilen. Man behöver förresten inte gå runt hela slottet för att komma till gästhamnens toa/dusch. Om man går genom slottet (borggården) så kortas vägen avsevärt.

Vill också nämna att vi fick ett mycket trevligt o hjälpsamt bemötande av hamnvärden. Dit återvänder vi gärna

/ TommyQ
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Ställplatser i Vadstena

Vi har övernattat på parkeringen vid Klostret..två gånger. Gratis och toalett finns.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser i Vadstena

Bor och arbetar i krokarna men har inte detaljkoll på ställplatsen i Vadstena. Enligt tidigare svar lär det finnas tillgång till diverse fasciliteter, mer än vad undertecknad är van att finna på många ställplatser i ex-vis Tyskland. Där är vanlig standard el- och vattenautomater inkl tömningsmöjligheter. Vill man ha mer brukar camping vara tillämplig.

Ikväll får gästerna möjlighet att lyssna på Ulf Lundell som håller konsert på slottet! Vill du inte köpa biljett så hörs det antagligen alldeles utmärkt på ställplatsen som bara ligger 100 meter bort.

I övrigt har jag på senare tid noterat att det blivit poppis att parkera inom rättspsykiatrins område i nordöstra delen av Vadstena. Som en av de berörda ansvariga för området kan jag bara tipsa
att noggrant ta reda på vad som gäller för parkering och tillträde på just det område du tänker övernatta.
 

Göran N

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Vi var i Vadstena för några veckor sedan och upplevde ett par fantastiskt fina dagar där med besök i både slott och kloster. Fina platser några hundra meter från slott och gästhamn, och massa trevliga affärer och loppisar. Ställplatsen hade el och vatten och då vår bil har både dusch och toalett var avståndet till hamnkontoret inget problem. Vi har nog aldrig varit på en plats med så mycket att se på så nära håll, enda varningen vi gör är: Missa inte Vadstena.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Jag blir lite förvirrad över de olika inläggen. Finns det flera platser lämpliga för nattparkering och finns det diverse (olika) faciliteter på de olika platserna.
Jag hittar 2 stycken under Husbilsplatser
Komplettera gärna dessa.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser i Vadstena

Den första platsen är en vanlig parkering, denna fanns långt före ställplatsen. Där är ofta mycket trångt och olämpligt för större fordon. Om Du ej vill övernatta så Du stanna på parkeringen före ställplatsen, där är mindre trafik och ofta ej så trångt mellan bilarna. 58 26 37 N 14 59 55 O
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Jag stod där för ett par veckor sedan. Fin plats men lite dålig info om var man kunde ta vatten och tömma toa. Fick fråga grannen. Toa- tömningsplatsen en av de sunkigare o utan fungerande lyse. Lite krångligt med betalning också men när man väl hittat postlådan så fungerade det bra. Prydligt kvitto nästa morgon på vindrutan.
Kommer åka dit igen!
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Ställplatser i Vadstena

I och med 2012 års utgång, så finns det ingat avtal mellan kommunen och korpen. Så i år finns det ingt avtal
:twitcy::twitcy:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser i Vadstena

Vi var på ställplatsen Juli 2012 och tyckte det var en av dom bättre vi besökte under semestern. Läget är ju helt fantastiskt, precis invid sjön, lite lummigt och nära slottet där det finns massor att göra sommartid. Fina uppgrusade platser med en lite gräsplätt emellan. Jag anser att bara läget är värt de 100:- det kostar.

Jag hoppas ingen tar trådskaparen på orden och klagar till kommunen, skicka istället ett mail med beröm för att dom har ordnat en så fin ställplats till oss. Man ska inte gapa efter för mycket.......

/Per
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ställplatser i Vadstena

Vi har i varje fall både toalett och dusch i bilen. Centrumnära platser får man alltid tacka för och även betala. Ser inget problem i detta.

Och vill man inte betala så hittar man i Vadstena massor av andra platser.

Jyrki
 
Toppen