• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hej..
Läser med viss förvåning om parkering/husbilsförbud nattetid i Karlskrona..
Camping är ngt man gör på campingplatser..Det lär väl vara självklart.. Annars så parkerar man en PB1 och PB2 på en parkeringsplats eller rastplats. Att sätta ut bord och stolar kan kallas fräckt, trevligt eller företagsamt, men camping är det nog inte såvida det inte sker på en campingplats.
Här saknas det kommunövergripande riktlinjer/lagstifning.. Karlskrona har förbjudit parkering för husbilar PB2 nattetid på bl.a Handelshamnen.. (helt förbisett att många husbilar är lastbilar..) sannolikt i samråd/påverkan av campingägana. Nu väntar vi bara på prommenadförbud nattetid för att gynna taxirörelsen, eller förbud mot privat övningskörning för att gynna bilskolorna.. Vi hade fått mindre busliv, renare trottoarer och säkrare trafikmiljö..
Det är alltså fritt fram att parkera nattetid på andra P-platser i Karlskrona.. det är bara att leta..
Blir det ett generellt förbud mot husbilar i Karlskrona kallas det väl för diskriminering och bör bli ett fall för lagföring. Det är inte märkvärdigare att ha en husbil än en Cadillac -59.. storleken är nästan den samma, och jag skulle vilja se den tjänsteman som tar initiativ till P-förbud för veteranfördon nattetid i Karlskrona där det fnns ett stort intresse för veteranfordon.. i en Cadillac -59 kan man sova och äta.. ev. urin och annat kan även kastas i ngn hamnbassäng.. Kommer det en bild på ett veteranfordon som på ngt sätt förorenar eller missköter sig, så kommer alltså ett förbud.. ? Knappast troligt..
"Husbilscampare" irriterar allmänhet... Bör väl vara Husbilar irriterar campingägare och avundsjuka..
Vidare läser jag.. "..Vi betalar gärna.." Det gör alltså inte jag, mer än vad en parkering skulle kosta såvida det inte finns tömning eller vatten..!
Jag har varit med husbil i Karlskrona året runt i minst 10 år och kommer att fortsätta med det, jag ställer mig aldrig där jag inte är välkommen, Men kommer att hitta andra natt-park.platser. Dagtid står jag var som helst, t.ex handelshamnen.. Vi har väl jurister eller andra kunniga i kommunal-lagstiftn i klubben. De kan kanske stötta kommungruppen och föra fram frågan till mer än en "hipp som happ" nivå där Karlskrona är idag.. och sen vidare till Kommunförbundet eller regeringen.. Hur många är vi med husbilar egentligen.. Det är väl dags för kommunerna att vänja sig vid att vi finns i stadsbilden med samma rättigheter som andra fordon det ska vi def. inte be om ursäkt för..!
Hälsn.
Libom
Malmö
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hej..
Läser med viss förvåning om parkering/husbilsförbud nattetid i Karlskrona.......................

TACK FÖR DETTA INLÄGG!

Det bästa o mest förnuftiga inlägg jag hittills läst i denna tråd.

Efter att ha åkt HB i 39 år o avverkat 11st under dessa år, kan jag bara hålla med till fullo.

Hejs
Claes 105
 

carmag

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
10159
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag håller med dig...det brukar tyvärr vara så att det finns de som ställer sina husbilar över en hel helg och vi andra husbilsägare får inte möjligheten att stanna. Nej, Karlskrona ni får inte mig som turist på grund av alla dessa förbud.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

det finns många kommuner med p-förbud mellan 22.oo-06.00,men inte trodde jag det fanns husbilar för 39 år sedan,,
oavsett detta så har tiderna förändrats,,idag är vi så många att de ställer till problem på många ställen,,

tidningsartiklar står ju som spön i backen,,det mesta negativt,,

så ja säger som innan,,kom igen med en laglig ock protesterande aktion,,

eller löser vi det framför skärmen??:p
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag håller med dig...det brukar tyvärr vara så att det finns de som ställer sina husbilar över en hel helg och vi andra husbilsägare får inte möjligheten att stanna. Nej, Karlskrona ni får inte mig som turist på grund av alla dessa förbud.

Jo jag har sett det och haft mina funderingar.. Men skyltningen saknar ju all tankeverksamhet och förnuft.. Vem av allmänheten störs av husbilar i Handelshamnen kl 00.00 men inte 23.45.. och på Grusplanen 05.45 men inte 0600.. Jo,jo någon stolle skulle säkert räcka upp handen.. men efter det..? Nej, Karl-Johan Svärd i Karlskrona, ta ner skyltarna omg. Det påminner bara om bilismens barndom, då man ville ha en person gående med röd flagg framför maskinerna som rullade av sig själv och senare kallades bilar.. Husbilar är i stadsbilden för att stanna.! Ställ iording fler P-platser för t.ex husbilar visa generositet och framförhållning så gör du den fina staden Karlskrona rättvisa..
Annars är det kanske risk att hela Karlskrona kallas "Pinan" igen.. (efter det gamla fängelset en bit från fisketorget som revs 1926..)
Libom..
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vad är skillnaden, båtar som kommer till Karlskrona o stannar hela helgen eller husbil. Står i handelshamnen o betalar 160kr/dygn, tänker stå kvar tills söndag. På tal om tömning av toan, var tömmer de flesta båtägarna sin toa o har gjort i alla tider jo i havet. Naturligtvis vill jag inte ha latrin i havet o skulle själv ej ens komma på tanken. Efter helgen kommer jag att maila Svärd o fråga honom hur han tänkt sej. Kan inte förstå varför ej vi kan stå vid Bryggarberget vad det är som stör folk, finns inga bostäder i området, är det bara den svenska avundsjukan eller?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

det finns många kommuner med p-förbud mellan 22.oo-06.00,men inte trodde jag det fanns husbilar för 39 år sedan,,
oavsett detta så har tiderna förändrats,,idag är vi så många att de ställer till problem på många ställen,,

tidningsartiklar står ju som spön i backen,,det mesta negativt,,

så ja säger som innan,,kom igen med en laglig ock protesterande aktion,,

eller löser vi det framför skärmen??:p

Bara för att förtydliga, jo det fanns husbilar för 39 år sen, dessutom byggdes många av användaren själv, vilket stämmer in på mig.
Första fabriksbyggda köpte vi 1989, sen 2004 åker vi året runt på all ledig tid.
Tanken på permanentboende finns när ( om) vi når pensionsåldern.
Som sagt ett förtydligande!

Hejs
Claes 105

Ps. Finns alltså en del erfarenheter vad gäller HB åkande, och kan bara säga att man blir lätt skrämd när man läser en del inlägg , och vissa kommuners hanterande av denna fråga.
Det gamla ordspråket att "allt va bättre förr" stämmer enl min mening glasklart i detta fall.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Efter att ha läst om Karlshamn så bara passerade vi, tankade/handlade utanför deras kommungräns, nu slapp dom få våra pengar!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

oj claes,,jag undrar hur många husbilar det fanns då 1974,,inte många,,
ock då var nog alla reggade som LÄTT LASTBIL,,fanns det 7000? knappast,,

men annars en tiodubbling,,ja tror 700,,
idag ser vi ju ett problem,,ett allvarligt sådant,,

kommuner har mycket självbestämmande,,ock staten (trp-styret) sätter reglerna,,
ock vi är där nu då det mesta gått åt helvete vad gäller parkering,,

annars måste det finnas goa gubbar som var med på 60-talet ock demonstrerade mot husrivningar o.s.v, ja var med,,,,

så vi kan ju aldrig förlora en legitim protestaktion,,ja tror inte detta,,

vi har p-lagen på vår sida,,absolut,,


nästa gång du kommer till smarholmen så få du vakna när ja sjunger för dej:D

klockan va ju halv 10,,o ja hade med mej nåra pilsner,,för nån månad sen,,

det stod claes 105 på bilen,,:D:D ha de gött!!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Flate Mates: jag saknar dina protester i denna tråden:D
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Nu kom jag ihåg det igen. Husbil är ett campingfordon.
:cool:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Nu kom jag ihåg det igen. Husbil är ett campingfordon.
:cool:

Gokväll

Det som i dagliga tal kallas för husbil är antingen en lastbil, tung eller lätt, eller en PERSONBIL klass 2. O inget annat.

Regler för PARKERING gäller alltså dessa fordonsslag.
Campingfordon finns överhuvudtaget inte som fordonsslag!

Hejs
Claes 105
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jämställd med husvagn. Skillnad: Egen motor.
:)
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hallå Karlskrona Kommun !!

För 3 veckor sedan var vi nere på handelshamnen och undrade om vi kunde stå där. Efter kontakt med kommun kunde vi stå på grönt område. Det tyckte vi var kanon, var ute på kvällen och förlustade oss i city !
Alla 10 år vi haft husbil har Karlskrona varit ett av favoritstäderna vi besökt.
Efter kommunens utspel nu vet vi om det så är intressant att besöka "Pinan"
som vi rekryter sa för länge sedan !!

Före detta rekryt Kungsholmen
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jämställd med husvagn. Skillnad: Egen motor.
:)

FEL
Husvagn är ett SLÄPFORDON enl transportstyrelsen.
Nu var vi där med FAKTA igen.............
Att de ska va så svårt?

Läs innantill på transportstyrelsens hemsida, vad är problemet??????????

Hejs
Claes 105
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Gokväll

Det som i dagliga tal kallas för husbil är antingen en lastbil, tung eller lätt, eller en PERSONBIL klass 2. O inget annat.

Regler för PARKERING gäller alltså dessa fordonsslag.
Campingfordon finns överhuvudtaget inte som fordonsslag!

Hejs
Claes 105

Fel där Claes PB klass 2 har karosstyp SA till skillnad från lastbil och SA står för campingbil .
På forumet kan vi ju käbbla om detta i evigheter. Om betydelsen av det ena o det andra. Men vad är vitsen med det vi vet ju alla vad vi tycker. De som måste förtydliga sina definitioner är ju de som sätter reglerna dvs transportstyrelsen.
Så frågan är hur definierar transportstyrelsen campingbil ?? Själv är jag inte säker på att jag gillar svaret.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Fel där Claes PB klass 2 har karosstyp SA till skillnad från lastbil och SA står för campingbil .
På forumet kan vi ju käbbla om detta i evigheter. Om betydelsen av det ena o det andra. Men vad är vitsen med det vi vet ju alla vad vi tycker. De som måste förtydliga sina definitioner är ju de som sätter reglerna dvs transportstyrelsen.
Så frågan är hur definierar transportstyrelsen campingbil ?? Själv är jag inte säker på att jag gillar svaret.

Japp, håller med om SA karosstyp, men det är inte det samma som FORDONSKlASS.
Läs gärna igenom vilka FORDONSKLASSER som finns hos TRP styrelsen så kan vi diskutera vidare om så önskas.
PB klass 2 är en egen FORDONSKLASS, så vitt jag vet.

Rätta mig gärna om jag har fel

Dessutom bryr jag mig inte ett dugg om vad man tycker, utan vad som gäller.
Regler för olika fordonsklasser finns, och bör följas enl min mening, o i detta sa
mmanhang har det betydelse vilket fordon man har, oavsett vad " nån" tycker.


Hejs
Claes 105
 
Toppen