• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FÖRDELAR DUBBELGOLV

F

F.d. 50069

Guest
HEJ på er alla Husbilister.

En undran:confused:, så här i all välmening!

Som rubriken säger, vad är fördelarna/ev. nackdelar med dubbelgolv i en husbil?
Vi har idag nåt halvt dubbelgolv i våran Eriba 697á och den där nivåskillnaden är inte direkt nån höjdare.
Grejen är att det har uppstått behov av en husbil med flera sovplatser, så nån helintregerad sak typ Knaus 700 med nedfällbar säng.
Fast iom att vi inte är några märkesbundna personer så är vi öppna för allt:p:, sen är det just det om man skall vara stenhård på att bilen skall ha dubbelgolv?
Vi var hus Bossing i Linköping och tittade på en mycket bra prissatt Pilote helintregerad som fullsmetad skulle kosta under 900000kr:p:


Vad säger ni? Synpunkter?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Dubbel golv kommer mer o mer på många förespråkar dubbelgolv för värmen men har man inbygd golvvärme så är det vamare, med ett dubbelgolv så blir där onödigt högt insteg. det är olika behov.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Hallå Anders

Har en Hymer med dubbelgolv, vatten och gråvatten ligger i detta isolerat med luft runt om. Ska enligt säljare vara en bra vinterbil (? !) då varm luft passerar runt om.
Enda fördelen som jag själv ser är ett förråd som går tvärs över bilen.
Och kanske något hög att kliva in i, vi har två trappsteg. Måste även bruka lite längre stege vid tvätt.

Tant Sture
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Eneste ulempen med mange dobbeltgulv er høyden, men det finnes biler med løsning på dette. Ett eksempel på dette er N+B Arto serien. Flatt golv inne er det flere som har - enten som Arto med senket "kjeller" eller ved å løfte førermiljøet.

Dobbeltgulvet gir en naturlig plass for gråvatn tanken og rørdragning for vatn i et oppvarmet miljø. Samtidig er dette en god plassering av Alde pannan. Som en bonus kan det bli endel lasterom som er tilgjengelig fra inne i bilen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Jag kan ju se en fördel med dubbelgolv !
Borde det inte finnas goda stuvningsmöjligheter där? Knaus 700án som vi har kollat på har ju en eller flera luckor i golvet, men inte så många som det borde finnas. Varför tro?
Sen borde det ju precis som ni skriver frigöra utrymmet under sittplatserna för packning också:).

Hur är det med ljudmässigt? Det borde ju gå bra mycket tystare, eller hur?

nyfikne Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Med rejäl isolering och med vattenburen golvvärme så går det få bra värmekomfort även utan dubbelgolv, men krångligare blir det med avloppet.
Min gamla fyrhjulsdrivna Pillos var byggd så och med en isolerad och uppvärmd (med slinga från centralvärmen) gråvattentank under bilen. Men naturligtvis frys avloppsventilen från gråvattentanken igen så jag tvingades grena avloppet till ett 12V-uppvärmt störtavlopp för användning vid sträng vinterkyla.
Med dubbelgolv finns förutsättning att helt slippa sådana problem, men det är ju inte alla som nyttjar husbilen i Norrländsk vinterkyla.

aake
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Med en "plåtis" o dubbelgolv blir det endast den högre modellen som kan användas, men den är ju så ful till utseendet. Den vanliga o snyggare modellen är det knappt att få ståhöjd 1.90.

På min så har de höjt taket en aning redan vid fabriken för att få 1.90 så är det med alla Finsk sålda Adria. För att få klassas som Husbil/Campingbil skall de ha 1.90 i Finland.

DSCN2814.JPG

/Leif
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Hej igen:yes:
För våran del som bara kör Maj-Sep. så är ju inte värmen så avgörande utan mest att kunna stuva in saker på ett snyggt sätt och hålla en fin ordning på allt.
Samt att jag kan förstå så blir en redan modern husbil som går tyst....ännu tystare med dubbelgolv!
Vi har isolerat hjulhusen på våran samt extra innerskärmar. Trots det så märker man hur tyst en husbil verkligen kan gå när man kommer över Öresundsbron och får köra på asfaltsvägar av finkorning sten istället för den makadamasfalt som vi verkar ha i Sverige.

Bara en sån sak som att sätta ditt lite möbeltassar på skåpsluckor här och där gör mycket i minskningen av skrammel.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Hej! Vi har haft HB med o utan dubbla golv. Kan inte förstå att någon tycker det inte är fördel med dubbla golv? Dubbel ljudisolering,varma golv,möjlighet att eftermontera extra utrustning av olika slag kablar slangar osv.Bättre stuvutrymme, jämn värme,inga kablar,rör under golvet utsatta för fukt o slask!Om jag skall byta HB så förstår ni vad jag väljer! Ha dä gött!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Tack till er alla och speciellt till Rolf här på slutet!

Detta argument med tempererade ÖL är ett ytterst svårslaget argument!

Tack.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Nackdelen med dubbelgolv är att man tar med sig betydligt mer prylar än vad som är absolut nödvändigt.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Hej! Vi har haft HB med o utan dubbla golv. Kan inte förstå att någon tycker det inte är fördel med dubbla golv? Dubbel ljudisolering,varma golv,möjlighet att eftermontera extra utrustning av olika slag kablar slangar osv.Bättre stuvutrymme, jämn värme,inga kablar,rör under golvet utsatta för fukt o slask!Om jag skall byta HB så förstår ni vad jag väljer! Ha dä gött!

dubbelgolv både för och nack delar argumentet att det blir dubbel ljudiisoleing kan jag köpa, men i övrigt är det bara nackdelar varm golv får man endast med vatten buren värme i golvet det går inte att jämnföra med värmen genom dubbelgolv, i riktigt utförda montage, så hänger där inga kablar och slangar under bilen, det argumentet köper jag inte heller, men det fodrar riktigt instalerad Aldevärme, det är min uppfattning eter 40 år med Hv och 5år med Hb med golvvärme.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

BeRoKa

Det är inget problem att beställa bilar med såväl dubbelgolv som vattenburen värme. Det är även möjligt att välja dieseldriven centralvärmepanna, något som jag av olika skäl har lärt mig uppskatta på senare år.

aake
 

BengtM

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
7491
Medlemskap
2024
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Dubbelgolvet fungerar som acceptabel vinkällare för hemtransporter från franska vingårdar. Svalaste stället. Ger dessutom bättre viktsfördelning på lasten jämfört med att stuva in lådorna längst bak.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Det blir Dubbelgolv i nästa bil:yes:

INTE för värmens skull (åker bara den varma årstiden p.ga snöhat)
Utan för att jag vill ha så låg ljudvolym som det bara går

SAMT att kunna packa lågt och välplanerat

Dååå, kommer den stora frågan???????

Vilken bil uppfyller dessa krav?

1) Max ca 7.40-7.50 cm lång
2) lastvikt bör vara en verklig på min 650-700kg
3) Nedfällbar extrasäng
4) Lättåtkomliga stuvfack i dubbelgolv
5) Helst Servicesystem likn. det som Knaus har med allt på samma ställe i en lättåtkomlig lucka.
6) Maxpris runt en miljon kr.
7) helst Fiatchassie
Detta låter kanske som en Knaus 700á, men har den stuvluckor för finpackning i dubbelgolvet tro????

Ja, nu börjar man närma sig till något konkret kanske;););)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FÖRDELAR DUBBELGOLV

Høres som en N+B Arto, med unntak av priset :D
Mulig du kan finne et utstillings eksemplar hos en større forseljare i Tyskland, du kan via mobile.de finne noen til tysk pris rundt 80 tusen.
 
Toppen